Gjest Gjest_Timian_* Skrevet 13. juni 2009 #1 Skrevet 13. juni 2009 Hei! Forhistorie: Arbeidet for et firma i fjor og tjente under kr 39 xxx, d.v.s. jeg leverte inn frikort og skatta dermed ikke av lønna. Idag: Jeg fikk brev om feriepenger, problemet er bare at det sto oppført og trekt 50 % skatt av feriepengene?! Såvidt jeg kan skjønne må det da ha blitt gjort minst to feil her: 1. Pengene er tjent opp med frikort, ergo ingen skatt skal betales. 2. Hadde jeg enda levert inn vanlig skattekort og ikke frikort, så skulle jo skatten uansett blitt trukket i fjor da jeg tjente pengene og ikke i år av feriepengene? Spent på å høre hva dere mener!
H80 Skrevet 13. juni 2009 #2 Skrevet 13. juni 2009 (endret) Man betaler skatt av feriepenger, og skatten lignes det året feriepengene blir utbetalt. Det har ikke noe å si om feriepengene ble "opptjent med frikort". Normalt er det ikke forskuddstrekk på feriepenger. Skatt for inneværende år blir forhåndsberegnet av skattekontoret, og trekket fordeles ut over 10,5 måneder (ingen skatt i juni, halv skatt i desember). Det har ingenting å si for den samlede skatten om man trekker 0%, 36% eller 50% på feriepengene. Ved skatteoppgjøret beregner man uansett skatten av den totale inntekten (inkludert feriepenger), trekker fra forskuddsbetalt skatt, og sender tilbake for mye betalt skatt, eller krever inn for lite betalt skatt. Din forrige arbeidsgiver trekker sannsynligvis 50% skatt av feriepengene fordi du ikke har levert noe skattekort til dem i år. Forskuddstrekket inngår i ligningen for 2009 og disse pengene er ikke tapt. Hvis du vil ha pengene tilbake i år, kan du justere skattekortet ditt, slik at du blir trukket litt mindre hver måned resten av året. Endret 13. juni 2009 av H80
Gjest Gjest Timian Skrevet 14. juni 2009 #3 Skrevet 14. juni 2009 Man betaler skatt av feriepenger, og skatten lignes det året feriepengene blir utbetalt. Det har ikke noe å si om feriepengene ble "opptjent med frikort". Skjønner at skatten lignes det året man får feriepengene, men man skal jo ikke betale skatt det året. Det skulle jo ha blitt gjort året før, altså året man tjente dem. (?) Normalt er det ikke forskuddstrekk på feriepenger. Skatt for inneværende år blir forhåndsberegnet av skattekontoret, og trekket fordeles ut over 10,5 måneder (ingen skatt i juni, halv skatt i desember). Det har ingenting å si for den samlede skatten om man trekker 0%, 36% eller 50% på feriepengene. Ved skatteoppgjøret beregner man uansett skatten av den totale inntekten (inkludert feriepenger), trekker fra forskuddsbetalt skatt, og sender tilbake for mye betalt skatt, eller krever inn for lite betalt skatt. Din forrige arbeidsgiver trekker sannsynligvis 50% skatt av feriepengene fordi du ikke har levert noe skattekort til dem i år. Forskuddstrekket inngår i ligningen for 2009 og disse pengene er ikke tapt. Hvis du vil ha pengene tilbake i år, kan du justere skattekortet ditt, slik at du blir trukket litt mindre hver måned resten av året. Hvis det er slik at arbeidsgiver må ha skattekort(i mitt tilfelle frikort) for å betale ut feriepenger, så skjønner jeg hva du vil fram til, men skal det virkelig være nødvendig? Har ikke levert inn skattekort året etter i tidligere sommerjobber og da har jeg ikke blitt trukket. Synes det er et merkelig opplegg, menmen.. Vil det si at jeg får kr 150,- igjen på skatten neste år? (Feriepenger kr 300) Haha!
Sofie1 Skrevet 15. juni 2009 #4 Skrevet 15. juni 2009 Skjønner at skatten lignes det året man får feriepengene, men man skal jo ikke betale skatt det året. Det skulle jo ha blitt gjort året før, altså året man tjente dem. (?) Hvis det er slik at arbeidsgiver må ha skattekort(i mitt tilfelle frikort) for å betale ut feriepenger, så skjønner jeg hva du vil fram til, men skal det virkelig være nødvendig? Har ikke levert inn skattekort året etter i tidligere sommerjobber og da har jeg ikke blitt trukket. Synes det er et merkelig opplegg, menmen.. Vil det si at jeg får kr 150,- igjen på skatten neste år? (Feriepenger kr 300) Haha! Du har vel kanskje fått en lønnsslipp så du kan sjekke der hva som har skjedd. Hvis ikke tar du en telefon til arbeidsgiveren din og spør. Det er vel det enkleste!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå