mee mee Skrevet 13. juni 2009 #1 Skrevet 13. juni 2009 Hvilke urter har du stående enten inne eller ute? Hvordan vokser de hos deg? Noen du må behandle ekstra godt for at de skal trives? Jeg har: - Basilikum (holder seg ca en mnd her på kjøkkenbenken) - Rosmarin (holder seg lenge) - sitronmelisse (Vokser noe inn i ****, stor trives på kjøkkenbenken min) Har akkurat sådd rosmarin, dill, basilikum og timian, spendt om de i det hele tatt kommer opp.
Gjest *Mim* Skrevet 14. juni 2009 #2 Skrevet 14. juni 2009 Det er litt unntakstilstand i hagen min i påvente av gravearbeid, men jeg har gressløk og mynte ute. De klarer seg fint selv. I potter ute har jeg koriander og rosmarin. Jeg har veldig lyst på løpstikke, sitrontimian og basilikum etterhvert.
Gjest Marlo Skrevet 14. juni 2009 #3 Skrevet 14. juni 2009 Basilikum Gresslök Rosmarin Estragon Koriander Mynte Har ikke hage jeg kan ha det i for tiden, så jeg sår de og lar de gro i potter. De holder seg hele sesongen alle sammen og de som ikke er ettårs-planter holder seg ofte lengre.
Gjest Frosk Skrevet 14. juni 2009 #4 Skrevet 14. juni 2009 Gressløk, to typer mynte, kinagressløk, merian, oregano, agurkurt, rosmarin, sitronmelisse, timian, løpstikke, koriander, to typer basilikum, salvie, kruspersille, bladpersille, selleripersille...har sikkert glemt noe nå. Basilikum har jeg i potter inne, resten står ute - noe i potter. Og en del er jo flerårige. Det jeg bruker mest er persille, koriander, timian, mynte, sitronmelisse, gressløk, kinagr... øh, jeg bruker vel egentlig mye av de fleste, unntatt salvie.
Gjest Frosk Skrevet 14. juni 2009 #6 Skrevet 14. juni 2009 Eplemynte er godt i te. Vanlig mynte bruker jeg i kikertkaker, i tabbouleh og mange andre salater (godt i couscous-salat, for eksempel). Og så er jo mynte kjekt å ha om man liker mojito
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå