Cupcake Skrevet 14. juni 2009 #1 Skrevet 14. juni 2009 I et par dager har jeg vært litt tett i venstre øre. Merket det da jeg våknet på morgenen. Det er ganske irriterende. Hvis jeg drar øreflippen nedover så åpner det seg, men tetter seg med en gang jeg slipper, da. Noen som vet hva det kan være, og kanskje har noen tips for å få det til å gå over?
Pingting Skrevet 14. juni 2009 #2 Skrevet 14. juni 2009 Høres ut som voks, jeg har hatt det slike et par ganger jeg og. Helt ufarlig, bare litt ubehaglig. På apoteket får du kjøpt olje til å løse opp voksen, sammen med skylleballong. Det går faktisk an med vanlig matolje og å gå i dusjen etterpå og, men det er litt mer klønete.m Og funker ikke det kan du dra til legen, så får de skylt det ut der
juliane Skrevet 14. juni 2009 #3 Skrevet 14. juni 2009 (endret) For meg høres det ut som om du rett og slett har for mye ørevoks, evt at du har fått inn noe annet i øregangen din. Saltvann, f.eks? Gå på apoteket og kjøp utstyr for å skylle ørene dine, du får med noe væske som skal dryppes i øregangen for å løse opp ørevoksen og en ballong du bruker til å skylle det ut igjen etterpå. Man kan også bruke olivenolje i øret, men hvis du ikke har noe å skylle med hjelper jo ikke det noe særlig. Hvis du ikke får det ut på egenhånd skyller de ører på legekontoret, noen har til og med sånn fancy greie som suger voksen ut. Endret 14. juni 2009 av juliane
Pingting Skrevet 14. juni 2009 #4 Skrevet 14. juni 2009 For meg høres det ut som om du rett og slett har for mye ørevoks, evt at du har fått inn noe annet i øregangen din. Saltvann, f.eks? Gå på apoteket og kjøp utstyr for å skylle ørene dine, du får med noe væske som skal dryppes i øregangen for å løse opp ørevoksen og en ballong du bruker til å skylle det ut igjen etterpå. Man kan også bruke olivenolje i øret, men hvis du ikke har noe å skylle med hjelper jo ikke det noe særlig. Hvis du ikke får det ut på egenhånd skyller de ører på legekontoret, noen har til og med sånn fancy greie som suger voksen ut. Jeg brukte rapsolje jeg, det funket det og Menneh, finnes det steder som SUGER den ut! Jeg har måttet ta ut voks hos legen en gang, og da skylte de. Suging hørtes skummelt ut. (jadda jadda jadda, jeg VET den siste setningen ble veldig koffert! )
juliane Skrevet 14. juni 2009 #5 Skrevet 14. juni 2009 Ja, jeg var hos øre-nese-halslege som sugde den ut med en slags bitteliten "støvsuger". Det var kjempegodt, følte jeg ble helt ren og så ble det endelig klødd litt ordentlig der inne. :skratter: Tipper de ikke har det på vanlige legekontor da, jeg var som sagt hos spesialist fordi jeg hadde hatt ørebetennelse i utlandet og skulle sjekke at alt var i orden.
Gjest Gjest Skrevet 17. juni 2009 #6 Skrevet 17. juni 2009 I et par dager har jeg vært litt tett i venstre øre. Merket det da jeg våknet på morgenen. Det er ganske irriterende. Hvis jeg drar øreflippen nedover så åpner det seg, men tetter seg med en gang jeg slipper, da. Noen som vet hva det kan være, og kanskje har noen tips for å få det til å gå over?Hehe, dagens ungdom altså...vet ikke hva ørevoks er... Vet sikkert ikke hva navlelo eller busemann er heller...
Cupcake Skrevet 17. juni 2009 Forfatter #7 Skrevet 17. juni 2009 (endret) Hehe, dagens ungdom altså...vet ikke hva ørevoks er... Vet sikkert ikke hva navlelo eller busemann er heller... Når man aldri har hatt dette problemet før, så kan man jo lure. En gang må jo være den første, og da lærer man til neste gang. Kunne jo vært begynnende ørebetennelse for den saks skyld også. Har forresten fått tilbake hørselen på øret nå, etter skylling og tips fra dere her inne. Endret 17. juni 2009 av Cupcake
Gjest SUnnis Skrevet 18. juni 2009 #8 Skrevet 18. juni 2009 Når man aldri har hatt dette problemet før, så kan man jo lure. En gang må jo være den første, og da lærer man til neste gang. Kunne jo vært begynnende ørebetennelse for den saks skyld også. Har forresten fått tilbake hørselen på øret nå, etter skylling og tips fra dere her inne. Kjøp det ørelys, det er kjempeeffektiv! Ørelys varmer opp voksen og skaper vakum så den blir trukket ut av øret..
Pingting Skrevet 18. juni 2009 #9 Skrevet 18. juni 2009 Kjøp det ørelys, det er kjempeeffektiv! Ørelys varmer opp voksen og skaper vakum så den blir trukket ut av øret.. Ørelys er svindel fra ende til annen, og om de hadde fungert ville det vært skadelig for trommehinnene. Klipper fra noe jeg skrev i en annen tråd: Ideen bak ørelys er at lyset skaper et vakuum som "suger" ut ørevoksen. Denne artikkelen refererer til en studie gjort av ørelys som konkluderte med at lyset ikke skaper vakuum i det hele tatt. Om an skulle brukt vakuum for å fjerne voks måtte det vært så sterkt (på grunn av voksens vekt og konsistens) at man risikerte å ødelegge trommehinnen i prosessen. Artikkelen henviser også til et lite forsøk hvor det ble brent et ørelys utenfor et øre og mengden voks avgitt var akkurat den samme. Det er med andre ord sannsynlig at det ikke er ørevoks man ser etterpå, men voks fra lyset. Her er en klinisk undersøkelse som konkluderte med at ørelys ikke fjerner noe voks, det ble fastslått ved undersøkelse av øregangene før og etter behandling. I tillegg anslås det at det oppstår skader i over 10% av brukstilfellene. I tillegg er det tydeligvis nødvendig å påpeke at man skal ha ørevoks i øret. Det beskytter mot at møkk, støv og baktererier skal komme langt inn i øret og skape infeksjoner der. Om ørelys faktisk var så effektive at de sugde ut all ørevoksen ville man gjert seg selv en bjørnetjeneste. Hovedpoenget er da altså at med de kunnskaper vi i dag har om grunnleggende fysikk og ørets anatomi, så kan ikke dette fungere, og om det hadde fungert, ville det vært farlig. 2
Gjest Var det lurt? Skrevet 4. mars 2011 #10 Skrevet 4. mars 2011 Ørelys er svindel fra ende til annen.... Tok selv ørelys her for en ukes tid siden. Trodde det fungerte. Har tatt før også, men denne gangen gikk det ikke så bra. Nå virker det som jeg er helt tett i begge ørene. Et eller annet har skjedd som ikke er helt bra ihvertfall. Har fått en del øresus også.. Bare håper det går over..
Pingting Skrevet 4. mars 2011 #11 Skrevet 4. mars 2011 Tok selv ørelys her for en ukes tid siden. Trodde det fungerte. Har tatt før også, men denne gangen gikk det ikke så bra. Nå virker det som jeg er helt tett i begge ørene. Et eller annet har skjedd som ikke er helt bra ihvertfall. Har fått en del øresus også.. Bare håper det går over.. Suset kan jo være pga voksen, er ikke sikkert det er noe mer alvorlig. Har du prøvd oljetrikset?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå