Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Therese Johansson fikk bøte med livet fordi en annen jente som var sjalu på Therese, presset sin kjæreste til å drepe henne.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=576057

...men blant folk her inne så er vel fortsatt kulturen den at svineriet sjalusi fortsatt en uskyldig greie, som vi skal dyrke og pleie som en naturlig ting?

På tide å våkne opp snart, folkens?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjalusi er en naturlig greie. Det er hva man gjør med den som er problemet. Sjalusi gir ingen rett til å bedrive mishandling eller i ytterste konsekvens drap.

Skrevet

Å si at sjalusi er unaturig blir som å si at sinne eller glede eller frykt er unaturlig. Det er en følelse som man ikke kan kontrollere. DRAP er en handling som man kan kontrollere, og i vårt samfunn er det selvsagt fullstendig unaturlig. Det er en forskjell der, de aller fleste mennesker har følt sjalusi på kroppen, men de færreste har drept pga det.

Og det står jo at den drapstdømte gutten hadde flørtet med drapsofferet for en måneds tid siden, og da ER jo faktisk sjalusi en helt aturlig reaksjon. MEn altså, å virkelig DREPE noen pga det er jo helt absurd!

Tankene mine går til den drepte jentas familie, for e ufattelig tragisk sak

Gjest Gjest
Skrevet
...men blant folk her inne så er vel fortsatt kulturen den at svineriet sjalusi fortsatt en uskyldig greie, som vi skal dyrke og pleie som en naturlig ting??

Alle følelelser mennesker har er jo naturlige, om de ikke var naturlige så ville vi ikke kunne følt dem. Sinne er også helt naturlig men likevel ikke en følelse som bør dyrkes og pleies. Det er ike unaturlig å galt i seg selv å føle sjalusi, på samme måte som sinne i seg selv ikke er galt. Det som er galt er når man lar følelsene ta overhånd og man bruker sine egne negative følelser for å få kontroll over, eller skade andre.

Det er forskjell mellom følelser og handlinger, om så disse følelsene er sjalusi eller glede. Det er handlingene som må fordømmes, og ikke følelsene i seg selv. Følelser er en helt naturlig del av det å være mennesker.

Gjest brutal_mann
Skrevet

Sjalusi er naturlig, å la sjalusi lede til drap er utilgivelig. Livstid for begge de to skyldige.

Gjest Gjest
Skrevet

Noen sier til og med at sjalusi er sunt. Skremmende holdninger folk har.

Gjest Miley
Skrevet

Sinne dreper også, men man kan ikke si at sinne er unaturlig. Det er til og med noen som er drept i gledesrus, er da glede unaturlig?

Skrevet

Jeg tror unge mennesker ofte har større problemer med sjausi enn folk som har levd en stund og hatt flere forhold bak seg - nettopp på grunn av erfaringen man har.

Misforstå meg rett, sjalusi er alltid vondt, og det er ikke første gang sjalusi ender i drap, men jeg tror de aller fleste mennesker har større redskap til å håndtere sjalusi når de er eldre, enn når de er unge.

Men dette drapet er jo bare forferdelig, spesielt for oss som er på den døde jentas alder, og det beviser absolutt at sjalusien har gått fra å være noe sunt (om man kan kalle det det), til å bli noe ødeleggende. Det er nok mange som må ta et oppgjør med seg selv ang. sjalusien sin.

Skrevet
Noen sier til og med at sjalusi er sunt. Skremmende holdninger folk har.

Litt sjalusi kan styrke et forhold. Men for all del, det finnes absolutt grenser. Når man tvinger kjæresten sin til å drepe en annen person i sjalusi, har det gått langt over en grense.

Men å føle litt sjalusi hvis kjæresten for eksempel småflørter med en annen jente, kan være et tegn på at man virkelig er glad i kjæresten sin. Hvis man hadde følt likegyldighet i en slik situasjon, er det lett å stille spørsmålstegn ved hvor mye man egentlig bryr seg om kjæresten.

Lett å misforstå meg når jeg sier dette - men jeg mener bare at sjalusi i små doser kan være helt greit.

Gjest Gjest_tina_*
Skrevet

Flere mord har nok blitt begått pga sjalusi, men som andre sier så har det også blitt begått i sinne, sorg, fortvilelse.. Følelsen i seg selv er naturlig, men noen har sykelig mye av det - og noen går over en grense og gjør forferdelige ting. Da tror jeg ikke det er følelsen av sjalusi i seg selv som er hovedsaken, da må man faktisk mangle et eller annet i hodet i tillegg. Grunnleggende empati f eks.

Enig med Ethereal om at det kanskje føles sterkere for tenåringer. Alt var jo sterkere da. Den første kjærligheten var sterkere, hatet mot folk man mislikte var sterkere. "Skulle ønske hun var død" står nok i manges gamle dagbøker. Og selv ville man selvsagt ha dødd uten sin kjæreste.

Dette rettferdiggjør på INGEN måte drapet!

Men når det er snakk om sjalusi, så tror jeg nok det er mye større fare for at den kan være usunn hos et barn enn hos voksne med mer livserfaring og bedre forutsetning for å prosessere følelsen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...