Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Det er så dyrt med hus :( Hvordan har folk råd?? Her omkring koster hus godt over 3 mill, men vi har greid å finne et til 2,6. Men med omkostninger så blir det litt mer da. Men nå har vi regna på dette, og det blir jo vanvittig mye i mnd :( over 15000 kr i mnd blir det. Hvordan har folk råd?? Jeg blir deppa av mindre...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Får du et hus for 2,6 millioner, er det jo veldig bra pris.

15 000 i måneden høres faktisk ut som helt ok, vi flytter snart og betaler da nærmere 10 000 i leie og planlegger å spare i hvert fall 10 000 (gjerne mer) i måneden for å spare opp egenkapital :)

(og vi har ikke vanvittige lønningene, helt vanlige, men ingen barn da)

Men det er jo ikke billig selvfølgelig. Men det må det jo heller ikke være?

Skrevet

Har dere ikke egenkapital? Vi kjøpte først en ettromsleilighet, så treroms, og så hus. Sparte opp egenkapital ved å nedbetale lån mye raskere enn vi måtte, og fikk etterhvert nok egenkapital til å kjøpe hus :)

Skrevet

Tror de fleste gjør det på den måten, har ikke hørt om så mange som starter med å kjøpe et hus til 3 mill.

Vi startet også med en treroms, så enebolig, etter å ha lagt opp ca 1. mill i egenkapital.

Det hjelper også på hvis man kjøper et hus med utleiemulighet.

Lykke til!

Gjest Gjest
Skrevet

Vi startet med å kjøpe leilighet til 3 mill som 25 åringer, har begge god utdannelse og lønn, og hadde egenkapital på 20%. De fleste vennene våre la seg på 2,5-4 mill som førstegangskjøpere. Ingen har hatt problemer med å betjene dette. Med verdistigning, videre nedbetaling av gjeld og så videre har vi nå enebolig vi kjøpte for 6 mill, i en alder av 30. Så 2-3 mill for en enebolig i sentrale strøk er veldig billig. Folk som bor i områder der husprisene er slik har som regel en lønn som kan forsvare det, ellers satser dere nok på feil område gitt deres inntjeningsevne.

Dessuten må man jo bygge seg litt opp. Starte med en leilighet, videre til rekkehus, så enebolig når man har en del egenkapital. Man bør ha mulighet til å legge en del til side i tillegg til avdragene, ellers har man brukt for mye.

Gjest Gjest_ærlig_*
Skrevet

Jeg synes ikke at 15 000 kroner er så mye, jeg. Selv er jeg enslig med ett barn og har ikke verdens beste lønn heller. Alikevel betaler jeg mest mulig på huslånet mitt. Nå betaler jeg 10 000 kroner på lånet hver måned. Da har jeg 9000 kroner igjen å leve for. Legger også til side penger på BSU-konto.

Har vært arbeidsløs i ett år også og da betalte jeg 7000 kroner på lånet. Dere er tross alt to. Kan ikke helt se problemet med å betale 7500 kroner hver. Når jeg som arbeidsløs klarer å betale 7000 kroner, så vil jeg tro at personer med to inntekter vil klare 15 000 kroner.

Dere får regne ut hvor mye dere har i faste utgifter. Også kan dere legge til side resten til lån. For meg er det virkelig verdt å betale alt man klarer på huslånet. Men det er som noen her nevner viktig å ha en egenkapital. Selv hadde jeg 200 000 i egenkapital. Rørte ikke BSU-kontoen for jeg holder fremdeles på med sparing der.

Forøvrig gjorde jeg også som mange andre her. Jeg kjøpte noe lite og rimeligere. barnet mitt og jeg deler soverom. Men om noen år har jeg betalt såpass på lånet at jeg kan bygge to soverom. Jeg tenkte langsiktig.

Jeg sier ikke at dere er blant de menneskene som forventer det beste med en gang. Men for meg er det like uforståelig at folk uten egenkapital forventer seg villa med boblebad (bare for å sette det på spissen) ved sitt første kjøp, som det er for de samme menneskene å forstå at man kan ha råd via egenkapital, budsjett og sparing.

Gjest Gjest
Skrevet
Det er så dyrt med hus :( Hvordan har folk råd?? Her omkring koster hus godt over 3 mill, men vi har greid å finne et til 2,6. Men med omkostninger så blir det litt mer da. Men nå har vi regna på dette, og det blir jo vanvittig mye i mnd :( over 15000 kr i mnd blir det. Hvordan har folk råd?? Jeg blir deppa av mindre...

Ja, det er det du må ut med for huset og omkostninger.

Du kan legge på denne summen mye mere. Du skal betale kommunale utgifter med eiendomsskatt. Huset skal forsikres.

Du må ha en buffer,for skal eller må noe fikses på huset så koster det,og det må gjøres.

Hus trenger tadig vedlikehold. Beising Osv. Nå har jeg satt ut planter på den ene siden av huset og det koster flesk. Vi skal opparbeide resten av tomten og det koster. Vi skal legge asfalt......

Gjest Gjest
Skrevet

Vi kjøpte en leilighet for 2 år siden, men nå er det bikkjer og unger + enda en på vei så vi måå ha noe større. Vi har 200 000 i egenkapital. Er ikke så flinke til å spare:/

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg begynte som singel med å kjøpe to-roms på 50 kvadrat. Så fikk jeg samboer og vi kjøpte tre-roms leilighet som er nesten dobbelt så stor.

Nå venter vi barn. Vi er ikke helt modne for å flytte ennå, har ikke betalt ned så mye av gjelden ennå, men når barnet blir noen år, og vi kanskje får nummer to, kan jeg godt tenke meg å flytte til en enebolig der vi slipper å høre lyder fra alle leilighetene rundt oss, studentfesting, etc.

Men det er en lang og møysommelig affære, betale ned på eksisterende bolig og spare unna litt ekstra med tanke på nytt kjøp om noen år...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...