AnAnAss Skrevet 13. juni 2009 #1 Skrevet 13. juni 2009 1 Begge kjønn skal få slippe til i arbeidslivet og i alle stillingstyper. 2 Begge kjønn skal være representert omtrent likt i alle maktsentra som f.eks. regjering, storting, bedriftsstyrer og utvalg. 3 Begge kjønn skal få lik lønn for likt arbeid. 4 I barnefordelingssaker skal kvinner og menn i like stor grad bli tilkjent foreldreansvaret for barna. 5 At begge kjønn må utføre samfunnstjeneste, som f.eks. militærtjeneste. Overnevnte punkt er hentet fra wikipedia, og definerer faktorer som er vesentlige for likestilling. 1: Jo det er jeg enig i. Alle bør ha like stor mulighet i arbeidslivet uansett stillingstype, uanssett kjønn. Ansettelse bør utelukkende baseres på søkers DYKTIGHET, kompetanse, erfaring, uavhengig om man er kvinne eller mann. Kvotering i yrker er på lang sikt negativt, og ved å kvotere i kvinners favør vil man etter en stund være nørdt å kvotere i menns favør. Eks, jusstudenter, 3/4 ol. er kvinner 2: Representanter i maktsentrer bør bestå av kompetente folk uavhengig av kjønn. 3: ja. Et tankeekspriment: Dersom man tar snakkeryrket. En kvinnelig snekker, og en mannlig snekker. Den kvinnelige snekkeren bygger tre hus på et år. Den mannlige snekkeren bygger seks hus på et år. Den mannlige snakkeren bør etter min mening få dobbelt så mye betalt fordi han har gjort en dobbelt så stor jobb, og ikke fordi han er mann. 4: For å oppsummere en lang, komplisert og delt mening så mener jeg dette punktet skiller seg. Her er det snakk om mennesker, eller barn. Jeg mener kvinner ofte er bedre forelder enn menn, og er mer kompetente å ta vare på barnet enn menn. Dette henger sammen med det biologiske. Det er en grunn til at det bare er kvinner som kan føde barn og mate barnet med melk. som spedbarn er barnet avhengig av moren, og jeg mener også barnet har best av å være med moren senere. 5: INGEN bør avtjene verneplikt dersom de ikke ønsker det. Millitær verneplikt handler i bunn og grunn om å være villig til å ofre livet sitt for landet ved eventuell krig. Det er ganske vanskelig å tvinge mennesker til denne holdningen
Fluffie Skrevet 13. juni 2009 #2 Skrevet 13. juni 2009 Formelt sett har vi likestilling i Norge. Alle lover og regler tilsier at begge kjoenn skal behandles likt. Det betyr derimot ikke at kjoennene alltid faar den samme behandlingen, det er en del forskjellsbehandling med tanke paa loenn, forfremmelser, osv. I mange stillinger faar kvinner og menn forskjellig loenn, selv om de har samme/lik kompetanse, erfaring, stillingsbeskrivelse og gjoer en like god jobb og sjoer samme mengde jobb (det er aapenbart at man faar mer loenn om man jobber mer). Det er ogsaa mye lettere for menn aa bli forfremmet til lederstillinger, og da saerlig hoyere lederstillinger. Aarsaken til denne forskjellen er foerst og fremst kultur og holdninger i samfunnet. Det er ikke saa veldig lenge siden det var helt naturlig at kjoennene skulle vaere forskjellige, og norsk feminisme har tidligere (kanskje fremdeles) fokusert paa kvinnen som den ultimate omsorgsfiguren, noe som forsterker gapet mellom kvinner og menn. Saa har det blitt en forandring de senere aarene der kvinner og menn naa skal vaere mest mulig like, og da saerlig med tanke paa hvilke jobber de gjoer og hvor mye de tjener. I praksis vil der ikke vaere full likestilling i Norge foer de holdningene som gjoer at menn ofte blir foretrukket som ledere er borte. Men her er det ikke bare menn som maa gjoere om paa holdningene sine, det er kvinner ogsaa. Mange kvinner foretrekker mannlige ledere fremfor kvinnelige, de ogsaa forventer at menn skal bli forfremmet foer kvinner, og mange kvinner tenker serioest over mulighetene for aa faa en hoyere stilling. Og jeg mistenker ogsaa at mange kvinner ikke er like gode paa aa forhandle seg til hoyere loenn (eventuelt velger frynsegoder som barnehage o.l. fremfor loenn), noe som vil slaa ut paa loennsstatistikken. Med tanke paa kvinnelige snekkere, saa er det ogsaa en stor mangel paa mannlige sykepleiere og barnehageansatte Dette er bare noen av mine tanker omkring temaet (skrev masteroppgave om dette).
LukaFrost Skrevet 13. juni 2009 #3 Skrevet 13. juni 2009 Den kvinnelige snekkeren bygger tre hus på et år. Den mannlige snekkeren bygger seks hus på et år. Den mannlige snakkeren bør etter min mening få dobbelt så mye betalt fordi han har gjort en dobbelt så stor jobb, og ikke fordi han er mann. Dette sier ingen ting om kvaliteten på arbeidet og er derfor ikke sammenlignbart.
Gjest Blondie65 Skrevet 13. juni 2009 #4 Skrevet 13. juni 2009 4: For å oppsummere en lang, komplisert og delt mening så mener jeg dette punktet skiller seg. Her er det snakk om mennesker, eller barn. Jeg mener kvinner ofte er bedre forelder enn menn, og er mer kompetente å ta vare på barnet enn menn. Dette henger sammen med det biologiske. Det er en grunn til at det bare er kvinner som kan føde barn og mate barnet med melk. som spedbarn er barnet avhengig av moren, og jeg mener også barnet har best av å være med moren senere. Her er jeg rivende uenig med deg. Det er mange mødre som ikke evner å se at far kan være en minst like god omsorgsperson som dem selv uavhengig av livmor og ammemulighet. Disse fedrene skal ikke diskrimineres ut fra at de biologisk er ute av stand til å føde. Jeg mener at setningen "Jeg mener kvinner ofte er bedre forelder enn menn, og er mer kompetente å ta vare på barnet enn menn" er den verste setningen i hele det jeg har sitert fordi jeg mener at dette er med på å slå ben under all mulighet for fedre til å få en sjanse til å yte en omsorgsrolle. Jeg mener det er mange mødre som med vitende og vilje eller totalt bevisstløst utelukker menn fra omsorgsroller fordi de ikke slipper dem til (blant annet fordi det mennene gjør ikke er godt nok fordi det ikke er gjort på hennes måte). Det er garantert NOEN menn som er dårlige omsorgspersoner - akkurat som det er NOEN kvinner som også er det. Men jeg vil påstå at det ikke er en regel som sier at det oftere er menn som er dårlig på omsorg. Skal vi ha full likestilling i Norge så må kvinner og menn ha lik rett til å være omsorgspersoner for barn, det innebærer blant annet lik rett til permisjon og lik rett til opptjening av permisjonslønn (selvsagt skal mor være forbeholdt en periode siden det faktisk har vært en fødsel og mor trenger å komme seg igjen. I denne perioden burde BEGGE være hjemme slik at de kan dele arbeidet).
Kara W Skrevet 13. juni 2009 #5 Skrevet 13. juni 2009 Jeg mener bestemt at kvinner og menn ikke er like. Selvfølgelig skal begge ha samme muligheter i arbeidslivet, og eller også. Selvfølgelig skal det være lik lønn for likt arbeid. Og selvfølgelig skal man dømme ut ifra kunnskaper og erfaring, og ikke ut ifra kjønn. Dette mener jeg bør være målet for likestilling. At det er like mange kvinner som menn i lederstillinger er ikke et mål for likestilling, rett og slett fordi det ikke er like mange kvinner som ønsker seg lederstillinger enn menn. Det kan gjerne være et mål å jobbe for at flere kvinner skal ønske seg til lederstillinger, men ikke at flere kvinner skal ha lederstillinger. Når det gjelder værneplikt, skulle jeg gjerne sett denne gjort allmenn, og heller endre den til samfunnstjeneste. Jeg tror alle 18-åringer har godt av å bo et år borte hjemmenifra, mens man lærer seg grunnleggende egenskaper for å bo hjemmenifra, og grunnleggende egenskaper for å hjelpe samfunnet. Dersom vi havner i krig, så trenger vi mer enn bare soldater. Vi trenger også de som kan forbinde sår, passe på barn og eldre, reparere klær, lage mat osv.
ViljaH Skrevet 13. juni 2009 #6 Skrevet 13. juni 2009 (endret) 1: Enig i at alle skal ha like muligheter og ansettelser skal baseres på kompetanse. Kvotering er et virkemiddel som er uønsket men noenganger nødvendig for å presse frem endring. Ideelt sett skjer ønskede endringer av seg selv. Kvotering er nødvendig f.eks. hvis det er noe i samfunnet som hindrer naturlig endring. Eksemplet her er kvinner i styrerom vs. gutteklubben grei. Jeg synes ikke det er stas at kvinner kvoteres inn, og jeg tror ikke kvinnene som kvoteres synes det er stas heller. Men det er nødvendig for å bryte ned gutteklubben grei som aktivt prøver å holde kvinner utenfor styrerom, og kun nominerer sine kompiser. Da er det overordnede målet om at begge kjønn skal være representert i maktstrukturer prioritert over hensynet til den enkelte. I en begrenset periode. 2: Det er ønskelig at representanter i maktsentre skal bestå av noenlunde likt fra begge kjønn, ut fra tankegang om at begge kjønn har likeverdige evner. Dette må veies mot at man trenger kompetente folk. Iblandt må man akseptere skjev kjønnsbalanse. Men iblandt må man akseptere at man tar inn basert på kjønn, fordi eneste måte å bygge kompetanse på er faktisk å få prøve seg. 3: Lik lønn for likt arbeid er en selvfølge. I ditt eksempel med snekkere, så gjør de to ulikt arbeid, og får derfor ulikt betalt. Hvis de to snekkerne hadde hvert sitt firma, ville dette blitt naturlig og riktig utkomme. 4: Her er jeg sterkt uenig med deg. Jeg mener at kjønn som helhet skal være likestilt, menn har som utgangspunkt like gode evner til å ta vare på et barn som kvinner. Biologi synes jeg er et dårlig argument, det gjelder bare det første leveåret at barnet er mer avhengig av mor enn far. Rettsvesenet burde i større grad ha som utgangspunkt at foreldrene er likestilte, og så heller legge mer på individuell egnethet. Det er uten tvil riktig at noen menn er bedre foreldre enn andre menn. Samme individuelle forskjeller finner man hos kvinner. Det burde være avgjørende i barnefordeling. 5: Verneplikt er frivillig, man kan nekte og heller gjøre samfunnstjeneste. Jeg synes ikke begge kjønn skal ha plikt til 1 års tjeneste, fordi pr idag tar kvinner større del av tiden borte fra jobb når det kommer barn. Hvis det snur, kan det være relevant å tenke slik. Da ville jeg brukt samfunnstjenesten til noe annet enn idag, typisk jobbes det på bibliotek el.l. Da ville jeg brukt de unge menneskene man har i 1 år f.eks. på aldershjem eller hjemmehjelpstjenesten, slik at eldre får omsorg fra mennesker som har tid. Endret 13. juni 2009 av ViljaH
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå