Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2009 #1 Skrevet 14. juni 2009 Jeg bare lurer om man ikke skulle sette opp alderen på en rekke ting . Det ser ikke ut som de grensene som er nå, får ungdom til å forstå farligheten i sine handlinger. Derfor anbefaler jeg som enkelt politiker at den seksuelle lav alder blir justert til 22år, nyttårsraketter opp til 25 år, ferie utenlands til 20 år og førerkort 28år. Mulig noen reagerer på dette, men før eller siden vil nok de ansvarlige myndigheter likevell gjøre denne justeringen. Jeg har hatt rett før, og kommer til å få det igjen, bare vent å se!
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2009 #2 Skrevet 14. juni 2009 såå... seksuell lavalder skal være 22, men du får lov til å reise til utlandet når du er 20? skal man vente til halve livet har gått før man "får lov" .. hvilken rett har DU til å si når jeg skal få gjøre enkelte ting, slike tanker streifer meg mange ganger.. og det er pga sånne folk som deg, som skal sette så syke begrensninger på et liv du bare lever en gang.
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2009 #3 Skrevet 14. juni 2009 ser for meg at du har hatt dårlig erfaring med sex, skutt opp rakett som en idiot og ble blind, samtidig som du fyllekjørte den samme nyttårsaften og kræsja.
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2009 #4 Skrevet 14. juni 2009 såå... seksuell lavalder skal være 22, men du får lov til å reise til utlandet når du er 20? skal man vente til halve livet har gått før man "får lov" .. hvilken rett har DU til å si når jeg skal få gjøre enkelte ting, slike tanker streifer meg mange ganger.. og det er pga sånne folk som deg, som skal sette så syke begrensninger på et liv du bare lever en gang. Hvilken rett har politikerene? De har nå bestemt at det ikke er lov å kjøpe sex, selv når man er utlandet. Så en nordmann vil kunne få bot/fengsel om han blir tatt for å gå på bordell i Nederland.
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2009 #5 Skrevet 14. juni 2009 Hvilken rett har politikerene? De har nå bestemt at det ikke er lov å kjøpe sex, selv når man er utlandet. Så en nordmann vil kunne få bot/fengsel om han blir tatt for å gå på bordell i Nederland. nettopp! politikerne, men gjesten tenker i samme bane som de, jeg synes det er helt hårreisende! jeg synes det kommer nye lover hele tiden om ting vi ikke får lov til. Til hvems beste? er så lei av at jeg ikke kan få leve livet slik jeg vil. om det så er å kjøpe en hore. det er faktisk mitt valg!
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2009 #6 Skrevet 14. juni 2009 Så den sexuelle lavalderen skal være høyere enn myndighetsalderen? Jeg synes den sexuelle lavalderen er akkurat passe nå.
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2009 #7 Skrevet 14. juni 2009 Så den sexuelle lavalderen skal være høyere enn myndighetsalderen? Jeg synes den sexuelle lavalderen er akkurat passe nå. enig
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2009 #8 Skrevet 14. juni 2009 Er så lei av at folk misforstår loven om seksuell lavalder. Den handler IKKE om at man ikke skal ha sex når man er under 16, den handler om at 30-åringer ikke skal ligge med 13-åringer. Om lavalder blir satt opp til 22, vil det rett og slett si av en 20-åring ikke kan ha sex med sin 24 år gamle kjæreste, mens en 18-åring fint kan ligge med en 12-åring. Synes du det høres bedre ut?
Gjest Gjest_Katrine_* Skrevet 14. juni 2009 #9 Skrevet 14. juni 2009 Jeg bare lurer om man ikke skulle sette opp alderen på en rekke ting . Det ser ikke ut som de grensene som er nå, får ungdom til å forstå farligheten i sine handlinger. Derfor anbefaler jeg som enkelt politiker at den seksuelle lav alder blir justert til 22år, nyttårsraketter opp til 25 år, ferie utenlands til 20 år og førerkort 28år. Mulig noen reagerer på dette, men før eller siden vil nok de ansvarlige myndigheter likevell gjøre denne justeringen. Jeg har hatt rett før, og kommer til å få det igjen, bare vent å se! Dette her er rett og slett latterlig. For det om DU syntes det er lav aldersgrense, betyr det ikke at det er det. Og uansett, trur du at en aldergrense kan stoppe oss ungdommer, tenk igjen. Jeg tipper du er over 28 år, har barn og alt. Du kan vel huske selv hvor glad du var den dagen du var 16 år, og hvertfall 18 år. Endelig lappen. Og hva så om man reiser utenlands når man er under 20 år og aleine? Er det ikke lov å få litt fri fra hverdagen og bare nyte det? Man reiser jo på eget ansvar. For meg virker det som du tenker på deg selv, og ikke vil at andre skal få oppleve det du fikk. Jeg syntes det er egoistisk gjort.
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2009 #10 Skrevet 14. juni 2009 Førerkort når man er 28 år?? Hvordan tenkte du folk skulle komme seg til jobb? Eller hvordan tenkte du at folk skulle få seg yrker når det er mange som krever lappen?? Det er vanskelig nok for 20åringer i dag å få seg jobb..
Gjest Gjest_Charlotte_* Skrevet 14. juni 2009 #11 Skrevet 14. juni 2009 Jeg skjønner godt din frustrasjon og kan i noen tilfeller være enig i akkurat det du sier. Jeg har både sett og opplevd noen tilfeller der uansvarlige og umoden ungdom ikke tenker før de handler. Men det betyr nødvendigvis ikke at alle ungdom er slik. Voksne personer, i sær eldre møter ungdom med negative fordommer fordi de har f.eks. lest at EN ungdom har begått et lovbrudd og katagoriserer ALLE ungdommer for lovbrytere. Er det rettferdig at alle norske ungdom skal måtte vente med å ta førerkort, ha sex, feriere utenlands osv fordi NOEN ungdommer er umodne. Og hva er det egentlig du vil komme fram til når du foreslår at man ikke skal få lov til å bevege seg utenlands før man er 20 år? Det mener jeg er brudd på frihet. Hva er det egentlig som er så ille med f.eks. å dra på jentetur til Danmark? Er det ikke i Norge du vil gjøre de andre lovene strengere fordi dagens ungdom i NORGE er så ille. Nei, jeg skjønner virkelig ikke hva du vil med dette, og syntes dine forslag begynner å ligne mer og mer på det gamle nazi-styret i Tyskland. Jeg mener det ikke er noe vits i å få enda strengere lover og regler for som flere av de andre sier så kommer ikke alle til å følge de reglene og dette resulterer i flere forbrytelser. Det som der i mot kan hjelpe er forebyggende arbeid i skolen og hjelp med etikk og normer slik at de fleste ungdom vil modnes fortere og forstå alvoret i handlingene de foretar seg. Og en ting til, jeg syntes du burde gjøre litt bakrundsfakta og ikke kalle deg selv for politiker når du ikke vet hva regelen for seksuallavalder innebærer. Som andre har nevnt tidligere er det ikke for at man ikke er moden nok for sex når man er under 16 år men for å beskytte barn mot eldre pedofile som utnytter dem. Charlotte
Gjest D-shol Skrevet 14. juni 2009 #12 Skrevet 14. juni 2009 Er så lei av at folk misforstår loven om seksuell lavalder. Den handler IKKE om at man ikke skal ha sex når man er under 16, den handler om at 30-åringer ikke skal ligge med 13-åringer. Om lavalder blir satt opp til 22, vil det rett og slett si av en 20-åring ikke kan ha sex med sin 24 år gamle kjæreste, mens en 18-åring fint kan ligge med en 12-åring. Synes du det høres bedre ut? Handler vel strengt tatt like mye om at 16 1/2-årnger ikke kan ligge med 15 1/2-åringer også. Eller at to 15åringer ikke har lov til det. Men er uenig med TS om at alle aldersgrenser skulle vært såpass mye høyere. Folk er så utrolig forskjellige, så aldergrenser er egentlig veldig vanskelig å sette, men det hadde nok vært greit med 18 for det meste. Det eneste jeg synes er rart, er at barn i Norge må velge utdanning før de får lov til noe som helst og vet noe om livet.
Gjest Gjest_Oskar_* Skrevet 14. juni 2009 #13 Skrevet 14. juni 2009 Jeg må si meg svært enig med Charlottes synspunkter. Hun må virkelig være en samfunns engasjert og bevisst kvinne. Og jeg mener at vist Norge hadde hatt flere som henne og mindre som deg i politikken, hadde Norge fått en lysere framtid. Oskar.
babord Skrevet 14. juni 2009 #14 Skrevet 14. juni 2009 Mange unge er teite. Mange voksne er teite. Før eller senere må man kunne forvente at folk har blitt voksne, og det må for all del være før 28! De som ikke har kommet seg før da, kommer seg aldri, de har blitt eldre men ikke klokere. Det hadde vært fint om vi kunne hindre dumme folk i å gjøre dumme ting, men det kan vi ikke, uansett hvilken aldersgrense vi setter. Hør på Schiller: -Gegen die dummheit kämpfen die Götter selbst vergebens
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2009 #15 Skrevet 14. juni 2009 Handler vel strengt tatt like mye om at 16 1/2-årnger ikke kan ligge med 15 1/2-åringer også. Eller at to 15åringer ikke har lov til det. Det er ikke en gang sant. Det er ikke ulovlig for to på 15 å ha sex, eller to på 12 for den saks skyld. Og en på 16 (eller 17) vil i de fleste tilfeller aldri bli straffet for å ha sex med en på 15.
Gjest D-shol Skrevet 14. juni 2009 #16 Skrevet 14. juni 2009 Det er ikke en gang sant. Det er ikke ulovlig for to på 15 å ha sex, eller to på 12 for den saks skyld. Og en på 16 (eller 17) vil i de fleste tilfeller aldri bli straffet for å ha sex med en på 15. Det finnes faktisk presedens for at den ene eller begge partene er blitt anmeldt av foreldre og det er også blitt felt dom i slike saker, både der begge parter var under lavalder og der den ene var under og den andre var over. At det i de fleste tilfeller ikke blir noen straff betyr ikke at loven ikke gjelder for unge mennesker. Grensen er 16, ikke "16 + -".
Juso Skrevet 14. juni 2009 #17 Skrevet 14. juni 2009 Jeg synes den sexuelle lavalderen er akkurat passe nå. Enig. Er så lei av at folk misforstår loven om seksuell lavalder. Den handler IKKE om at man ikke skal ha sex når man er under 16, den handler om at 30-åringer ikke skal ligge med 13-åringer. Om lavalder blir satt opp til 22, vil det rett og slett si av en 20-åring ikke kan ha sex med sin 24 år gamle kjæreste, mens en 18-åring fint kan ligge med en 12-åring. Synes du det høres bedre ut? Enig her også. Godt poeng, for det er en del som mistforstår den seksuelle lavalderen.
Gjest Gjest_Charlotte_* Skrevet 14. juni 2009 #18 Skrevet 14. juni 2009 Det er ikke en gang sant. Det er ikke ulovlig for to på 15 å ha sex, eller to på 12 for den saks skyld. Og en på 16 (eller 17) vil i de fleste tilfeller aldri bli straffet for å ha sex med en på 15. Helt sant det du skriver. To 15 åringer vil ikke bli staffet for å ha hatt samleie. Men i verste tilfelle kan en 17 åring bli staffet for å ha hatt samleie med en 15 åring. Det er fordi loven er til for å beskytte barn mot pedofile eldre men i lovverket så står det svart på hvitt at man ikke skal ha sex med noen som er under 16 år dersom man er over selv. Så i en rettsak ville det vært klart hva som ville vært dommen; staff til 17 åringen. Men selvfølgelig ville dommeren sett saken i et større perspektiv og mest sannsynlig ikke gitt noe straff (med mindre det var voldtekt eller lignende). Igjen syntes jeg noen burde ha litt kunnskap om ting før en uttaler seg. Charlotte
Gjest D-shol Skrevet 14. juni 2009 #19 Skrevet 14. juni 2009 (endret) Igjen syntes jeg noen burde ha litt kunnskap om ting før en uttaler seg. Charlotte Hvis det er meg du sikter til, så baserer jeg uttalelsen min på kunnskap om faktiske saker, som jeg har forklart i mitt forrige innlegg. Jeg sier ikke at alle blir anmeldt og/eller straffet, heller at det hører til sjeldenheten, men det har skjedd. Og jeg sa det for å poengtere at loven ikke bare er der for å beskytte 16-åringer mot folk som er mye mye eldre, men også mot overgrep fra folk i samme aldersgruppe. Endret 14. juni 2009 av D-shol
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2009 #20 Skrevet 14. juni 2009 Det finnes faktisk presedens for at den ene eller begge partene er blitt anmeldt av foreldre og det er også blitt felt dom i slike saker, både der begge parter var under lavalder og der den ene var under og den andre var over. At det i de fleste tilfeller ikke blir noen straff betyr ikke at loven ikke gjelder for unge mennesker. Grensen er 16, ikke "16 + -". Har du noe link til det? For det tror jeg faktisk ikke på (da snakker jeg om frivillig sex og ikke voldtekt). Det er ikke ulovlig å ha sex før man er 16 og ingen under 16 vil bli straffet om de er i nær alder i hvertfall. En 15 åring vil kanskje bli om h*n har sex med en på 10-12 (selv så vet jeg ikke), men det er heller ikke nær alder. Det andre andre (16 g 15) stemmer nok at noen kan ha blitt straffet, men i de fleste tilfeller så straffes de ikke. Det blir nok ogs lagt stor vekt på modenhet. Som sagt, loven er ikke til for å hindre at barn og undommer har sex med hverandre, den er til for at eldre ikke skal utnytte de som er en god del yngre. Som en 30-åring og en 14-15-åring.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå