Fun Light Skrevet 13. juni 2009 #1 Skrevet 13. juni 2009 Vi er onkel og tante til tilsammen syv barn i alderen 3 til 21 år.. Det vil komme flere etterhvert også. Hvor mye er greit å gi i bursdagsgave? Jeg tenker 200, fordi det er så mange og fordi jeg tenker at tanken teller vel så mye. Det at vi kommer og feirer betyr også forhåpentligvis mye for den som fyller år. Er det lite? 200 var greit for noen år siden, men glemmer jeg å følge med tiden? Vi har faste jobber begge to, så det går mer på prinsippet enn på at vi ikke har råd. Likevel, legger man sammen alle gavene man handler i løpet av et år, inkludert julegaver til familie og venner, så blir det MANGE!! Eldste tantebarnet er 21 år nå, men bor fremdeles hjemme og blir feiret med besøk og selskap. Hvor lenge skal man gi? Er det greit å gi seg når vedkommende flytter ut og selskapet rundt feiringen avvikles..? Jeg tenker at det blir rart å holde på i all evighet.. Vi har ingen barn selv foreløpig, men den dagen de kommer ville jeg aldri tenkt over at det ble gitt for lite eller sånt. Det som teller er at de kommer på besøk og tilbringer tid med barnet det gjelder! Hva tenker dere?
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2009 #2 Skrevet 13. juni 2009 Det kan jo kanskje være greit å snakke med deres søsken om dette, slik at dere kan komme frem til et felles standpunkt. Man føler seg jo litt kjip om man er de eneste som ikke kommer med gave, mens de andre har med seg noe flott til bursdagsbarnet. Jeg har foreløbig fire tantebarn (og to barn). Vi har fortsatt fire søsken som ikke har fått noen barn enda, og det sier seg selv at det kan bli ganske mange tantebarn etterhvert. Jeg og min bror har snakket litt om problemstillingen, og har en grense på 200 på gaver til barna. Men vi kjøper alltid noe skikkelig, selv om det ikke blir så dyrt. Dette betyr ikke at vi alltid kjøper noe til 200 - finner vi noe barnet ønsker seg, eller noe vi selv tror vil falle i smak, kan gjerne prisen ligge under hundrelappen. Barna det gjelder her i familien, er enda små, og vi vil holde frem med å kjøpe gaver i flere år enda. Men kan tenke meg at vi kommer til å sette en grense ved konfirmasjonsalder. Men blir man invitert i selskap, kan man jo ta med en liten oppmerksomhet som ikke koster så mye. Vi vil dessuten før slutte å kjøpe gaver til hverandre, enn til hverandres barn.
liv Skrevet 13. juni 2009 #3 Skrevet 13. juni 2009 (endret) Vi gir for ca 300 til egne søsken og til tantebarn blir det noe sånt og kanskje litt mer om det er noe spesielt de ønsker seg. (er fadder til mine tantebarn også) Endret 13. juni 2009 av liv
Gjest Gjest_tea_* Skrevet 13. juni 2009 #4 Skrevet 13. juni 2009 Vi gir ca. 300kr til tantebarn (har 5 stk under 15 år). Vet ikke hvor lenge vi kommer til å gjøre dette, men tenker til de hvertfall blir myndige. Til konfirmasjon ga vi kr. 1000,-.
The Kitten Skrevet 13. juni 2009 #5 Skrevet 13. juni 2009 I'm 20 and my brother is 23. We still get money from our aunt and uncle for our birthdays, but we're their only niece and nephew. We get 500 kr each.
Fakse Skrevet 13. juni 2009 #6 Skrevet 13. juni 2009 Jeg synes det er greit å slutte med gave til store/voksne tantebarn dersom man ikke blir invitert i selskap. Blir man invitert i selskap er det høflig å ta med gave uansett alder på den som har dag. Prisen er vanskelig å si for utenforstående synes jeg, der er det hva man har råd til og hva som er vanlig i familien som avgjør synes jeg. Men det er greit at man er litt obs på å ligge på samme nivå til alle, slik at man ikke gjør noen stor forskjell.
