Gå til innhold

Hva er vitsen med "barn i bilen"-skilt?

Gjest Gjest_Jon Are_*

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Gjest
Hei!

Her om dagen satt jeg på bilen til en kammerat av meg. Foran oss kjørte en bil med skiltet "barn i bilen". Jeg må ærlig innrømme at jeg ble en smule paff! Jeg lurer vel på hva som egentlig er vitsen med slike skilt..skal man vise mer hensyn hvis man kjører bak noen som har et slikt skilt?

Med hilsen fra Jon Are

Ikke nødvendigvis selve skiltet, men hva som står på skiltet!

Mener at man skal være like varsom uansett.Det kunne jo ha stått at det var mensker i bilen :eeeh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest99
Hei!

Her om dagen satt jeg på bilen til en kammerat av meg. Foran oss kjørte en bil med skiltet "barn i bilen". Jeg må ærlig innrømme at jeg ble en smule paff! Jeg lurer vel på hva som egentlig er vitsen med slike skilt..skal man vise mer hensyn hvis man kjører bak noen som har et slikt skilt?

Med hilsen fra Jon Are

Ikke ta hensyn til slike skilt. Det neste blir vel. "Gammel dame", "Nyforelskede", "Mann med hatt", "Gravid i bil", eller "Nygifte" osv...osv. Nei, vi kan ikke ta hensyn til slike tullete skilt. Fartsgrenser er til for å holdes og en kan ikke sinkes av slike søndagskjørere og skiltmakere.

Slike skilt burde blitt forbudt.

Kanskje en heller skulle hatt skilt som fortalte om humøret til han som kjørte foran deg. "Sint", "Sur", "Har mensen", "Glad", "Kåt" osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg får av og til en liten vekker når jeg ser slike skilt. Jeg kjenner nok av folk som råkjører når de er alene, men som roer seg når de har med egne barn. De tenker ikke på at det kan være barn i andre biler. Jeg tror skiltet fungerer på meg fordi jeg ser på barn som uskyldige vesen som vekker beskyttelsesinnstinktet i meg.

Det handler ikke om at et barn er mer verdt enn en voksen, så dropp den diskusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Har også sett skiltet "brukshund på vei!" uten at jeg helt skjønner hva det betyr. Skjønner jo at det er noen med hund i bilen (politihund kanskje?) men ser vel bare på det som en liten kuriositet/morsomhet. Tar uansett hensyn i trafikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Har også sett skiltet "brukshund på vei!" uten at jeg helt skjønner hva det betyr. Skjønner jo at det er noen med hund i bilen (politihund kanskje?) men ser vel bare på det som en liten kuriositet/morsomhet. Tar uansett hensyn i trafikken.

Blindehund, kanskje :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer mer på hva er vitsen med barna leker skilt. Siden jeg ser aldri barn der de skiltene er...
Ah... Døh? Gjemsel! Hallo? :hallo:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer mer på hva er vitsen med barna leker skilt. Siden jeg ser aldri barn der de skiltene er...

"Biler kjører, lek forsiktig" er jo et mye bedre skilt! :biggrin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker en litt morsom vri på det nokså alminnelige skiltet "Vi har mange barn, men ingen å miste", hvor de to siste ordene var dekket over med et laminert ark slik at det ble "Vi har mange barn, men ingen til salgs".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noe slikt kan få bare én bilist til å kjøre mer ordentlig, så har det en misjon.

Som motorsyklist i sommerhalvåret ser jeg mer jævelskap i trafikken enn man gjør når man kjører bil. Det er så ufattelig mange talentløse og idiotiske bilister at jeg tar meg ofte i å ønske at jeg var sivil politi på veien. Det hadde blitt ufattelig mye bøtelegging for uaktsom kjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men seriøst. Jeg trodde "barn i bilen skiltet" var der som en advarsel om at den morgentrøtte dama har null oppmerksomhet på veien, når hun må sminke seg og kjefte på ungene samtidig. Eller at pappaen sliter med å oppfatte trafikkbildet mens han skjærer tenner, kniper øynene sammen, og drømmer seg langt vekk fra unger.

- Altså at sjåføren foran ikke er helt tilregnlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan være mine klistermerker holder andre bilister mer på avstand?

Hvis de ikke blir så nysgjerrige at de kjører ekstra nærme for å lese bedre... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Gjest

"Har snart eksamen. Vis ekstra hensyn" - klistremerke bak i bilen i trafikken.

"Har lavt blodsukker og er veldig sulten - vil fort hjem til middag - vis hensyn".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke moro å ha bilen bak deg så nært på motorveien at man ikke ser frontlyktene engang! For da vet jeg at om jeg må bråbremse så rekker ikke bilen bak meg å reagere og da smeller den rett i bakenden på bilen min og ungen min i baksetet er da meget utsatt...

Man skal selvfølgelig alltid holde avstand, men kanskje enkelte bilister blir litt mer obs på det når de ser at man reiser med barn :)

Hva med å holde fartsgrensen (dvs, kjøre 10 km/t fortere enn den på speedometeret) og ikke "stenge" venstrefeltet (på 4-felts) når folk vil forbi? Er alltid et kvinnfolk eller en gamling som ligger å lusekjører i venstrefila vet du. Ingen unnskyldning å lime på klistremerker med barn/hund/rullestol/katt osv.!

Uansett ser jeg litt dårlig på kveldstid og må ofte kjøre nær nok for å klare lese hva det står på de spennende skiltene/"bumper stickers" bak på biler. Sikkert flere som meg som bare prøver komme nær nok for å finne ut hva det er.

Husk også å fjerne skiltet når det ikke er barn i bilen, slik at vi råkjørere ikke trenger ta så mye hensyn. Og at dere nå er i stand til å kjøre bilen normalt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å holde fartsgrensen (dvs, kjøre 10 km/t fortere enn den på speedometeret)

Toskete og kunnskapsløs uttalelse - det må alltid være mange slike i tråder som dette. Gjennomsnittlig så viser gode speedometre ca. 2.5% over den faktisk farten. I en 80-sone vil det si at du ligger i 80 når speedometeret viser 82 km/t. I 400 km/t utgjør 2.5% 10 km, så hvis du kjører i en 400-sone så kan du ligge 10 km/t over og dermed holde fartsgrensen akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...