Gjest jon Skrevet 14. juni 2009 #1 Skrevet 14. juni 2009 Hei! Jeg er ute av og til i helge sammen med venner. Det blir gjerne en del alkohol, noe som fører til at jeg gjør en del dumme ting. Jeg er rett og slett lei dette livet nå ig jeg har lyst til å bli avholds, noen som har noen tips og eventuelle erfaringer til hvodan jeg skal få dette til. Har dere noen tips til hvordan jeg skal håndtere det sosiale rundt det å ikke feste mer! Alle tips og erfaringer mottas med glede
Gjest haret Skrevet 14. juni 2009 #2 Skrevet 14. juni 2009 så bra at du ser dine egne begrensninger ifht å takle alkohol:=) jeg tror du bør se på to ting først: er det hvem du blir når du inntar alkohol som gjør at du vil slutte, eller er det at du ikke klarer la være å drikke i helgene som er problemet? hvis det er sistnevnte så anbefaler jeg deg å ta kontakt med din lokale AA gruppe(anonyme alkoholikere). om det er førstnevnte, så er det bare en ting å gjøre: delta på sosiale sammenkomster som vanlig, men takk nei til alkohol. selv velger jeg å drikke så og si ingenting pga helsen min. jeg blir ike spesielt full, men bare dårlig. og min erfaring er at det alltid er noen som vil mase og mase, gang etter gang om man ikke skal drikke. man blir kanskje stemplet som "kjip" osv. men de fleste aksepterer et nei, selv om man får spørsmål hver bytur av et eller annet menneske. jeg kjøper bare annen drikke, og deltar akkurat slik osm jeg gjorde med alkohol. men jeg kjenner også andre som er avhold - enten fordi de må, eller fordi de ikke har lyst å drikke. de går også på byen sammen med venner, drar på vorspiel osv. for meg har aldri poenget vært å drikke meg full, så jeg synes det er like sosialt nå som før. bortsett fra at det er utrolig deilig å slippe fyllesyken dagen derpå! du kan jo fortelle de som kjenner deg godt hva som er årsaken, de er nok enige med deg i den vurderingen(eller forstår det) - og andretrenger jo ikke vite det. jeg får ofte spørsmålet: "drikker du ikke" da svarer jeg bare "nei, ikke i dag". de aksepterer det, og de som ikke gjør det gir jo jeg blaffen i:=) så generelt vil jeg bare si: dersom du føler store utfordringer med å la være å drikke, uansett årsak, så burde du kontakte AA. det betyr at alkoholen har et langt større grep rundt livet ditt enn du kanskje har innsett før.
Twink Skrevet 14. juni 2009 #3 Skrevet 14. juni 2009 Hei! Jeg er ute av og til i helge sammen med venner. Det blir gjerne en del alkohol, noe som fører til at jeg gjør en del dumme ting. Jeg er rett og slett lei dette livet nå ig jeg har lyst til å bli avholds, noen som har noen tips og eventuelle erfaringer til hvodan jeg skal få dette til. Har dere noen tips til hvordan jeg skal håndtere det sosiale rundt det å ikke feste mer! Alle tips og erfaringer mottas med glede Hei! For det første - du behøver ikke å la være å feste bare fordi du ikke drikker alkohol. Går fint an å være med på både vors og byen uten å drikke. Fulle folk kan bli utrolig irriterende når man ikke er full selv, men det får du nesten finne ut av om du takler. Jeg var mye på fest før uten å drikke, men nå synes jeg igrunn det bare blir irriterende. Men har noen venner som ikke drikker, og de har det like morro på fest de som alle de andre. Folk kommer til å begynne å spørre å grave om hvorfor du ikke drikker, og kommer med tåplige ideer om at du har blitt religiøs osv. Jeg tror det enkleste bare er rett å slett å si det som det er, du er lei av å gjøre dumme ting, og du er lei av å bli dårlig. Men bare vær obs på at du kommer til å få mye rare kommentarer, sånn blir det alltid om man velger noe som er litt annerledes enn alle andre, om det er å slutte å drikke alkohol, slutte å spise kjøtt eller hva det er. Vil ihvertfall uansett ønske deg lykke til!
babord Skrevet 14. juni 2009 #4 Skrevet 14. juni 2009 (endret) Hvis det er avholds du vil være så er det flott for deg Men det er jo en annen og mer åpenbar løsning dersom problemet er at du gjør teite ting og blir dårlig, og det er å drikke mindre... Man MÅ ikke være dritings for å ta seg en øl. Endret 14. juni 2009 av babord
Cata Skrevet 14. juni 2009 #5 Skrevet 14. juni 2009 ikke kjøp alkoholikke drikk alkoholoppfør deg "som vanlig" når du er på festoverhør alle som absolutt mååå kommentere at du ikke drikker, og si du har det bra med Munkholmen, colaen, kaffen eller isvannetgled deg over utsiktene til å slippe unna "dagen derpå" Simple as that. (Og med 20 år bak meg som totalavholds, så påberoper jeg meg en smule erfaring i gamet.)
Gjest brutal_mann Skrevet 14. juni 2009 #6 Skrevet 14. juni 2009 Hei! Jeg er ute av og til i helge sammen med venner. Det blir gjerne en del alkohol, noe som fører til at jeg gjør en del dumme ting. Jeg er rett og slett lei dette livet nå ig jeg har lyst til å bli avholds, noen som har noen tips og eventuelle erfaringer til hvodan jeg skal få dette til. Har dere noen tips til hvordan jeg skal håndtere det sosiale rundt det å ikke feste mer! Alle tips og erfaringer mottas med glede Hvem har sagt du ikke skal feste mer? En slutter bare å drikke. Så lett. Tro meg, har gjort det samme selv, men av helt andre grunner enn deg. Slutte å feste... herregud for noen middeladerske holdninger...
Ethereal Skrevet 14. juni 2009 #7 Skrevet 14. juni 2009 Jeg er ikke avholds, men jeg har en god kompis som er det. Det funker helt fint for han. Alle vennene er inneforstått med at han ikke drikker - og de respekterer det. Du kan fremdeles gå på byen og danse, flørte og ha det moro selv om du er avholds, da. Men for mange krever det en god dose selvtillit å klare det. Så å jobbe med selvtilliten og tøffe seg selv opp til å ha det moro selv om man kanskje føler seg litt dust, er nok viktig. Hvis du ikke vil gå ut lenger i det hele tatt, er det selvfølgelig andre ting å finne på. Inviter venner til middag på lørdag kveld, gå på kino med kjæresten, kose seg hjemme osv. Men for all del: ikke dropp vennene dine bare fordi du ikke drikker mer. Bli med ut når de skal ut. Ikke steng deg inne og nekt deg selv en bytur bare fordi du ikke drikker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå