Gå til innhold

Benkeplate i stein - pris?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi holder på å pusse opp kjøkkenet vårt, og har lyst til å kvitte oss med den gamle, kjedelige benkeplaten. Jeg ønsker meg så veldig benkeplate i polert stein, mørk grå/svart e.l.

Vet at de er ganske dyre, opp i mot 5000 kroner pr. meter! Og jeg skal ha 7,5 meter... Noen som har tips om fine og litt rimeligere steinplater?

Skrevet

Har ingen tips, men har sjekket masse.

Vi øsnket oss også en sånn benkeplate, men med DE prisene fant vi ut at det kanskje var best å vente til vi vant i lotto.

Vi sjekket masse steder og prisen var ganske like over alt.

Grunnen til at det ble ekstra dyrt hos oss er et hjørne, der vi må ha platen spesialtilpasset. Dette hjørent kostet faktisk mer enn resten av benken til sammen. :o .

Hvis du ikke er villig til å betale for en sånn plate, så kan du jo jo tenke på om du kan bruke fliser. Foreldrene mine har fliser på benken og det er både pent og praktisk. Og det koster ikke en brøkdel av hva en steinplate koster.

Skrevet

Nei, jeg vil IKKE ha fliser på kjøkkenbenken! :-?

Vi kjøpte en blokkleilighet med flislagt benkeplate en gang, og da fjernet vi flisene - og ikke minst: fugene... :roll: Noe annet med fliser man har lagt selv, kanskje. Men fuger på kjøkkenbenken synes jeg altså er uhygienisk. Skal riktignok ha fliser OVER kjøkkenbenken, da. Men der skal jeg heller ikke kna deig og bake boller etc... :ler:

Jeg SKAL ha steinplate, om jeg så skal ligge meg til den, grine meg til den eller vinne i LOTTO. (Hvorfor i huleste vinner aldri JEG i LOTTO???)

Skal ut og sjekke priser i morgen den dag!

Og har en bekjent som driver kjøkkenforretning og har lovet å gi meg et tilbud... *spent*

Klem fra

Skrevet

Jeg skjønner hva du mener.

Jeg bruker komfyrtoppen til å bake på jeg (keramisk topp). Forutsatt at platene ikke er varme selvsagt. Men det fungerer perfekt.

Dessuten har jeg en sånn skjærefjøl som jeg bruker til å skjære på.

Vi har fliser rundt komfyrtoppen vår. Små fliser med ganske store fuger (flisene er ujevne i kantene). Der er det både fetsprut og annet søl, likevel er det ikke vanskelig å vaske dem og det blir helt rent. Men å bake på dem ville vel vært ganske håpløst.

Skrevet

Det finnes steinfliser som man kan sette "tett i tett" uten fuger men med lim under....som bare settes "tett i tett"...

Jeg skulle ha en veldig liten "benk" ved siden av min komfyr og ble anbefalt disse på Byggmakker i Fredrikstad...Det har fungert fint til nå ialleall....men dette var ikke alt for dyrt der heller, men jeg husker desverre ikke prisene pr plate....kan jo være verdt og sjekke iallefall...(for det er jo ikke sååå langt fra Oslo til Fredrikstad heller...kombinert med en Harry-tur f eks....)

Dessuten kan det være en ide og sjekke med et steinsenter...noen bekjente hørte med noen som laget gravstøtter og kjøpte polert plate til og ha ved/under ovn og peis som også ble mye billigere enn f eks fra et kjøkkensenter....

Skrevet

Kontakt Stenforedling as på Oppdal - de ga meg et tilbud på 1850 pr. kvm på 20 mm Nero Impala - det er litt gråspettete.

En mørk grå/svart skifertype som er billig heter Ardesia .

Tror at jo større hele flate du skal ha jo dyrere blir det.

Skrevet

Vi sjekket dette på Norema, og som du sier, det kostet 5000,- kr. meter'n. Vi skiftet fort planer...

Men gu' så stilig det er!

Skrevet

I dag var jeg på Sigdal interiør, og spurte på ca pris for min benkeplate. Hun tok da utgangspunkt i en polert granittplate med gullskimmer, til kr. 5200,- pr. kvadratmeter... *grøss*

Min benkeplate på 7,5 lengdemeter vil da komme på ca 30.000,- inkl. utskjæring for vask og keramisk komfyrtopp + rundt hjørne over hjørnehylle. Jepp. Dette blir det sikkert lett å argumentere FOR i heimen... :ler:

Har ennå ikke forhørt meg hos min bekjente som driver kjøkkenforretning, skal gjøre dette en av dagene...

Nei, dette var steindyrt, gitt!

Skrevet

Kan jo lønne seg å ta direkte kontakt med steinforhandlere. De har sikkert laget slike benkeplater før så lenge dere bare tar nøyaktige mål.

Tar du det via kjøkkenforhandlere så skal jo de ha provisjon også.

Skrevet

Sorry , innlegget kom dobbelt ...... :oops:

Skrevet

Ja, jeg er klar over det! Det er helt klart noe billigere! Og hun på Sigdal kjøkken foreslo også at jeg kunne ta direkte kontakt med steinsenteret som lager platene. Men ettersom jeg likevel var en tur innom Montér for å kjøpe nye knotter til kjøkkenskapene mine, så fikk jeg en ca. pris med det samme.

Det ender vel opp med at det ikke blir steinplate på meg, men det er jo lov å drømme... :ler:

Skrevet

Tror det er litt billigere hos begravelsesbyråer.. Eller de som lager gravsteiner. Hvis du kjøper det direkte. Min fetter gjorde dette.

Men vet ikke om noen konkrete produsenter..

Skrevet

Det "steinsenteret" jeg refererer til, er nettopp en av dem som lager gravsteiner her i byen! Blir visst brukt til mye annet, også, da. Skifer til trapper, terrasser mm... Og benkeplater, naturligvis! :ler:

Gjest ragnhils ikke innlogget
Skrevet

Ingen tvil om at det blir billigere å kjøpe direkte fra eet steinsenter! Du kan tegne opp plata du vil ha på et a4-ark, markere med kryss de sidene som skal være slipt og faset. Anbefaler at du også spør om pris på "bullnose" fas - den er ganske rund i kantene. Ta kopi og send fax til de steinsentrene som leverer stein i riktig farge - så får du svar med riktig pris og antatt leveringstid. (enklere hvis de har tegning)

Hvis du vil ha skifer så leveres det bl.a på Oppdal, Snåsa og i Alta - alle med forskjellig farge.. Hvis du vil ha f.eks Larvikitt (svart med spetter) så ta kontakt med en i Larvik osv osv..

Kjøper du fra Norema, så tar de avanse på salget selv om de ikke gjør annet enn å sende bestillingen videre, og ber om levering direkte til deg..

Skrevet

Vi har en halv meter stein ved siden av komfyren. Det er kjempegreit! Og mye billigere en hele greia...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...