Colargol Skrevet 13. juni 2009 #1 Skrevet 13. juni 2009 Flere her inne sier at om man gjør enkel ting selv med produkter det er helt normalt å kjøpe i dagligvarehandel/jernvarehandel, så ville ikke fagfolk ta jobben etterpå om det fortsatt skulle være et problem? (Fikk samme svar da jeg spurte om maur for en stund siden) Jeg skjønner at man ikke skal tulle for mye rundt med ting man ikke har peiling på, men snakker om helt vanlige ting som plumbo osv., og at det er en selvfølge at man har fulgt bruksanvisningen. Så lenge de får betalt for jobben, så burde de vel gjøre det de blir ansatt for? Og så lenge de er vanlige produkter som selges over alt så vil jeg jo tro at det er meningen at man skulle kunne forsøke å fikse selv, og at de ikke kan "ødelegge" for mye for en evt. fagmann i etterkant? Skjønner meg ikke helt på dette? Svar fra to tråder her inne, den ene fra min egen. Bruker du plumbo, kan du risiskere at rørleggeren om du trenger h*n ikke vil ta jobben. Om det er stokkmaur du skulle ha så kan du ikke gjöre noe som helst. Få en proffesjonell til å ta den jobben. Rörer du stokkmaur, så er det ingen som vil hjelpe deg senere.
Frysepulver Skrevet 13. juni 2009 #2 Skrevet 13. juni 2009 Vel, de velger selv hvilke jobber de vil ta ja, så du kan jo ikke tvinge de... Du betaler for en tjeneste, de velger om de ønsker å utføre tjenesten og få betalt...
Gjest antigartner Skrevet 13. juni 2009 #3 Skrevet 13. juni 2009 Fagfolk kan nekte å ta på seg et oppdrag de blir tilbudt, ja. I de spesifikke eksemplene du kommer med vil de ofte nekte fordi de ikke vil bli pålagt ansvar for noe de selv ikke er skyld i, der bevisbyrden og grensetrekking i etterkant kan være veldig vanskelig, om ikke umulig, å få til på riktig måte. Jeg kjenner også til et eksempel der byggmestre nektet å ferdigstille et hus som var påbegynt av et annet firma. De ville ikke stå inne for det arbeidet som var gjort tidligere. For huseier var dette naturlig nok en vanskelig situasjon.
Gjest Glør Skrevet 13. juni 2009 #4 Skrevet 13. juni 2009 Når det gjelder skadedyr kjenner jeg noen som jobber med det, og vet at det er firmaer som tar jobben uansett, men er det for omfattende gir de mer begrensede garantier enn man vanligvis får, og så koster det selvsagt mere penger, dersom jobben har blitt større.
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2009 #5 Skrevet 14. juni 2009 Flere her inne sier at om man gjør enkel ting selv med produkter det er helt normalt å kjøpe i dagligvarehandel/jernvarehandel, så ville ikke fagfolk ta jobben etterpå om det fortsatt skulle være et problem? (Fikk samme svar da jeg spurte om maur for en stund siden) Jeg skjønner at man ikke skal tulle for mye rundt med ting man ikke har peiling på, men snakker om helt vanlige ting som plumbo osv., og at det er en selvfølge at man har fulgt bruksanvisningen. Så lenge de får betalt for jobben, så burde de vel gjøre det de blir ansatt for? Og så lenge de er vanlige produkter som selges over alt så vil jeg jo tro at det er meningen at man skulle kunne forsøke å fikse selv, og at de ikke kan "ødelegge" for mye for en evt. fagmann i etterkant? Skjønner meg ikke helt på dette? Svar fra to tråder her inne, den ene fra min egen. Ja de kan nekte. Plumbo burde vert forbudt å selge til amatører...helst til alle. Kjenner en rørlegger som fikk ødelagt rør pga kunden hdde brukt plumbo. heldigvis kom beviset helt ut...iform av forstenet plumbo. Formet som et rør hadde folk gjort det de skulle, så slapp de å kjøpe dette svineriet. på tv for en stund siden, så viste de et eks. En fyr hadde kjøpt kabler til å legge i en gang. Sånn ferdigfikspakke,med bruksanvisning. Han gjorde jobben og ringte til elektriker for å få koblet strømmen,men det var ingen som ville gjøre jobben. Ikke alt du kjøper som bereget til hjemmebruk av amatører,hardu lov til? nEi
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 17. juni 2009 #6 Skrevet 17. juni 2009 Ja de kan nekte. Plumbo burde vert forbudt å selge til amatører...helst til alle. Kjenner en rørlegger som fikk ødelagt rør pga kunden hdde brukt plumbo. heldigvis kom beviset helt ut...iform av forstenet plumbo. Formet som et rør hadde folk gjort det de skulle, så slapp de å kjøpe dette svineriet. på tv for en stund siden, så viste de et eks. En fyr hadde kjøpt kabler til å legge i en gang. Sånn ferdigfikspakke,med bruksanvisning. Han gjorde jobben og ringte til elektriker for å få koblet strømmen,men det var ingen som ville gjøre jobben. Ikke alt du kjøper som bereget til hjemmebruk av amatører,hardu lov til? nEi Håndtverkeren kan bli stilt til ansvar for arbeidet sitt i 10 år. Rart at de er selektive på arbeid som er påbegynt av amatører?? Nei, ikke i det hele tatt
Gjest Gjest Skrevet 18. juni 2009 #7 Skrevet 18. juni 2009 Morsomt eksempel: Min søster i sitt verste puertetsår bleket håret og tok hjemmepermanent så mange ganger at frisøren nektet å prøve å rett opp skaden. Hun var redd for å bli stående med hårdotter i hånden og en skallet fjortis:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå