Gå til innhold

Proteinpulver og myter

Anbefalte innlegg

Gjest Nefer
Skrevet

Har googlet litt på proteinpulver, og det er veldig mange som sier at det ikke er nødvendig for folk som bare trener styrke noen ganger i uka. At om man spiser mye proteiner i kosten, og passer på det, så holder det.

Stemmer det? Er det kun for de som nærmest bor på treningssenteret som trenger dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ingen som trenger proteinpulver, man kan fint få i seg tilstrekkelig med protein gjennom kosten. Det gjelder også de som trener veldig mye styrke. Men det er veldig tilgjengelig med proteinpulver, og det gjør at det er en kjapp og grei måte å tidsnok få i seg tilstrekkelig med protein før og etter en treningsøkt.

Skrevet

Det kommer helt an på hvor mye man få i seg gjennom kosten. Kan være lurt å legge inn det du spiser en dag på feks diett.no og se hvor mye protein du får i deg.

Gjest Gjest_Charlotte_*
Skrevet

Som sagt lengre opp er proteinpulver en fin måte å få i seg nok protein iløpet av en dag. Alle kostholdseksperter sier at hvis man spiser et sunt og godt norsk kosthold trenger man ikke pulver. Men da synes jeg at det er viktig å tenke igjennom hva det egentlig innbærer å spise sunt, norsk kosthold. For vi spiser jo alldeles ikke det slik som nordmenn gjorde før i tiden.

Her i huset går det ihvertfall ofte i karbohydrater(potet, pasta,ris osv) og kjøttdeig(i taco,fajitas,kjøttboller,karbonadekaker) og kyllingfile(mye protein).

Jeg drikker alltid en proteinshake om dagen for å være sikret at jeg får i meg nok protein(det skal mye til å innta FOR mye).

Hvorfor tror alle at proteinshaker kun er for de som bor på treningssenter?

Gjest Bolledeig
Skrevet

Det er jo ikke en helt fjern tanke da. Økt aktivitetsnivå = økt behov av alle næringsstoffer (proteiner inkludert) = krever større egeninnsats for å gi kroppen det den trenger. At en del mennesker tenker på en 115 kgs boler med gullenke rundt halsen hver gang man ser en boks proteinpulver, har vel mer med fordommer å gjøre enn noe annet. Men jeg synes egentlig det har blitt mye bedre i den senere tid, etter at fordelene med et høyere proteininntak har blitt mer allment kjent.

Fordelene med proteinpulver er at det er ENKELT, og i tillegg forholdsvis billig i forhold til en del andre proteinkilder.

Gjest Gjest
Skrevet
Har googlet litt på proteinpulver, og det er veldig mange som sier at det ikke er nødvendig for folk som bare trener styrke noen ganger i uka. At om man spiser mye proteiner i kosten, og passer på det, så holder det.

Stemmer det? Er det kun for de som nærmest bor på treningssenteret som trenger dette?

På samme måte som du ikke trenger tunfisk/kyllingfilet/karbonadedeig/mager ost, trenger du ikke proteinpulver. Alt jeg har nevnt nå inneholder proteiner, og det er ingen grunn til ikke å spise noe av det. Spis proteinpulver med god samvittighet.

Skrevet (endret)
Det er ingen som trenger proteinpulver, man kan fint få i seg tilstrekkelig med protein gjennom kosten. Det gjelder også de som trener veldig mye styrke.

Jeg trenger for tida minst 200 g protein per dag, gjerne mer. Jeg antar at jeg kunne ha spist fem kyllingfileter om dagen, men jeg tror det hadde vært nokså slitsomt. En proteinshake eller to gjør det noe mer behagelig (og økonomisk) å nå kvota.

Endret av Leifr
Skrevet
Jeg trenger for tida minst 200 g protein per dag, gjerne mer. Jeg antar at jeg kunne ha spist fem kyllingfileter om dagen, men jeg tror det hadde vært nokså slitsomt. En proteinshake eller to gjør det noe mer behagelig (og økonomisk) å nå kvota.

Det er jeg helt enig i, men poenget mitt var at man ikke trenger pulveret likevel, man kan få det i seg ved å øke proteinmengden i sin vanlige kost. Proteinpulver er egentlig en praktisk (og økonomisk) greie, men det er ikke noe man må ha for å kunne bli stor/sterk.

Jeg bruker selv proteinshaker for å få i meg tilstrekkelig med protein, men det er kun av bedagelige, tilgjengelige og til dels økonomiske årsaker; det er begrenset hvor praktisk det er å ha en ferdigstekt kyllingfilet på innerlomma klar til å jafse i seg etter trening. Jeg synes bare det blir feil å gi et bilde av at proteinpulver er noe man må ha når man trener (mye) styrke.

Skrevet
Proteinpulver er egentlig en praktisk (og økonomisk) greie, men det er ikke noe man må ha for å kunne bli stor/sterk.

Akkurat. I gamle dager brukte bodybuilder-gutta å drikke litervis med helmelk om dagen i stedet. Funker fortsatt, det også.

Gjest Gjest_Mina_*
Skrevet
Det er ingen som trenger proteinpulver, man kan fint få i seg tilstrekkelig med protein gjennom kosten. Det gjelder også de som trener veldig mye styrke. Men det er veldig tilgjengelig med proteinpulver, og det gjør at det er en kjapp og grei måte å tidsnok få i seg tilstrekkelig med protein før og etter en treningsøkt.

Dette er tøv. Det er folk som trenger tilskudd at protein. Feks folk med ulike former for matintoleranse som gjør at de sliter med å få i seg nok via vanlig kosthold. Trener man veldig mye kan det også være en utfordring å klare å spise nok til å dekke energibehovet via vanlig mat. Men dette er unntakene, de som konkurrer på toppnivå.

Gjest Bolledeig
Skrevet

Og det finnes også folk som trenger tilskudd av insulin, store mengder vitaminer på grunn av ulike mangelsykdommer og så videre. Men det betyr ikke at man likevel ikke kan si at for den aller største delen av befolkningen vil ikke dette være tilfelle.

Og når det gjelder folk som trener er protein i pulverform PRAKTISK, men ikke et must. Det blir mye mat av å skulle eks. ha i seg 200 + gram protein hver eneste dag, men det er langt fra umulig.

Skrevet

Jeg kaller det latskapsrestitusjonen min ;) For som Englefjes sier; det er slitsomt med kyllingfiléter på innerlomma.

Gjest Nefer
Skrevet

Tusen takk for mange gode svar :) Det hjalp veldig!

Gjest Gjest
Skrevet

Hvorfor trenger du minst 200g protein hver dag? Helsedirektoratet opererer med 0,8g protein per kilo kroppsvekt.

En av de tingene ekspertene er enige om, er at mer enn 2 gram protein per kilo kroppsvekt om dagen, ikke gir noen ekstra effekt - uansett hvor hardt og mye du trener. Selv om enkelte synes å tro det, så vil ikke ekstra mye protein - utover 2 gram per kilo kroppsvekt om dagen - gi ekstra mye muskler.

Olympiatoppen anslår at de som trener mye utholdenhet, kan ha behov for 1,2-1,6 gram protein per kilo kroppsvekt per dag, mens de som trener mye styrke kan ha behov for 1,5-1,8 gram protein per kilo kroppsvekt per dag. For de fleste skal dette være enkelt å dekke gjennom et vanlig kosthold som inneholder blant annet melkeprodukter, fisk, fugl, kjøtt eller egg.

link

Så fremt du ikke trener veldig mye styrke, nesten på aktivt nivå og veier over 100 kg så ser jeg ikke helt hvorfor du trenger minst 200g protein per dag. Jeg ser dog poenget med enkelheten i en proteinshake.

Uansett så er ikke jeg i tvil om at det er en god del overflødig bruk av proteinpulver. Skal man tro artikkelen jeg linket til trenger en profesjonell styrkeutøver opp mot 2g protein per kg kroppsvekt. Hva er da strengt tatt nødvendig for ei dame på 60kg som trener styrke et par ganger i uka? Vel ikke mer enn hva jeg mener er enkelt å få gjennom vanlig kosthold med litt fokus på proteinrik mat. Slik jeg ser det er det veldig unødvendig med proteinpulver for en frue som bare trener styrke et par ganger i uka.

Gjest Bolledeig
Skrevet

Det finnes andre fordeler med et høyere proteininntak, blant annet bedre blodsukkerkontroll og større metthetsfølelse. Det vil si at det er lettere å gå ned i vekt (eller holde vekten) med et kosthold som har mye protein enn et som har lite.

Skrevet (endret)
Hvorfor trenger du minst 200g protein hver dag? Helsedirektoratet opererer med 0,8g protein per kilo kroppsvekt.

Så fremt du ikke trener veldig mye styrke, nesten på aktivt nivå og veier over 100 kg så ser jeg ikke helt hvorfor du trenger minst 200g protein per dag.

Men det er jo akkurat det jeg gjør. Tre økter tung styrke i uka, og jeg veier p.t. 105 kg (og det er jaggu ikke så veldig mange av de kiloene som er overflødige lenger). På seks måneder har jeg gått fra å aldri ha brukt ei vektstang til noe annet enn benkpress (og det var i studietida for 12-15 år siden) til å kjøre 3x5 dype knebøy med 140 kg. Kan ikke holde på sånn uten å ete noe mer proteiner enn gjennomsnittet.

Endret av Leifr

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...