Gjest Tara1 Skrevet 13. juni 2009 #1 Skrevet 13. juni 2009 Jeg tenker på barn i forbindelse med bryllup... I min omgangskrets var det vanlig at barn var tilstede under middagen, men at de ble sendt hjem til barnevakt når "festen" begynte. Også da vi var tilreisende bryllupsgjester lå barna over hos lokale bryllupsgjester som hadde barnevakt til sine barn. Jeg tenker nå på små barn i alderen 0-5 år. Nå den siste tiden har jeg hørt at fler og fler tar med seg barna til bryllupsfesten, og lar dem sove i tilstøtende rom (uten barnevakt) mens foreldrene sjekker til dem av og til. (f.eks når festen holdes på hotell, eller på et grendehus med peisestue) Jeg føler dette ikke er helt forsvarlig blant annet med tanke på at barna kan våkne og begynne å lete etter foreldrene, de blir eksponerte for fyll osv. Hva mener dere?
Helen Skrevet 13. juni 2009 #2 Skrevet 13. juni 2009 Da vi giftet oss var minstemann med under hele bryllupsfesten, da han ble trøtt ble han lagt i vogna si i et annent rom. Det var faren min og samboren hans som skulle ha med sønnen vår hjem utpå natta. Vi hadde med babysitter pluss at han ble sett om med jevne mellomrom. Jeg følte de hadde full kontroll, så jeg synes dette var en helt grei måte å gjøre det på.
Gjest Tara1 Skrevet 14. juni 2009 #3 Skrevet 14. juni 2009 (endret) Da vi giftet oss var minstemann med under hele bryllupsfesten, da han ble trøtt ble han lagt i vogna si i et annent rom. Det var faren min og samboren hans som skulle ha med sønnen vår hjem utpå natta. Vi hadde med babysitter pluss at han ble sett om med jevne mellomrom. Jeg følte de hadde full kontroll, så jeg synes dette var en helt grei måte å gjøre det på. Takk for svar. Dette er på en litt annen måte enn det jeg tenker på. I dette tilfellet du beskriver, er barnet i nærheten og ikke adskilt fra omsorgspersonene (i ditt tilfelle bestefar og stebestemor), og de hadde vært der på 30 sekunder hvis barnet hadde våknet. Her har forldre/omsorgspersoner full oversikt til enhver tid. Etter mitt syn er dette noe helt annet enn når barna ligger adskilt fra omsorgspersonene (eks hotell i en annen etasje, en kjellerstue, eller et tilfelle som jeg hørte om i går, på en folkehøyskole i en annen bygning) Det er også noe annet når festen er tilpasset at barn skal være tilstede, og at barna blir lagt når de ikke orker mer, enn når barna blir lagt til "riktig tid" (f.eks kl 19) fordi festen ikke er tilpasset barn. I det siste tilfellet synes jeg det er bedre for alle parter at barna er hjemme med barnevakt. Endret 14. juni 2009 av Tara1
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2009 #4 Skrevet 14. juni 2009 Jeg tenker på barn i forbindelse med bryllup... I min omgangskrets var det vanlig at barn var tilstede under middagen, men at de ble sendt hjem til barnevakt når "festen" begynte. Også da vi var tilreisende bryllupsgjester lå barna over hos lokale bryllupsgjester som hadde barnevakt til sine barn. Jeg tenker nå på små barn i alderen 0-5 år. Nå den siste tiden har jeg hørt at fler og fler tar med seg barna til bryllupsfesten, og lar dem sove i tilstøtende rom (uten barnevakt) mens foreldrene sjekker til dem av og til. (f.eks når festen holdes på hotell, eller på et grendehus med peisestue) Jeg føler dette ikke er helt forsvarlig blant annet med tanke på at barna kan våkne og begynne å lete etter foreldrene, de blir eksponerte for fyll osv. Hva mener dere? Omtaler du bryllup som fyllefest? fyll? om det er fyll på hotellet,så bryter hotellet skjenkeloven. Hvor ofte er barna i bryllup da? Så llenge foreldrene er edru og barna sover i tilstøtende rom,så er det greit. Det dine barn fanger opp hva som er på tv hver dag, er mye verre
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2009 #5 Skrevet 14. juni 2009 jeg tror ikke jeg hadde latt barna sove i et siderom til en fest med mye fyll, jeg tror jeg hadde blitt på festen med barna til enten de ble trøtte eller til folk ikke kan oppføre seg lengre og barna finner det ekkelt. som barn var jeg alltid med på hele festen fra ende til annen og så nok noen fulle mennekser av og til uten at jeg tok så skade av det, men litt skummelt bra det nok.
Gjest Gjest_Merete_* Skrevet 14. juni 2009 #6 Skrevet 14. juni 2009 Omtaler du bryllup som fyllefest? fyll? om det er fyll på hotellet,så bryter hotellet skjenkeloven. Hvor ofte er barna i bryllup da? Så llenge foreldrene er edru og barna sover i tilstøtende rom,så er det greit. Det dine barn fanger opp hva som er på tv hver dag, er mye verre I vår "krets" er bryllup en fyllefest ja. Dvs. mye alkohold, sang og dans. Jeg ville ikke hatt mine barn tilstedet i et bryllup. Men nå har ikke jeg vært i noen bryllup som er alkoholfrie eller som er basert på at man skal holde "en lav profil" når det gjelder alkoholen. (Og om hotell da bryter "sjenkeloven" som du siterer over, så det er nok mange hotell som da har gjort det ja) vi velger alltid barnevakt til våre barn. Våre er under 5 år. Når det er nær familie er de med i kirken og drar hjem etter dette. Om det er venner, er det jo ikke med i det hele tatt. Jeg ønsker ikke barna med på middag, da mannen og jeg da gjerne liker å kose oss alene uten barn ved slike anledninger. Barna mine får oppleve nok bryllup når de vokser opp. Mine barn får heller ikke lov å se på TV foruten barne-tv. Så mine barn fanger ikke opp noe som helst på TV av nyheter eller hva det skulle være. Vi ser TV etter at barna er i seng.
Jade Skrevet 15. juni 2009 #7 Skrevet 15. juni 2009 Omtaler du bryllup som fyllefest? fyll? om det er fyll på hotellet,så bryter hotellet skjenkeloven. Skulle gjerne sett den skjenkebevilgningen som ikke tillot at gjestene ble fulle av alkoholen som ble servert
Eliza Doalot Skrevet 15. juni 2009 #8 Skrevet 15. juni 2009 Skulle gjerne sett den skjenkebevilgningen som ikke tillot at gjestene ble fulle av alkoholen som ble servert Det er faktisk ikke tillatt, jfr Alkoholloven § 8-11.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå