Gå til innhold

For lav sexual alder?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet
Er så lei av at folk misforstår loven om seksuell lavalder. Den handler IKKE om at man ikke skal ha sex når man er under 16, den handler om at 30-åringer ikke skal ligge med 13-åringer.

Jeg trodde det var straffbart å ha sex med en under 16 år, uansett om man er 17 eller 30 år..

Videoannonse
Annonse
Gjest D-shol
Skrevet
Har du noe link til det? For det tror jeg faktisk ikke på (da snakker jeg om frivillig sex og ikke voldtekt).

Som sagt, loven er ikke til for å hindre at barn og undommer har sex med hverandre, den er til for at eldre ikke skal utnytte de som er en god del yngre.

Har lest om det i gamle dokumentasjoner (fysisk) og vet ikke om det ligger på nett, men det stod bl.a. i noen aviser for en del år siden.

Jeg har imidlertid ikke sagt noe om at det var eller ikke var frivillig sex. Synes ikke noen bør bli straffet for å ha sex hvis begge er enig og klar over hva de gjør, uansett alder. Tviler egentlig på at mindeårige som har frivillig sex springer og forteller det til foreldrene uansett.

De sakene jeg har lest om som ikke innlysende handler om overgrep, er enten saker der den ene (mindreårige) parten har klaget til foreldrene fordi opplevelsen var ubehagelig, eller at foreldrene har oppdaget endret atferd o.l. I et av tilfellene mente foreldrene at jenta ikke visste hva hun sa ja til (en 12-13åring vet ikke alltid hva sex innebærer), og jenta sa selv at hun prøvde å stoppe det da det gikk forbi grensene hennes (da berøring av kjønnsorganer og sånt begynte).

Jeg er fremdeles uenig i det du sier som jeg har uthevet, mener at loven er til for å hindre overgrep uansett alder (på overgriperen) (ellers burde det vært et tillegg som sier at "men for å bli straffet for det må man være over x år") og det er det jeg prøver å få frem. Det er ikke en "pedofili"-lov, men en lov for å kunne sanksjonere overgrep. Jeg er imidlertid enig i at det sikkert oftere blir dom og straff i de tilfellene der overgriperen er eldre.

Gjest Gjest_anonym_*
Skrevet

Jeg blir så forbannet når jeg leser noe sånt som dette her, tenk at noen kan ha et så kjedelig liv at de kan finne på noe slikt tull. Jeg er flau og være norsk akkurat nå. Vist dette viser seg å stemme, skal jeg gjøre alt mitt jeg kan for at aldersgrensene ikke skal høynes. Om så jeg må offre alt jeg eier og har.

Skrevet
Mange unge er teite. Mange voksne er teite. Før eller senere må man kunne forvente at folk har blitt voksne, og det må for all del være før 28! De som ikke har kommet seg før da, kommer seg aldri, de har blitt eldre men ikke klokere.

Det hadde vært fint om vi kunne hindre dumme folk i å gjøre dumme ting, men det kan vi ikke, uansett hvilken aldersgrense vi setter.

Helt enig. Mange på 50 som er utrolig dårlig til å kjøre bil, men det betyr jo ikke at aldersgrensen for å ta lappen bør være høyere! Det er ikke nødvendigvis alderen til folk som gjør dem til idioter.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg bare lurer om man ikke skulle sette opp alderen på en rekke ting . Det ser ikke ut som de grensene som er nå, får ungdom til å forstå farligheten i sine handlinger.

Derfor anbefaler jeg som enkelt politiker at den seksuelle lav alder blir justert til 22år, nyttårsraketter opp til 25 år, ferie utenlands til 20 år og førerkort 28år.

Mulig noen reagerer på dette, men før eller siden vil nok de ansvarlige myndigheter likevell gjøre denne justeringen. Jeg har hatt rett før, og kommer til å få det igjen, bare vent å se!

Vel jeg personlig synes det er galskap. Borsett fra det med nyttårsraketter men det andre galskap. Førekort kunne vært 20 men 16 for seksuell lavalder. Tja kanskje 18 som er mynding kunne vært lavalderen.

Skrevet (endret)
Har lest om det i gamle dokumentasjoner (fysisk) og vet ikke om det ligger på nett, men det stod bl.a. i noen aviser for en del år siden.

Jeg har imidlertid ikke sagt noe om at det var eller ikke var frivillig sex. Synes ikke noen bør bli straffet for å ha sex hvis begge er enig og klar over hva de gjør, uansett alder. Tviler egentlig på at mindeårige som har frivillig sex springer og forteller det til foreldrene uansett.

De sakene jeg har lest om som ikke innlysende handler om overgrep, er enten saker der den ene (mindreårige) parten har klaget til foreldrene fordi opplevelsen var ubehagelig, eller at foreldrene har oppdaget endret atferd o.l. I et av tilfellene mente foreldrene at jenta ikke visste hva hun sa ja til (en 12-13åring vet ikke alltid hva sex innebærer), og jenta sa selv at hun prøvde å stoppe det da det gikk forbi grensene hennes (da berøring av kjønnsorganer og sånt begynte).

Jeg er fremdeles uenig i det du sier som jeg har uthevet, mener at loven er til for å hindre overgrep uansett alder (på overgriperen) (ellers burde det vært et tillegg som sier at "men for å bli straffet for det må man være over x år") og det er det jeg prøver å få frem. Det er ikke en "pedofili"-lov, men en lov for å kunne sanksjonere overgrep. Jeg er imidlertid enig i at det sikkert oftere blir dom og straff i de tilfellene der overgriperen er eldre.

Men i tilfellene som du nevner, så er det ikke snakk om helt frivillig sex, men sex hvor den ene parten overtaler/utnytter den andre og ikke tar signalene om at det er ubehgelig til den andre parten på alvor. Altså blir det ikke det samme som at to på 14-15 har sex sammen, frivillig.

Konklusjon: Den seksuelle lavalder er til for å beskytte barn mot seksuelle overgrep enten det er med fysisk tvang, eller utnyttelse o.l.

Ellers var det jo helt horrible aldersgrenser trådstarter ville ha. Ikke kjøre bil før man er 28? TI år senere enn det er i dag? Tror ikke du ts har satt deg særlig inn i saken, noe som kan være en fordel før man uttaler seg.

Endret av Teriyaki
  • 2 uker senere...
Gjest Gjest_anonym_*
Skrevet

Er det rart folk er skeptiske til politikere?

Gjest Gjest
Skrevet
førerkort 28år.

Vel, hjernen er ikke ferdig utviklet ei er kraniet ferdig "sammensatt" før fylte 25 år, så førerkort burde vært satt til den alderen. Altfor mange unge blir drept i bilulykker av høy fart...

Gjest Kvinge
Skrevet

Nå kan ingen påstå at det BARE er folk under 25 år som kjører med alt for høy fart!

Skrevet

I usa er det 21 års aldersgrense på lettøl og 18 år for å kjøpe pumpehagle.

Skrevet

Hvis du vil ha sex, så blåser du i om du er under den seksuelle lavalderen, uansett om du er 14 eller 22 år gammel.

Skrevet

Den seksuelle lavalderen bør helt klart settes ned til 15.

Det er så mange deilige, deilige konfirmantjenter ute og går *sukk*. :)

Skrevet

Jeg synes nå at du tar LITT hardt i, men jeg synes at vi har for varierende aldersgrenser på ting.

F.eks bør seksuell lavalder settes opp til 18år, og alderen på alkohol enten justeres opp til 20 eller ned til 18 for alt.

Og samme med alderen for når du slutter med ungdomsfengsel og havner i "voksenfengsel"...

Hva er vitsen med å ikke være registrert voksen før du er 18, men må likevel ta/avstå ansvar for visse punkter i livet ditt?

Hvorfor betale voksenbilett på fly og tog for alle over 12, f.eks?

Gjest Gjest_Bolette_*
Skrevet
Hvis det er meg du sikter til, så baserer jeg uttalelsen min på kunnskap om faktiske saker, som jeg har forklart i mitt forrige innlegg. Jeg sier ikke at alle blir anmeldt og/eller straffet, heller at det hører til sjeldenheten, men det har skjedd. Og jeg sa det for å poengtere at loven ikke bare er der for å beskytte 16-åringer mot folk som er mye mye eldre, men også mot overgrep fra folk i samme aldersgruppe.

Det var ikke deg hun sikta til, men TS :) Hvertfall sånn jeg forstod det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...