Gå til innhold

Barn som våkner lett

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Lana_*
Skrevet

Vi har en gutt på 11 som våkner utrolig lett når han har lagt seg på kvelden (på morgenen er det en helt annen sak ;)). Han vil ikke lukke døren til rommet sitt, han har nok en smule klaustrofobi og liker ikke lukkede rom. Heldigvis er soverommet hans i andre etasje og stue/kjøkken er i første. Men straks noen går forbi rommet hans - uansett hvor forsiktig man prøver å være - så våkner han og setter seg søvnig og forvirret opp i senga. Han får naturlig nok en veldig urolig søvn på denne måten.

Er det noen som har ideer om hvordan man kan hjelpe han? Han liker ikke å ha ørepropper i ørene, og det skjønner jeg godt. Jeg er ikke så begeistret for sånne selv heller. Vi har snakket med han om at dersom han våkner av lyder på kvelden så trenger han ikke reise seg opp for å sjekke hva som skjer, vi er her hele tiden og det er bare oss han hører. Men jeg har egentlig ikke inntrykk av at han er redd, han kan ofte tro det er morgen og på tide å stå opp. Og iblant er han antakelig søvngjenger, eller noe nærliggende, for han kan finne på å gjøre/si "rare" ting som han aldri ville gjort/sagt om han var våken.

Er det i det hele tatt noe vi kan gjøre for å hjelpe han?

Videoannonse
Annonse
Gjest nextlife
Skrevet

Kanskje han har en eller annen form for søvnforstyrrelse?

Diskutèr det med fastlegen og skriv gjerne søvnlogg.

Mistenker man søvnforstyrrelse utredes dette hos nevrolog.

Skrevet

Heisan !

sett en radio utenfor rommet hans, og la han bli vant med lyder fra første stund når han går inn i søvnen. er ikke sikkert det hjelper med det første. kansje 1ukes tid. men kansje vert et forsøk? etter hvert kan dere slå den av, og se om ahn er blitt mer vant med lyder når han sover...

har alldri prøvd det på en såå stor gutt, bare småbarn, der jeg gjors på å lage masse lyd for å venne dem på det. for de va såå varè. dette har funka for oss. når han skulle sove på dagen, fant jeg frem støvsugeren med det første han hadde lagt seg ned.. hvis jeg skulle støvsuge da. gikk rundt å sang, ikke forsiktig med de lydene jeg lagte.. dører, klirring osv

trøttene når de er såå varè..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...