Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hei.

Jeg synes selv at jeg har et dårlig kosthold med mye søtt som sjokolade, kjeks, is osv (i tillegg til poteter, masse brød, fisk, kjøtt, kylling, meieriprodukter, frukt, grønnsaker) og jeg spiser ikke alltid regelmessig (når ''målet'' mitt er å gå litt opp i vekt)

Kunne dere hjelpe meg med forslag til kosthold som gir meg nok for å kunne gå opp minst 2,5 - 3 kilo,- på en sunn måte i løpet av disse to ukene?

Eks: (Bare rett opp hvis dette er satt opp for lite kaloriinntak beregnet for vektøkning, og kom gjerne med forslag til mat jeg kan spise per måltid fordi det er det jeg sliter mest med.. å være bevisst over hva jeg spiser:)

Frokost: 350 kcal

Mellommåltid: 50 kcal

Lunsj: 350 kcal

Mellommåltid: 50 kcal

Middag: 550 kcal

Kveldsmat: 150 kcal

Setter stor pris på all hjelp! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldig vanskelig å si noe om hvor mye kcal du trenger for å gå opp i vekt når vi ikke vet noe mer om deg. Som høyde, vekt og aktivitetsnivå. Men kan tippe at du bør få i deg enda mer enn 1500 kcal, som du har skrevet opp her.

Skrevet

Hei,

som "venus" skriver så vet vi litt for lite om deg til at vi kan gi et konkret svar.

Men: det anbefales egentlig ikke å gå opp mer enn 0,5 kg i uka slik at kroppen håndterer det på best mulig måte.

Og 1500 kcal kommer du ikke til å gå opp av. En vanlig kvinne med normalt aktivitetsnivå trenger rundt 2-2200 kcal kun for å opprettholde vekt. Så for å gå opp i vekt trenger du mer enn som så. :)

Gjest Gjest_Jessica_*
Skrevet

Jeg er en jente på 20, som har ønsket å gå opp i vekt siden jeg var rundt 14-15 år gammel. Den første tiden fikk jeg i meg rundt 2800-3000 kalorier daglig til ingen nytte, eneste som hjalp meg var å begynne med styrketrening og proteinshake (weight gainer) 3 ganger daglig på hviledager og 4 på treningsdager, i tillegg til mitt vanlige kosthold. Først da hjalp det! :)

Lykke til

Gjest Gjest
Skrevet

Men kan dere ikke prøve å komme på et menyforslag..? :)

Gjest Gjest
Skrevet
Men kan dere ikke prøve å komme på et menyforslag..? :)

Nja, en av nøklene til å få kalorioverskudd hver dag er å spise mat man liker.

Ofte er en av grunnen til undervekt at man ikke er spesielt matinteressert eller at man ikke klarer å følge en normal måltidsrutine, og hvis man da plutselig skal ha en streng diett med fem forhåndsplanlagte måltider om dagen blir mat plutselig et ork med 'regler', og da gir man fort opp.

Jeg ville spist så mye jeg orket av kaloriholdig mat så ofte jeg orket. :)

Mellommåltider på MER enn 50 kalorier er jo nesten uunngåelig, bortsett fra hvis mellommåltidet er et lite eple. En yoghurt er vel rundt 100 kalorier? Så du er totalt på bærtur med kaloriregningen, men jeg synes ikke du skal telle kalorier uansett.

Eventuelt kan du si hva du spiser nå på en dag, så kan vi si hvor du kan øke kaloriinntaket. Hvis du for eksempel bare drikker vann til frokost, drikk juice og melk. Hvis middagen er pasta med ketsjup, spis pasta med laks og pesto. Hvis kveldsmaten er tre knekkebrød, spis to kanelboller.

Gjest norse
Skrevet

drikk gjerne melk istedetfor vannvanlig lett da helmelk blir for fett).

tilsett en spiseskje sunn, smakløs olje(soyaolje eks) i youghurt.

istedetfor en vanlig frokotblanding kan du eks ta i nøtter, rosiner/frukt i tillegg.

avocado, makrell i tomat(og alle andre fete fisketyper), ost, nøtter, halvgrove brødvarianter istedetfor fullgrove.

men om du over tid ikke skulle gå opp i vekt av et slikt kosthold så kan du supplere med proteinshaker som en her foreslår.

styrketrening er selvsagt viktig.

spis hver tredje time, og bruk gjerne sunne, men kaloririke mellommåltider.

Gjest Gjest
Skrevet

kommer veldig ann på om hvor mye aktiv du er da.

men her er noe:

frokost: 4 skiver eller havregryn(ukokt) med rosiner og nøtter

mellom: skiver, sjokolade, go morgen yogurt, nøtter, kjeks osv.

lunch: 4 skiver med pålegg som leverpostei, makrell i tomat, peanøttsmør og smør +melk.

mellom: samme som mellom over.

middag: 2 store porsjoner med det dere har (bruk mye, saus, smør, olje osv)

mellom: stor skål iskrem eller kake

kvelds: havregyn med nøtter og rosiner og melk, 4 skiver, rundstykker, middagsrester, osv

drikk melk eller annen drikke med kalorier i til hvert av måltidene

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...