Gå til innhold

Kunstgjødsel til jorda rundt trær/busker

Gjest grønnskolling

Anbefalte innlegg

Gjest grønnskolling

Jeg har et frukttre og noen busker som ser litt skrantne ut, og fikk råd på gartneriet om å bruke kunstgjødsel i jorda rundt dem. Jeg forsøkte å få litt greie på hvordan jeg skal gå fram, for jeg vet jo at gjødsel også kan virke ødeleggende hvis man gjør det feil. Dessverre fikk jeg ingen klar oppskrift.

Jeg har skjønt at jeg må spa opp jorda rundt plantene, men hvor nær stammen? Jeg skal blande gjødselen i jorda, men er det sånn at gjødsel ikke skal befinne seg over bakkenivå? :klø:

Håper noen med peiling kan svare meg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Elisabeth_*
Jeg har et frukttre og noen busker som ser litt skrantne ut, og fikk råd på gartneriet om å bruke kunstgjødsel i jorda rundt dem. Jeg forsøkte å få litt greie på hvordan jeg skal gå fram, for jeg vet jo at gjødsel også kan virke ødeleggende hvis man gjør det feil. Dessverre fikk jeg ingen klar oppskrift.

Jeg har skjønt at jeg må spa opp jorda rundt plantene, men hvor nær stammen? Jeg skal blande gjødselen i jorda, men er det sånn at gjødsel ikke skal befinne seg over bakkenivå? :klø:

Håper noen med peiling kan svare meg. :)

Dersom det er vanlig kunstgjødsel (små hvite klumper) du skal bruke (slik som bønder bruker), så kan du bare strø det oppå bakken rundt plantene. Dette skal gjøres når det ventes regn (eller mens det regner). dersom du gjør dette i solsteiken, så 'brenner' plantene opp. du kan sikkert vanne rikelig, sånn at kunstgjødsel-kulene løser seg opp, og trekker ned i jorda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...