Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg skal ut i svangerskapspermisjon i juli og vi da motta fødselspenger i ett år. Hvordan blir det da med feriepenger neste år? VIl jeg faktisk tape på dette??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer ann på hvem som betaler ut lønn under permisjon, jobben eller nav. Dersom det er jobben, får du fulle feriepenger. Men nav betaler bare for 12/15 uker etter som du har 100% eller 80% permisjon.

Skrevet
Det kommer ann på hvem som betaler ut lønn under permisjon, jobben eller nav. Dersom det er jobben, får du fulle feriepenger. Men nav betaler bare for 12/15 uker etter som du har 100% eller 80% permisjon.

Det er slett ikke alle arbeidsgivere som gir bedre villkår enn NAV. Jeg jobber i en privat bedrift, hvor vi nettopp har fått igjennom fulle feriepenger på permisjonspenger og sykepenger. Fram til nå har bedriften min forholdt seg til samme utbetaling som NAV, selv om det er arbeidsgiver som har betalt ut permisjonspengene.

Gjest Gjest_mia_*
Skrevet

Jeg har fått sykepenger utbetalt av arb.giver og ser på lønnsslippene at feriepengene har steget som ved normal lønn. Kan jeg da anta at jeg får dette eller kan de plutselig finne på å gi det samme som nav ville gjort? Greit å kunne vite hva man har i vente... Står ingenting om dette i arb.kontrakten. Er organisert da, i handel og kontor hvis det har noe å si....

• 2 uker senere...
Gjest Minime79
Skrevet
Jeg har fått sykepenger utbetalt av arb.giver og ser på lønnsslippene at feriepengene har steget som ved normal lønn. Kan jeg da anta at jeg får dette eller kan de plutselig finne på å gi det samme som nav ville gjort? Greit å kunne vite hva man har i vente... Står ingenting om dette i arb.kontrakten. Er organisert da, i handel og kontor hvis det har noe å si....

Jeg vet at en del arbeidsgivere "nuller" dette ved årsslutt slik at du slett ikke får feriepenger for mer enn 12/15 uker. Greit å sjekke dette opp med arbeidsgiver siden det er snakk om en del ti tusner. Vet at flere har blitt "lurt" av at det står oppført på lønnsslippen når arbeidsgiver betaler lønnen i permisjonstiden.

Minime79**

Gjest Lønningskonsulenten
Skrevet

Du har ikke krav på mer feriepengeopptjening enn 12/15 uker av fødelspermisjonen. Årsaken til at det ofte står "feil" på lønnslippene er at systemene ofte ikke klarer å regne dette selv, og lønningsavdelingen må regne manuelt på dette i slutten av året, i stedet for å sitte hver mnd å endre.

Men noen arb.giver gir da altså vanlig feriepengeopptjening. Men da er du heldig, ettersom dette ikke er lovfesta.

Gjest Gjest
Skrevet
Du har ikke krav på mer feriepengeopptjening enn 12/15 uker av fødelspermisjonen. Årsaken til at det ofte står "feil" på lønnslippene er at systemene ofte ikke klarer å regne dette selv, og lønningsavdelingen må regne manuelt på dette i slutten av året, i stedet for å sitte hver mnd å endre.

Men noen arb.giver gir da altså vanlig feriepengeopptjening. Men da er du heldig, ettersom dette ikke er lovfesta.

Dvs. vanligvis har man feriepenger for 5 uker, men etter fødselspermisjon har man bare lovfestet feriepenger for 12 eller 15 uker? Med mindre arbeidsgiver er "grei" ?

Skrevet
Dvs. vanligvis har man feriepenger for 5 uker, men etter fødselspermisjon har man bare lovfestet feriepenger for 12 eller 15 uker? Med mindre arbeidsgiver er "grei" ?

Nei, ikke helt. Vanligvis opptjener man feriepenger hele det foregående året (52 uker). Men hvis NAV betaler så opptjener man bare de 12/15 første ukene. Og det er kun moren som opptjener feriepenger (hvis ikke faren har permisjon i løpet av de 1/15 første ukene).

...men, jeg mener å huske at hvis permisjonen går over to kalenderår så får man for 12/15 uker pr år. Er dog ikke helt sikker på dette.

Det vil si at man vil bli trukket i lønn for 5 ukers ferie året etter permisjonen, men kun få utbetalt en brøkdel av hva man vanligvis ville ha fått ---> = mager ferie neste år.

En mulighet er å ikke ta ut noe ferie i permisjonsåret og sette alle feriepengene som man da får i banken.

Gjest Gjest
Skrevet

Arbeidsgiver får bare refundert for 12/15 uker fra NAV. Om arbeidsgiver da bestemmer at du skal få full opptjening på foreldrepengene dine, så er det bedriften som må stå for regningen. Mange bedrifter vil ikke dette, ettersom det da er "unødvendige" kostnader.

http://www.nav.no/198714.cms

Har du mottatt foreldrepenger ved fødsel eller adopsjon fra folketrygden, vil du i slutten av mai året etter motta feriepenger av ytelsene. Det ytes likevel bare feriepenger for de første 12 eller 15 ukene av stønadsperioden (12 uker ved 100 prosent uttak og 15 uker ved 80 prosent uttak).

Her står loven:

http://www.lovdata.no/all/tl-19880429-021-003.html

Trygden betaler feriepenger av: c) foreldrepenger til arbeidstakere for inntil 12 uker med full sats eller for inntil 15 uker med 80 prosent av full sats jf. folketrygdloven § 14-8.

Med andre ord, det er arbeidsgiver da som er "grei" om du får opptjening på alt. Du får heller ikke mer om permisjonen går over ett årsskifte.

Skrevet

Feriepengene opptjenes individuelt for mor og far, ikke sammen. Dvs at mor og far hver får sin 12/15 ukers opptjeningsperiode pr kalenderår hos NAV.

Skrevet
Feriepengene opptjenes individuelt for mor og far, ikke sammen. Dvs at mor og far hver får sin 12/15 ukers opptjeningsperiode pr kalenderår hos NAV.

Er du sikker på det? Mannen min fikk ikke noen feriepenger fra NAV når han hadde vært hjemme forrige gang.

Skrevet

Det stemmer IKKE. 12/15pptjening til sammen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...