Gå til innhold

Saus til steinbit

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg skal lage middag til svigers, og det slo meg plutselig at jeg helt har glemt å tenke på saus, siden jeg sjelden spiser det selv.

Jeg skal lage ovnsbakt steinbit med saltbakte småpoteter, forvellede brekkbønner og vårløk, og jordskokkpuré. Og så en saus av noe slag, som kan passe med dette.

Jeg hadde laget en hvitvinssaus med sjalottløk m.m. om jeg hadde hatt tilgang på hvitvin, men det har jeg ikke i dag.

Noen som har tips?

Endret av Vera Vinge
Gjest Ludovie
Skrevet

Hva med å koke inn litt fløte og smake til med sitronsaft pluss evt urter, hvis du har? :)

Men hvis puréen er ganske flytende, er det kanskje ikke nødvendig med saus i det hele tatt?

Ellers er vanlig hvit saus med masse hakket gressløk, persille eller lignende godt til sånn mat, men kanskje ikke i kombinasjon med jordskokkpuré.

Skrevet
Hva med å koke inn litt fløte og smake til med sitronsaft pluss evt urter, hvis du har? :)

Men hvis puréen er ganske flytende, er det kanskje ikke nødvendig med saus i det hele tatt?

Ellers er vanlig hvit saus med masse hakket gressløk, persille eller lignende godt til sånn mat, men kanskje ikke i kombinasjon med jordskokkpuré.

Personlig syns jeg ikke det er nødvendig med saus til dette, selv om jeg lager puréen relativt fast. Men jeg føler at dette er nødvendig for at svigerfar skal godta fiskemiddag på en søndag (når man strengt tatt skal kose seg :fnise:).

Men kanskje jeg rett og slett skal gjøre det første du nevner. Jeg har matfløte, sitron og frisk basilikum (ville du brukt tørket i tillegg? Jeg vet ikke hvordan smaken av frisk holder seg i en slik saus?). Jeg er som sagt ganske grønn på sauser, men jeg småkoker den rett og slett en stund, til den når passe sauskonsistent? Ville du hatt noe jevning oppi?

Gjest Ludovie
Skrevet (endret)
Personlig syns jeg ikke det er nødvendig med saus til dette, selv om jeg lager puréen relativt fast. Men jeg føler at dette er nødvendig for at svigerfar skal godta fiskemiddag på en søndag (når man strengt tatt skal kose seg :fnise:).

Men kanskje jeg rett og slett skal gjøre det første du nevner. Jeg har matfløte, sitron og frisk basilikum (ville du brukt tørket i tillegg? Jeg vet ikke hvordan smaken av frisk holder seg i en slik saus?). Jeg er som sagt ganske grønn på sauser, men jeg småkoker den rett og slett en stund, til den når passe sauskonsistent? Ville du hatt noe jevning oppi?

Ja, la den småkoke en liten stund. :) Noen ville sikkert brukt jevning, men jeg synes ikke det er nøsvendig. Jeg ville brukt bare frisk basilikum tror jeg, men det er viktig at den tilsettes rett før servering, for ellers vil mye av smaken forsvinne.

Endret av Ludovie
Skrevet

Har du tilgang på tine krydderost, snøfrisk eller annen syrlig ost, kan du lage noe med den?

Lag for eksempel en smørjevnet bechamelsaus som basis, helst med litt av kraften. Med eller uten finhakket blanket løk. Ta bort fra varmen og ha i osten etter at du har kokt bort melsmaken.

I et knipetak kan du også blande ost og varm kraft, og piske til det blir sausaktig.

Tror rømme eller eddik blir overkill hvis fisken ikke er saltet og røkt. Men var det den der feite rømmeaktige fløtegreia het, som de selger i rømmebegre? Den er mild nok, men med litt syrlighet.

Skrevet

Takk for tips, begge to. :) Jeg har ikke tilgang på kremost, så jeg går for Ludovie-løsning med frisk basalikum. Så får vi håpe svigerfar blir fornøyd. ;)

• 4 uker senere...
Skrevet

hva med en beurre blanc?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...