Gå til innhold

Orkideknopper som ikke vil sprette

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Trulte_*
Skrevet

Hei!

Har en orkide nå med mange, mange knopper, men det er ingen av dem som åpner seg.. Hadde en orkide for en stund siden som også hadde mange knopper som forble det, helt til de visna og datt av. Med andre orkideer jeg har hatt har gjerne knoppene blomstra med en gang, og jeg behandler dem jo helt likt. Noen med erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke om jeg er til så mye hjelp, for jeg har overhodet ikke peiling på blomster, og har aldri fått til potteplanter - utenom orkideer! Disse går helt fint av en eller annen grunn. Jeg har de plassert i vinduskarmen, og de har litt sol på seg om morgenen, men den forsvinner i 10-11 tiden. Får plantene dine nok lys?

Ellers så vanner jeg de en gang i uka, tar de ut av potteskjuleren og lar den stå under rennende vann en liten stund, lar alt vannet renne av før jeg setter den tilbake. Og setter den i vannbad med orkidegjødsel en gang i mnd. Mine har blomstret i et halvt år nå, og knoppene har alltid sprunget ut. :)

Gjest Gjest_Trulte_*
Skrevet

Jeg vanner dem på akkurat samme måte som deg, og de aller fleste orkideene mine blomstrer som bare rakker'n, oftest synes jeg de blomstrer alt for fort, men den ene jeg har nå har sinnsykt mange knopper (var derfor jeg kjøpte den), og på den uka jeg har hatt den i hus har ingen spruget ut.. Den står i vinduskarm og får mye lys, sola rett på endel timer, så prøver å skjerme den litt da, men tror ikke det står på lysforholdene....

Skrevet

Jeg også tenkte på om de får nok vann? De skal ha lite men det kan bli for lite også, spesielt når de blomstrer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...