Gå til innhold

Barn med manglende oppdragelse

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Satt på kjøkkenet i stad, da jeg plutselig hører en stemme til(i tillegg til min sønns).

I all verden, tenkte jeg og gikk for å se.

Gutten hadde jeg aldri sett før, men han fortalte at han og familien hans driver og flytter inn lenger ned i veien her.

Moren hans hadde sagt til han at det bodde barn her, så hit kunne han gå.

Greit nok det, men enten ringer eller banker man på.

Han har gått igjenom to dører på vei inn hit og må ha vært helt lydløs, for jeg har ikke hørt et knyst.

Ble ganske irritert altså. Gutten er snart 8 år og bør vite at man ikke går inn til fremmede folk på den måten :sur:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Si det til gutten på en fin måte. Kanskje han kommer fra et miljø hvor det bare er å gå rett inn til folk?

jeg har opplevet det selv med voksne folk. Det er ubehagelig, men de pleier å banke/ ringe og vente når jeg sier ifra. :)

Skrevet

Enig med leirbål, her må du nok bare si fra.

Men er forsåvidt enig med deg også i at det er litt manglende oppdragelse ute og går. Synes godt foreldre kan lære sine barn såpass folkeskikk at de banker på eller ringer på døra når de skal på besøk til noen. (Men du er sikker på at ikke din sønn hadde sett ham og invitert ham inn før han rakk å ringe på da?)

Skrevet
Enig med leirbål, her må du nok bare si fra.

Men er forsåvidt enig med deg også i at det er litt manglende oppdragelse ute og går. Synes godt foreldre kan lære sine barn såpass folkeskikk at de banker på eller ringer på døra når de skal på besøk til noen. (Men du er sikker på at ikke din sønn hadde sett ham og invitert ham inn før han rakk å ringe på da?)

Nei, sønnen min satt og så på TV og så like forskrekket ut som jeg, da jeg så gutten.

Gikk inn med sko gjorde han også.

Sønnen min ble med han ut en liten tur og da de kom tilbake, var gutten med og da skulle de bygge lego i sofaen. Gutten går rett inn med sko nok en gang og setter seg i sofaen med skoene på.

Skrevet
Sønnen min ble med han ut en liten tur og da de kom tilbake, var gutten med og da skulle de bygge lego i sofaen. Gutten går rett inn med sko nok en gang og setter seg i sofaen med skoene på.

Høres ut som du må gå noen runder med "slik gjør vi det hos oss" med den unge gjesten.

Skrevet

Oi, dette må jeg si er litt mangel på folkeskikk!

Jeg hadde blitt litt :blink::riste: om det hadde skjedd meg.

Folk kan komme rett inn om man er gode venner og om man venter personen.

Men om det er en fremmed person, selv om det er barn, det kan man ikke akkurat tillate :P

Og at man i tillegg kommer inn med sko! Du eller sønnen din får bare si ifra at om han skal være med inn så må han ta av seg skoene, for det er slik dere har det hjemme hos dere :)

Gjest Gjest
Skrevet

Eeeh..Gutten burde ikke vite noe som helst, kanskje ingen har forklart ham det?

Dersom gutten har bodd rundt bare familie og nære venner så er han kanskje vant med å gå rett inn. Er det SÅ forferdelig liksom? En 8 åring tolker kanskje ikke "dit kan du gå" som "der kan du gå og banke på og spørre om du får komme inn".

Skjønner ikke problemet..Lær han det da! Jeg har fått barn i min leilighet også, de er bare barn- og ikke noe galt med foreldrene av den grunn.

Gjest Gjest
Skrevet
Eeeh..Gutten burde ikke vite noe som helst, kanskje ingen har forklart ham det?

Dersom gutten har bodd rundt bare familie og nære venner så er han kanskje vant med å gå rett inn. Er det SÅ forferdelig liksom? En 8 åring tolker kanskje ikke "dit kan du gå" som "der kan du gå og banke på og spørre om du får komme inn".

Skjønner ikke problemet..Lær han det da! Jeg har fått barn i min leilighet også, de er bare barn- og ikke noe galt med foreldrene av den grunn.

Ehh.. Selvfølgelig burde en gutt på 8 vite at man ikke går rett inn til fremmede (verken med eller uten sko.. ) Og det er foreldrenes oppgave å lære barn grunnleggende høflighetsregler. Og hvis gutten kun har bodd i nærheten av venner og familie før burde vel foreldrene vært klar over det og minnet han på at han må ringe på og vente til noen lukker opp døren :)

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Satt på kjøkkenet i stad, da jeg plutselig hører en stemme til(i tillegg til min sønns).

I all verden, tenkte jeg og gikk for å se.

Gutten hadde jeg aldri sett før, men han fortalte at han og familien hans driver og flytter inn lenger ned i veien her.

Moren hans hadde sagt til han at det bodde barn her, så hit kunne han gå.

Greit nok det, men enten ringer eller banker man på.

Han har gått igjenom to dører på vei inn hit og må ha vært helt lydløs, for jeg har ikke hørt et knyst.

Ble ganske irritert altså. Gutten er snart 8 år og bør vite at man ikke går inn til fremmede folk på den måten :sur:

De barna-de barna:)Men var dette noe å bli så sinna for da!Er mye man kan ergre seg over når det gjelder barns oppførsel,men synes jammen voksne bør ta seg litt sammen og jeg da.

Mulig denne innflytteren ble så glad da han fikk høre det var barn i nabolaget at han rett og slett glemte seg da vettu,en gutt på 8 år ja:)Håper du som en voksen person møtte han på en fornuftig måte da,så han ikke ble skremt vekk...Skulle forstått reaksjonen om det var snakk om en eldre gutt.Makan..

Skrevet

Jeg reagerer ofte også på oppførselen til barn som kommer her i huset. Som regel går det greit å si at "her i huset gjør vi det slik" - men har også opplevd at dette blir argumentert bort av litt vel ovenpå 6-åringer. DA blir jeg irritert, for jeg forstår at mange ikke har fått med seg den største bagasjen hjemmefra, men de kan i det minste lytte når jeg prøver å lære dem litt "folkeskikk".....

Skrevet

Er det virkelig så mange her som blir overrasket over dette. Det er uforskammede barn overalt, som desverre manlger mye av det "vi" kaller vanlig folkeskikk.

Det fins barn på eks. 12 og 15 som bør vite bedre også, men de gjør ikke alltid det de heller. Og stort sett er det de voksnes feil.

Ja, jeg hadde nok sett litt rart på dette barnet som kom inn uten å ha banket på eller ringt på. Men det er snakk om et barn, ikke en kriminell. Så forteller man at neste gang må h*n ringe på/banke på.

Blir det et problem får man nevne det til foreldrene også?!

Skrevet
Jeg reagerer ofte også på oppførselen til barn som kommer her i huset. Som regel går det greit å si at "her i huset gjør vi det slik" - men har også opplevd at dette blir argumentert bort av litt vel ovenpå 6-åringer. DA blir jeg irritert, for jeg forstår at mange ikke har fått med seg den største bagasjen hjemmefra, men de kan i det minste lytte når jeg prøver å lære dem litt "folkeskikk".....

Og derfor forstår jeg ikke alltid hvorfor enkelte blir i harnisk over at andre voksne snakker til barnet deres. De gjør dem nok oftere enn de tror en liten tjeneste...

Jeg håper på å oppdra barna mine sånn at de kan besøke andre og jeg kan vite at de oppfører seg når de er på besøk!

Gjest Gjest_Mamma_*
Skrevet

Typisk barn av "curling-foreldre"....De som alltid går foran barna sine og skufler alle hindringer, ubehageligheter og kritiske spørsmål av veien..

Stakkars disse ungene den dagen de vokser opp og ikke tåler et eneste snev av konstruktiv kritikk.

Gjest Gjest
Skrevet

Uff ja, jeg fatter ikke at noen unger ser ut til å være fullstendig blottet for folkeskikk. Det minner meg om naboungen som kom kravlende inn gjennom vinduet til venninna mi og lette gjennom skap og skuffer etter snop. Ble han kastet ut, kom han bare inn igjen. En gang kom han faktisk inn gjennom døra, og da hadde han tatt med seg lekekamerater inn på soverommet til venninna mi.

Det går ikke an å snakke til ham. Sier jeg til ham at han skal bruke døra og banke på om han vil inn sier han bare "døra er for duster". Om han en sjelden gang bruker døra fordi vinduet er stengt, ringer han ikke på.

Makan til skittunge.

Er glad han har flyttet.

Gjest Gjest
Skrevet

Forskjellige regler finnes det over alt. Her hvor jeg kommer fra er ringeklokker til pynt eller for fremmede. Barn glemmer seg titt og ofte, er ikke dermed sagt at de ikke eier folkeskikk.

I mitt hus bruker vi sko i første etasje.

I mitt hus slukker vi aldri lyset på badet.

I mitt hus spises det ingen andre steder enn på kjøkkenet.

I mitt hus er det forbudt med leker på stua.

Men allikevel kan ikke jeg si at andre som ikke har det som meg ikke eier folkeskikk.

Gjest Gjest
Skrevet

Lås døra, så er det problemet unngått.

Gjest Gjest
Skrevet

Det er jo så mange steder de har det sånn at man går bare rett inn, både voksne og barn. Det har med hva man er vant til, ikke noe med barenoppdragelse eller folkeskikk.

Vi bor i Oslo, venner og familie går rett inn her og.

Skrevet
Det er jo så mange steder de har det sånn at man går bare rett inn, både voksne og barn. Det har med hva man er vant til, ikke noe med barenoppdragelse eller folkeskikk.

Vi bor i Oslo, venner og familie går rett inn her og.

Jada, venner og familie kan nok gå rett inn - men jeg vil tro at du også hadde reagert om fremmede gikk rett inn!

Til TS: Si det til gutten, du - "hos oss må du ringe på og vente til vi åpner". Uansett om folk mener det er dårlig folkeskikk eller ikke at han gikk rett inn: hos DEG er det DU som setter reglene!

Skrevet

Var min første tanke også.

Gjest *Mim*
Skrevet

Det syns jeg er en litt stusslig løsning. Skal barna i huset til ts begynne å låse pga en nabogutt?

Jeg hadde også reagert om en fremmed gutt ikke visste at man skal ringe på og vente, men det er ikke noe å gjøre noe stort nummer ut av. Bare forklar at hos dere man han ringe på og ta av seg skoene inne.

Husk at det trengs en hel landsby å oppdra et barn. Jeg synes det er bra at barn får korrektiver på oppførsel fra andre enn foreldrene også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...