FangeLiv Skrevet 13. juni 2009 #7 Skrevet 13. juni 2009 Jeg gir 200 uansett om vi er med å feire eller ikke. Kommer til å fortsette til de er voksne, dvs ferdig studert og har fast jobb.
Klematis Skrevet 13. juni 2009 #8 Skrevet 13. juni 2009 Foreløpig er vi kun tante og onkel til 2 stk, og det ser ikke ut til å bli fler med det første. Hvor mye vi gir for varierer veldig, kommer an på hva vi finner. Sist bursdag tror jeg vi kjøpte for 600 kr (en bukse og t-skjorte på en litt dyr barnebutikk), men normalt vil jeg tro det ligger rundt 2-300. Regner med vi fortsetter å gi hvertfall til de er konfirmert. Det er hva som har vært vanlig i min familie, hvertfall. Om det ikke blir fler enn de to, kan det jo godt være at vi fortsetter f.eks. til de blir 18? Jeg gir 200 uansett om vi er med å feire eller ikke. Kommer til å fortsette til de er voksne, dvs ferdig studert og har fast jobb. Får ikke håpe alle blir som meg da; ikke ferdig utdanna før de er nærmere 30
Gjest Stjernedryss Skrevet 13. juni 2009 #9 Skrevet 13. juni 2009 Det finnes nok ikke noe fasitsvar her. Jeg har kun to tantebarn selv og gir 2-400 kr. Så lenge jeg bare har to stk kommer jeg nok til å fortsette å gi oppover i alder. Jeg er 25 år selv og får ikke lenger gaver av onkler og tanter. Sist jeg fikk var vel når jeg var 19-20 og det var fordi jeg hadde bursdagsselskap. Dersom man er bedt i selskap burde man gi noe, men summen velger du selv.
Eplefe Skrevet 13. juni 2009 #10 Skrevet 13. juni 2009 Altså, enn så lenge har jeg kun to nevøer, og det kommer neppe noen fra partneren min sin kant, da han er enebarn. Og jeg kommer neppe til å slutte å gi til mine tantebarn i det hele tatt, rett og slett fordi jeg og brødrene mine er såpass nære at vi aldri kommer til å miste kontakten, så jevnlig kontakt med nevøer og nieser kommer både jeg og de til å ha.
Gjest Glør Skrevet 13. juni 2009 #11 Skrevet 13. juni 2009 Jeg er 30, og får fortsatt julegaver fra mine onkler og tanter, men de har ikke så mange å passe på heller. Til bursdag får jeg bare på runde dager, etter at jeg fylte 18. Jeg synes vel det er greit å gi til man fyller 18, det er jo når man er barn at jul og bursdager er mest stas også.
Helen Skrevet 13. juni 2009 #12 Skrevet 13. juni 2009 Vi har 14 nieser og nevøer, siden det er såpass mange har vi blitt enige om å gi 200,- til bursdag og jul. Vi gir 1000,- til konfirmasjonen og 500,- til 18 årsdagen. Etter at de har blitt 18 år slutter vi å gi både bursdagsgaver og julegaver.
Fluffie Skrevet 13. juni 2009 #13 Skrevet 13. juni 2009 Vi gir gaver paa mellom 150-200 til mine tantebarn (har 4 stykk). Noe mer enn det har jeg ikke raad til, men kan godt vaere den eldste nevoen min vil faa litt dyrere gaver naar jeg har bedre raad. De yngste bruker jeg enn saa lenge litt mindre penger paa (men vil nok oeke litt med alderen). Hans onkelbarn pleier vi ikke gi gaver til (han har aldri gitt dem gaver, saa vidt jeg vet, det er lite kontakt med hans eldre halvsoesken).
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2009 #14 Skrevet 13. juni 2009 Vi gir 200 kr til bursdager. Dette er vi enig med andre søsken om, sånn at alle gir det samme. (Barna ønsker seg penger) Den eldste er 16, så vi har ennå ikke tatt stilling til når vi skal slutte å gi gaver. Jeg ser for meg at det i hvertfall blir til de er 18, men er usikker på hva som skjer etter det.
angeleyes Skrevet 16. juni 2009 #15 Skrevet 16. juni 2009 Jeg er 21 år og får fortsatt gaver fra mine tanter og onkler. Det skal sies at vi ikke er så mange "barn". Fetterne mine nærmer seg 30, men får forsatt gave fra mine foreldre. Det kommer de helt sikkert til å fortsette med, i alle fall til jul. I familien vår er det vanlig å gi 300 kr, men det hadde nok ikke blitt så mye hvis vi hadde vært flere "barn".
Gjest Wolfmoon Skrevet 16. juni 2009 #16 Skrevet 16. juni 2009 Mitt tantebarn får gave til mellom 300 og 500, litt avhengig av hva hun ønsker seg og hvor mye penger jeg har. Kommer nok til å fortsette å gi gaver til henne lenge, men så ser det heller ikke ut til at jeg kommer til å få så mange tantebarn heller da Jeg får fortsatt gaver av den ene tanta mi, mens de andre tantene og onklene mine sluttet å gi gaver etter at jeg ble konfirmert. Kommer fra en stor slekt,og det hadde blitt utrolig mange gaver i løpet av et år hvis alle skulle få!
Gjest Gjest Skrevet 17. juni 2009 #17 Skrevet 17. juni 2009 Vi er onkel og tante til tilsammen syv barn i alderen 3 til 21 år.. Det vil komme flere etterhvert også. Hvor mye er greit å gi i bursdagsgave? Jeg tenker 200, fordi det er så mange og fordi jeg tenker at tanken teller vel så mye. Det at vi kommer og feirer betyr også forhåpentligvis mye for den som fyller år. Er det lite? 200 var greit for noen år siden, men glemmer jeg å følge med tiden? Vi har faste jobber begge to, så det går mer på prinsippet enn på at vi ikke har råd. Likevel, legger man sammen alle gavene man handler i løpet av et år, inkludert julegaver til familie og venner, så blir det MANGE!! Eldste tantebarnet er 21 år nå, men bor fremdeles hjemme og blir feiret med besøk og selskap. Hvor lenge skal man gi? Er det greit å gi seg når vedkommende flytter ut og selskapet rundt feiringen avvikles..? Jeg tenker at det blir rart å holde på i all evighet.. Vi har ingen barn selv foreløpig, men den dagen de kommer ville jeg aldri tenkt over at det ble gitt for lite eller sånt. Det som teller er at de kommer på besøk og tilbringer tid med barnet det gjelder! Hva tenker dere? Enn du da? er det fullstendig slutt på at du får noe på dagen din? jeg syns det er hyggelig å huske på tante-onkelbarna. vel, gikk det på nyttige ting da de var små, ting de ønsket seg da de ble større. Nå da de er voksne, eller i ferd med å bli det,så går det mer på nyttige ting. det koster ikke allverden,men husker på de med en ting. To av de har fått barn selv, så nå er det filletante og filleonkel som husker på den lille med en liten ting. Foreldrene blir husket på med en symbolsk gave.
Fun Light Skrevet 17. juni 2009 Forfatter #18 Skrevet 17. juni 2009 Enn du da? er det fullstendig slutt på at du får noe på dagen din? jeg syns det er hyggelig å huske på tante-onkelbarna. vel, gikk det på nyttige ting da de var små, ting de ønsket seg da de ble større. Nå da de er voksne, eller i ferd med å bli det,så går det mer på nyttige ting. det koster ikke allverden,men husker på de med en ting. To av de har fått barn selv, så nå er det filletante og filleonkel som husker på den lille med en liten ting. Foreldrene blir husket på med en symbolsk gave. Har ei tante og en onkel, og har ikke kontakt med noen av de.. Så det er vanskelig å ta utgangspunkt i det. Det jeg lurer på er heller ikke om jeg skal gi noe, men hvor mye jeg skal gi for.. Så er det jo selvsagt sprøsmål om hvor lenge man skal gi, tenker at det blir litt rart å skulle følge opp med bursdagsgaver i all evighet med mindre det er runde tall eller selskap knyttet til dagen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå