Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2009 #1 Skrevet 14. juni 2009 vi er to venninner som har lyst til å kjøpe leilighet i oslo. det vi lurer på er hvordan studenter får råd til dette? vi vet at mange bruker foreldre som kausjonister, og at det er sånn de får lån, men hvor mye i mnd. kommer et sånt lån på? skjønner jo at det er forskjellig, men greia er at vi trenger et sånn generelt råd på hvordan man kan gjøre det? og hvordan man får råd? jeg vet ikke om dere skjønner spørsmålet mitt, eller om det er noe dere har mulighet til å svare på engang.. men hvis så mange studenter klarer det, hvorfor skulle ikke vi? en av oss jobber fulltid og har fast lønn, den andre jobber ved siden av skole.. hvis det er noen studenter som har leilighet her, så setter jeg stor pris på svar om hvordan hele prosessen gikk for seg...! hvor mye betaler dere hver i mnd, og hvor mye kostet leiliheten? hvor stort lån fikk dere, og hvordan fikk dere det? hvilke ekstra kostnader har dere? hvordan leilighet er det?
Gjest Gjest_Guest_* Skrevet 14. juni 2009 #2 Skrevet 14. juni 2009 Hei du må finne ut hvor mye dere kan betale pr mnd. sjekk sifo.no Ut fra det tallet kan du ganske greit regne ut hvor mye dere kan låne si at dere kan betale 10.000,. pr mnd si 3000 i mnd i strøm husleie ol. da er det igjen 7.000,- 1.150.000 i lån tilsvarer med en nedbetalingstid på 30 år tilsvarer 6900/mnd medregnet skattefradraget. om dere ikke tjener så mye at dere får utnyttet skattefradraget anbefaler jeg ikke dette. skattefradarget blir på 30.000/ år for et slikt lån. mulig banken er litt skeptisk til at dere som venner skal kjøpe sammen. desuten er boligmarkedet usikkert og det er anbefalt å bo min 3-5 år om det skal være lønnsomt å kjøpe fordi det koster mye å kjøpe og selge en leilighet. men lykke til=)
Alison Skrevet 14. juni 2009 #3 Skrevet 14. juni 2009 vi er to venninner som har lyst til å kjøpe leilighet i oslo. det vi lurer på er hvordan studenter får råd til dette? vi vet at mange bruker foreldre som kausjonister, og at det er sånn de får lån, men hvor mye i mnd. kommer et sånt lån på? skjønner jo at det er forskjellig, men greia er at vi trenger et sånn generelt råd på hvordan man kan gjøre det? og hvordan man får råd? jeg vet ikke om dere skjønner spørsmålet mitt, eller om det er noe dere har mulighet til å svare på engang.. men hvis så mange studenter klarer det, hvorfor skulle ikke vi? en av oss jobber fulltid og har fast lønn, den andre jobber ved siden av skole.. hvis det er noen studenter som har leilighet her, så setter jeg stor pris på svar om hvordan hele prosessen gikk for seg...! hvor mye betaler dere hver i mnd, og hvor mye kostet leiliheten? hvor stort lån fikk dere, og hvordan fikk dere det? hvilke ekstra kostnader har dere? hvordan leilighet er det? Nå er ikke jeg student, men jobber i bank og får inn en del lånesøknader fra studenter. I disse tider er det vanskelig for studenter å få lån. Det kan også være risikabelt å kjøpe bolig hvis dere ikke er helt sikre på at dere skal bli boende der også etter dere er ferdig med studiene. Slik som boligmarkedet er nå kan dere risikere at dere går i 0 eller sitter igjen med restgjeld om dere selger etter få år. Da vil dere slite med å komme dere inn på boligmarkedet igjen siden dere da må stille med minst 20 % egenkapital. I disse finanskrisetider må dere i de aller fleste tilfeller stille med minst 10 % egenkapital. Det hjelper ikke med kausjonister hvis dere ikke har inntekt til å betjene lånet. Kausjonister kommer inn i bildet hvis det ikke er nok sikkerhet i boligen. En del foreldre går inn som medlånetagere for at barna skal komme seg inn på boligmarkedet. Da er det viktig at foreldrene forstår at de er like ansvarlig for hele gjelden som barna de skal hjelpe. Mange unge kommer seg inn på boligmarkedet etter at de har fått forskudd på arv fra foreldre eller besteforeldre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå