Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest pasta2
Skrevet

Lurer på hvor mye man får låne i forhold til verdien på huset .

Gir bankene fremdeles 100 % finansiering , eller er det mer eller mindre umulig å få i dagens market ?

Må man feks være innenfor 80 % , 90 % etc .

Altså , forskjellige banker har nok forskjellig praksis på dette nå , men hva har dere andre fått til hos deres bank ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Lurer på hvor mye man får låne i forhold til verdien på huset .

Gir bankene fremdeles 100 % finansiering , eller er det mer eller mindre umulig å få i dagens market ?

Må man feks være innenfor 80 % , 90 % etc .

Altså , forskjellige banker har nok forskjellig praksis på dette nå , men hva har dere andre fått til hos deres bank ?

Det er nesten ingen som får 100 % finansiering lenger. De få som fremdeles har muligheten gir det til egne, god kunder. Da skal det være spesielt positive forhold for akkurat disse kundene som gjør at banken ønsker å gi 100 % finansiering. Det å låne hele kjøpesummen er en risiko både for banken og lånetager.

Gjest Gjest
Skrevet

hei. vi var hos DNB nor for en måneds tid siden, og vi fikk full finansiering.

jeg har ikke brukt opp mitt førstehjemslån. hovedlånet blir delt opp i to. man får et lån på 75% av kjøpesummen på en rente, og de resterende lånte 25% får man en annen rente på. dette skal tibakebetales før det har gått 10 år.

så pågrunn av de to delte lånene blir de månedtlige avdragene ekstra store enn om vi hadde hatt et lån med en rente.

det eneste kriteriet for lånet var at jeg måtte dekke kjøps omkostningene. vi skulle låne rundt 2 millioner og da kommer det på rundt 50.000 kr.

så dette må vi spare opp først før vi kjøper.

Gjest Gjest
Skrevet

p.s vi tjener ca 700.000 kr og vi spurte om å få låne 2- 2,2 millioner og det var ikke noe problem. og jeg har lån på til sammen 350.000 kr fra før av. bil+ studier.

man får ofte låne 3-3,5 ganger inntekten. men det er ikke alltid regelen da man ser på betalings dyktighet/ evne, gjeld fra før av, om man har barn osv.

Skrevet
hei. vi var hos DNB nor for en måneds tid siden, og vi fikk full finansiering.

jeg har ikke brukt opp mitt førstehjemslån. hovedlånet blir delt opp i to. man får et lån på 75% av kjøpesummen på en rente, og de resterende lånte 25% får man en annen rente på. dette skal tibakebetales før det har gått 10 år.

så pågrunn av de to delte lånene blir de månedtlige avdragene ekstra store enn om vi hadde hatt et lån med en rente.

Det stemmer ikke at du får en annen rente på de siste 25 % hvis du har et førstehjemslån. Ved et førstehjemslån deles det slik du beskriver, men du får samme renten på begge lånene.

Gjest Gjest
Skrevet

beklager at jeg formulerte meg feil. samme rente ja. men prøvde bare å forklare at man får to lån og to renter.

feks jeg satt hjemme og kalkulerte lånet før vi dro i banken. ble vel rundt 10.000 kr for hele beløpet med en rente. (viste ikke at man måtte ha to lån.)

men når vi satt i banken og regna på de to låna ble det vel sånn ca 16000 kr i måneden.

(kan hende mer også)

men husker ikke helt de korrekte talla.. ble mye tall og regnestykker når vi satt der.

vi må spare omkostningene først.

Gjest Gjest
Skrevet

En kollega av meg og samboer søkte for en stund siden om 100% finansiert lån på rundt 3 millioner og fikk avslag pga de ikke hadde noen egenkapital, de MÅTTE ha 10% av dette.

Men så fant de ut at hun kunne søke om lån via jobben, altså de 10% til EK. Så det de gjorde var å søke på nytt til banken om ett noe lavere beløp men at de hadde noe lån fra før av, på kr: 300 000. Da gikk det helt fint. Nå har de jo dette EK lånet med noe høyere rente enn resten av huslånet, men lån fikk de.

Skrevet
beklager at jeg formulerte meg feil. samme rente ja. men prøvde bare å forklare at man får to lån og to renter.

feks jeg satt hjemme og kalkulerte lånet før vi dro i banken. ble vel rundt 10.000 kr for hele beløpet med en rente. (viste ikke at man måtte ha to lån.)

men når vi satt i banken og regna på de to låna ble det vel sånn ca 16000 kr i måneden.

(kan hende mer også)

men husker ikke helt de korrekte talla.. ble mye tall og regnestykker når vi satt der.

vi må spare omkostningene først.

Det er veldig mange som ikke er klar over at lånet blir delt i to. Dermed har de gjerne urealistiske forventninger til hva de kan få i lån.

Selv om du ikke fikk finansieringsbevis etter møtet i banken virker det som du har fått en del informasjon. Jeg mener det er bra at det nå blir stilt større krav fra bankene om at det må spares.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...