Gå til innhold

Chili con carne

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg liker chili con carne, men den jeg pleier å lage er nok ikke særlig spennende. Så nå vil jeg gjerne høre hva slags ingredienser andre bruker.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg liker chili con carne, men den jeg pleier å lage er nok ikke særlig spennende. Så nå vil jeg gjerne høre hva slags ingredienser andre bruker.

Jeg starter stort sett med hermetiske tomater, og spisser med tomatpuré. Krydrer litt med koriander (pulver) og kummin, i tillegg til chili (selvfølgelig), fersk, hvis jeg har. Erstatter gjerne noe av kjøttet med moste røde bønner (salatbønner). Har et par ferske korianderblader på når jeg serverer.

Det hender jeg lager hommusdip og grønnsaker ved siden av, men har ikke funnet en hommusoppskrift jeg er fornøyd med ennå...

Skrevet

Ingen fler?

Skrevet

En bit sjokolade i gryta skal visstnok gjøre susen :Nikke:

Gjest Chiligjest
Skrevet

Jeg liker å lage Jamie Olivers chili con carne.

http://www.foodtv.ca/recipes/recipedetails.aspx?dishid=1744

Det funker fint med god karbonadedeig i stedet for å male/hakke kjøtt selv slik oppskriften sier. Ellers pleier jeg å bruke dobbelt så mye bønner som hermetiske tomater (dvs jeg halverer denne oppskriften, men ikke bønnemengden), gjerne en boks kidneybønner og en boks svarte bønner - det gir variasjon i smak og utseende.

Generelt er det spisskummen som er det viktigste krydderet for å få den gode chilismaken, i tillegg til selve chilien, selvsagt (gjerne en kombinasjon av frisk og tørket/pulver). Hvis du har røkt chilipulver eller paprikapulver i tillegg, gir det også en fin smak. Hakket frisk koriander på toppen ved servering gjør seg også.

Når det gjelder tilbehør, liker jeg en enkel grønn salat (med vinaigrette av olivenolje og lime), hjemmelaget guacamole og rømme. Evt også brød - eller tortillachips, om man er i junkhumør. :lur:

Skrevet

Har alltid i tomater, brune grytebønner og mais i tillegg til karbonadedeig og alt av krydder. Har også hatt paprika, cannelonibønner og aubergine i.

Ved siden av serverer jeg hjemmelaget guacamole, nachos og maisbrød.

Skrevet

Jeg synes det det blir best med "ordentlig" kjøtt. Pleier å bruke bogkjøtt til oppskriften under. Bruker normalt hermetiske bønner. Gjerne noen med litt ekstra chillismak eller lign. Jeg heller hele boksen i (saus og bønner). Til en halv oppskrift bluker jeg gjerne to bokser bønner.

http://www.nrk.no/mat/5318429.html

Gjest Gjest_chilli_*
Skrevet

jeg bruker en boks chillibønner, en boks tomatbønner, løk, kjøttdeig, hvitløk, ris (lar den koke i sausen fra bønnene, så ikke mer enn en dl - halvannen ca) og krydder (salt, pepper, chilli)

Gjest Ludovie
Skrevet (endret)

Jeg synes det er godt med rødvin i. Og så er jeg enig i at smaken blir mer interessant dersom man bruker en kombinasjon av chilipulver og frisk chili. Chipotle, som man kan kjøpe på Ultra, gir veldig god smak.

Andreas Viestad skrev en gang at mørkt øl passer godt i chili con carne. Det skal jeg prøve neste gang jeg lager det!

Endret av Ludovie
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg bruker boksetomater, tomatbønner, løk, rød og grønn paprika, chili og mais, i tillegg til litt chilipulver. Det hender jeg slenger i andre grønnsaker jeg er nødt til å bruke opp. Stangselleri er faktisk godt i også.

Skrevet

Kjøttdeig/karbonadedeig, minst fire forskjellige typer bønner, tomatbønner i tillegg til de tidligere nevnte fire typene (jeg synes konsistensen blir bedre hvis jeg bruker det), hakkede tomater, løk, det jeg måtte ha av grønnsaker (vanligvis paprika og/eller squash, kanskje mais), krydder selvsagt og litt chorizo i passelige biter. Chorizo er litt utradisjonelt, men det funker veldig bra i en sånn gryte.

Porsjonen blir veldig stor, men det er så greit å ha noe sånt liggende i fryseren.

Skrevet

Grytekjøtt/kjøttdeig, brune bønner, røde bønner, chili, chilipulver, løk, hvitløk, spisskummen, kanel, salt/pepper, chilipulver, paprikapulver, hermetiske tomater, kjøttkraft, koriander, basilikum, tomatpurè, litt sukker for å ta vekk den sure smaken av tomatene. Ja, tror dett var dett gitt. Dette ble ikke i "riktig rekkefølge", men det spiller vel ingen rolle=)

Skrevet

Takk for masse gode tips.

Gjest Gjest_S_*
Skrevet

Soltørket tomat og worstershiresauce er mine "hemmelige" ingredienser. Og la den koke leeenge (vent med bønnene).

• 2 uker senere...
Gjest Gjest
Skrevet

Skriver under på at Jamie Oliver sin Chili con Carne er bra!

Har fulgt oppskriften med hakket kjøtt. Kjøpte de beste soltørkede tomatene og boksetomatene. Var mega godt! Kan ikke sammenlignes med den jeg prøvde senere.

Lagde den da på kjøttdeig og billigere soltørkede tomater osv. Veldig, veldig forskjell.

Skrevet

Tomater, tomatpure, loek, hvitloek, spisskummen, chili, pinto boenner og enten kjoettdeig eller kjoettbiter. Og kanskje litt oregano og laurbaerblad.

Ved siden av har vi maisbroed.

Skrevet
Jeg starter stort sett med hermetiske tomater, og spisser med tomatpuré. Krydrer litt med koriander (pulver) og kummin

Har du virkelig "kummin" (norsk: karve) i chilien? Eller mener du spisskummen (engelsk: Cumin)? Dette krydderet er en kjent felle for oversettere. Kummin er svensk for karve, og Cumin er engelsk for spisskummen.

Jeg starter med å finhakke løk, hvitløk, fersk chili og gulrot, steker dette blankt i en kasserolle sammen med tørket spisskummen og pepper. Samtidig steker jeg baconterninger i en panne. Har så i baconet og tomatpure og freser dette sammen med grønnsakene i ca et minutt. Så heller jeg over hermetiske tomater, blander og lar det koke opp mens jeg steker karbonadedeig, eventuelt bruner biffstrimler eller annet oksekjøtt jeg måtte ha for hånden.

Jeg tar det brunede kjøttet i kasserollen og lar den putre på svak varme i ca en time (eller 2-4 timer om jeg har brukt seigere kjøtt), så har jeg i bønner og finhakket frisk koriander, smaker til med salt og lar hvile i noen minutter før jeg serverer med ris, lettrømme og maischips.

Skrevet

Jeg liker ikke bønner, men synes ellers smaken av chili con carne er god. Tror kanskje jeg skal prøve meg på min egen variant, uten bønner. Ser dere bruker gulrot, løk mais og paprika, som jeg liker....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...