Linenor Skrevet 13. juni 2009 #1 Del Skrevet 13. juni 2009 Rett og slett; hvor mange ganger i året har din hund løpetid? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2009 #2 Del Skrevet 13. juni 2009 Han har aldri. Evt. hele tiden, det kommer an på hvordan du ser på det. De fleste tisper har vel to ganger i året, men så er det noen raser (er det basenji, bl.a.?) som bare har en gang i året. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest antigartner Skrevet 13. juni 2009 #3 Del Skrevet 13. juni 2009 Jeg mener å ha lest på Canis at det ikke er noen fasit på dette. Noen hunder har løpetid hver 4. måned, og noen hver 8. måned. Ca 2 ganger i året er nok likevel en grei tommelfingerregel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snøkorn Skrevet 13. juni 2009 #4 Del Skrevet 13. juni 2009 Ene tispa mi fikk løpetid i slutten av februar, og har enda ikke fått neste nå 5 måneder senere. Så regner med at ca 2 ganger i året er ganske riktig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Glør Skrevet 13. juni 2009 #5 Del Skrevet 13. juni 2009 Min hund har 7-8 måneder mellom hver løpetid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pia Sava Skrevet 13. juni 2009 #6 Del Skrevet 13. juni 2009 Rett og slett; hvor mange ganger i året har din hund løpetid? Ca hver 5. mnd. Men dersom hun er mye sammen med andre tisper med løpetid kan det forskyves. I påska hadde vi en annen hund her - med løpetid. Dermed fikk min hund det også, selv om det bare var litt over to mnd siden hun var ferdig med den forige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Marianne_* Skrevet 14. juni 2009 #7 Del Skrevet 14. juni 2009 De fleste raser har løpetid i gj.snitt 2 ganger i året, men noen av "urhundene" som basenji (?) og en del av polarhundene har bare løpetid i gjennomsnitt 1 gang i året. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lamia Lenis Skrevet 14. juni 2009 #8 Del Skrevet 14. juni 2009 Han har aldri. Evt. hele tiden, det kommer an på hvordan du ser på det. De fleste tisper har vel to ganger i året, men så er det noen raser (er det basenji, bl.a.?) som bare har en gang i året. Jepp, basenji har løpetid bare èn gang i året. Praktisk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chakoya Skrevet 14. juni 2009 #9 Del Skrevet 14. juni 2009 (endret) Svaret er at det ikke er noe svar. Tisper er forskjellige. Noen løper hver fjerde måned, noen hver åttende. Noen blør mye over lang tid, andre merker du knapt at har løpetid. Noen må parres tidlig, noen sent. Men ikke dermed sagt at det er det du må belage deg på.. Hentet fra Canis - Løpetid hos hund Hunden.no - Forkortet intervall mellom løpetid Tispens første løpetid opptrer normalt når hun er mellom 6 og 24 måneder. Brunstsyklus deles inn i fire faser: Proøstrus eller forbrunst: varer ca 9 dager. Symptomer er blødning og svulmede ytre kjønnsorganer. Parring tillates ikke Østrus eller løpetid/brunst: Varer gjerne 5-9 dager og utfloden er gjerne lys gullig eventuelt litt rødlig. Nå står tispen normalt for hannhund Diøstrus: Varer i ca 70 dager og tispen aksepterer ikke lenger parring. Hormonelt er hun i en tilstand som likner en drektig tispe. Det er gjerne i diøstrus problemer med innbilt drektighet eller pyometra (livmorbetennelse) oppstår Anøstrus: Varer normalt i 2-3 måneder Som du ser utifra dette er det vanlig å ha brunst 1-3 ganger i året. Dette varierer mellom tisper, men en og samme tispe viser ofte samme mønster gjennom sine sykluser. Brunstintervaller på to måneder slik du beskriver er sannsynligvis ikke normalt og hunden bør undersøkes av veterinær. Vanlige årsaker kan være: 1) Mangel på eggløsning Hos slike tisper vokser det frem eggblærer, men disse går ikke gjennom eggløsning. Dermed går ikke hunden gjennom diøstrus og anøstrus og syklusene blir korte. Blodprøver hvor man måler progesteronnivået kan gi svar på om dette er problemet 2) Splittet løpetid Litt enkelt forklart ser dette problemet ut til å komme av at tispen først utvikler eggblærer på eggstokkene. Disse produserer østrogen og gir symptomer på forbrunst og brunst/løpetid. Imidlertid skjer ingen eggløsning av disse eggene. Like etter vokser nye eggblærer opp og nye symptomer på forbrunst og brunst/løpetid kommer. Denne gangen skjer det derimot en eggløsning og hunden vil gå inn i de etterfølgende fasene med diøstrus og anøstrus. 3) Forkortede brunstintervaller Hvor brunsten kommer tettere enn med fire måneders mellomrom er rapportert som et problem hos enkelte raser (for eksempel Schäfere) og arvelighet er diskutert. Disse individene har også dårlig fruktbarhet Endret 14. juni 2009 av Chakoya Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linenor Skrevet 14. juni 2009 Forfatter #10 Del Skrevet 14. juni 2009 Her var det mye info på en gang Jeg ville rett og slett høre hva andre har erfart når det gjelder sine hunder. Selv har jeg ei som har løpetid nå, og jeg trodde (uten å egentlig tenkt over det) at hun hadde løpetid kun en gang i året. Men hun hadde løpetid i november, og nå i juni... Merker at jeg tar det som veldig naturlig for henne å ha løpetid, så jeg tenker ikke over når tid og hvor mange ganger i året det er Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rangi Skrevet 14. juni 2009 #11 Del Skrevet 14. juni 2009 Min har to ganger i året; i jula og rundt 17.mai. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fin_bil Skrevet 15. juni 2009 #12 Del Skrevet 15. juni 2009 boxer-tispa mi har løpetid 2 ganger i året, hun er snart ferdig med en nå, det skal bli godt for henne så slipper hun å ha på seg den "bleia" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marlo Skrevet 16. juni 2009 #13 Del Skrevet 16. juni 2009 Ja de aller fleste har löpetid to ganger i året. Noen tisper kan derimot ha löpetid oftere eller sjeldnere. En som var mye innom dyreklinikken jeg jobbet på, hadde ei tispe som hadde löpetid hver 3. mnd. Det endte opp med at vi kastrerte hunden. Fikk jo löpetid nesten rett etter at den var ferdig med den forrige stakkar. Min tispe har löpetid 1 gang i året, det er ei dobermantispe, så det har ikke noe med rasen å gjöre.... det har bare blitt sånn. Ganske deilig egentlig. Hun får löpetid hver vår, gjerne etter at sneen har forsvunnet så hun kan heldigvis väre mye ute Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linenor Skrevet 18. juni 2009 Forfatter #14 Del Skrevet 18. juni 2009 boxer-tispa mi har løpetid 2 ganger i året, hun er snart ferdig med en nå, det skal bli godt for henne så slipper hun å ha på seg den "bleia" Har du bleie på!? Hvorfor det egentlig? Hunden er jo sinnsykt renslig, spesielt under løpetiden... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chakoya Skrevet 19. juni 2009 #15 Del Skrevet 19. juni 2009 Har du bleie på!? Hvorfor det egentlig? Hunden er jo sinnsykt renslig, spesielt under løpetiden... Vet om fler som har hatt bleie på hunden sin i løpetiden. Det er rett og slett p.g.a dem ikke ønsker blodflekker på gulv, på tepper og lignende. Vi har selv opplevd dette med blodflekker bortover gulvene osv. Men vi brukte ikke bleie på hunden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linenor Skrevet 19. juni 2009 Forfatter #16 Del Skrevet 19. juni 2009 Hmmm, ja da er det nok litt mer normalt enn det jeg trodde Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå