Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har en god guacamole oppskrift? :) Gjerne med litt sterk smak ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Noen som har en god guacamole oppskrift? :) Gjerne med litt sterk smak ;)

misas guacamole

2-3 godt modne avokadoer

1 ss finhakket løk

1 fedd finhakket hvitløk

1 stor tomat, flådd og hakket, uten frø

1 ss limesaft

koriander (fersk eller tørket), salt, pepper og cayenne etter smak

Tilberedning

Hvis avokadoene er myke kan du dele de i to, ta ut steinen og klemme ut innholdet. Ha i resten av ingrediensene og klem alt sammen med hendene. Bruk ellers en morter eller gaffel til å knuse ingrediensene sammen. Harde avokadoer blir fort myke hvis du lar de ligge på kjøkkenbenken litt i en papirpose. Ikke bruk kjøkkenmaskin eller stavmikser til å blande guacamolen! Dette er den desidert beste guacamoloeoppskriften jeg har prøvd. :Nikke:

-misa

Skrevet (endret)

1 avocado

1/4 tomat

1/4 løk

Hvitløk

Salt

Pepper

Noen dråper tabasco

Begynn med litt og smak underveis, du regulerer hvor sterk den blir med hvitløk og tabasco. Mer løk vil også gjøre den sterkere, men vær forsiktig så de ikke smaker bare løk til slutt. Blir den FOR sterk kan litt rømme gjøre den mildere.

Dette er en liten oppskrift til 2 pers.

Endret av Nuni
Skrevet (endret)

.

Endret av Fantomina
Skrevet

Jeg følge rikke noen oppskrift nøyaktig, men ingerediensen er som følger:

2 avocadoer

1/2 - 1 rødløk

Chili/chilipaste

Saften av 1/2 lime

Minst 3-4 fedd hvitløk

Ca en skje rømme

Jeg smaker til under vegs. Om jeg har kjøpt soltørkede tomater som ligger i olje med krydder i, hender det at jeg har nedi litt av oljen.

Nammm!

Gjest Gjest
Skrevet

2 avokado

2-3 fedd hvitløk

1 hel rød chili med frø

1 god sprut sitronsaft (ikke fra flaske)

2 ss rømme

Salt og pepper etter smak

Ha først en halv avokado og resterende ingredienser i en blender/stavmikser og kjør til en helt jevn mos. Ha deretter oppi resten av avokadoen og bare kjør såvidt. Hvor mye du kjører den nå bestemmer konsistensen! Den blir kjempegod, lover! ;)

Hvilken oppskrift valgte du? :)

Skrevet

[quote name='Gjest' date='13.06.2009 (11:51) ' post='7012852'

Hvilken oppskrift valgte du? :)

Skrevet

Jeg innrømmer at jeg synes Guacamole-miksen til Old El Paso/Santa Maria (en av de) er veldig god, tilsetter en halv lime. :sjenert:

Skrevet
Jeg innrømmer at jeg synes Guacamole-miksen til Old El Paso/Santa Maria (en av de) er veldig god, tilsetter en halv lime. :sjenert:

Enig! Jeg har flere ganger fått servert "ekte" meksikansk guacamole, laget av ei som er fra Mexico. Synes den miksen fra Santa Maria er bedre...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...