Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2009 #1 Skrevet 13. juni 2009 I dag fikk jeg utbetalingsslipp fra NAV. Jeg får mer i sykepenger enn i vanlig lønn. De har regnet litt over 19 000 kr i månedslønn før skatt og jeg får utbetalt ca 14 000 kr. Når jeg jobber har jeg hatt 12 000 kr i månedslønn før skatt og jeg fikk utbetalt litt over 9 000 kr. Dette er en forskjell på nesten 5 000 kr. Noe må være galt. Noen som kan noe om sykepenger her?
Gjest Gjest_mia_* Skrevet 13. juni 2009 #2 Skrevet 13. juni 2009 Sykepenger skal jo tilsvare lønnen. Har du fastlønn? I så fall skal det ikke være noe avvik her. Dersom du har variabel inntekt så tas det et snitt fra X antall mndr bakover fra tiden før du ble sykemedlt og regner ut en dagssats ut ifra dette. Hadde tatt kontakt med de slik at du ikke risikerer å måtte tilbakebetale masse senere...
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2009 #3 Skrevet 13. juni 2009 Jeg har fastlønn. Utrolig at jeg må passe på at NAV gjør jobben sin. Hvis jeg sier fra nå, så må jeg vel få trekk neste mnd. Det er selvfølgelig berdre å få litt trekk neste mnd enn plutselig måtte betale tilbake et stort beløp. Jeg vet arbeidsgiveren har sendt inn inntekt og skatteopplysningsskjemaet, og det er vel det NAV går ut fra. Hva som står på det skjemaet, vet jeg ikke. Jeg bare vet det var mangelfullt og at NAV måtte ringe å få de riktige opplysningene. Når jeg endelig fikk sykepenger, så har de jammen klart å gjort en feil. Helt utrolig.
Gjest Gjest_mia_* Skrevet 13. juni 2009 #4 Skrevet 13. juni 2009 Utrolig at jeg må passe på at NAV gjør jobben sin. Jepp, man må dessverre det. Har gjort det samme selv nylig. Jeg ville gitt beskjed nå. Kan jo være at du har rett på det du har fått iom at arbeidsgiver tydeligvis har gitt Nav disse opplysningene? Nav sa til meg at de i tillegg til opplysningene fra arb.giver sjekker med skattekontoret (likningen) at inntekten stemmer. Ikke alle arb.givere vet hvordan de skal fylle ut disse skjemaene korrekt. Kanskje det er de som har tullet her?
Sofie1 Skrevet 13. juni 2009 #5 Skrevet 13. juni 2009 Sjekk på slippen hvilken periode du har fått utbetalt sykepenger for. Kan være at NAV henger litt etter og dermed har utbetalt for mer enn en måned. NAV regner om beløpet de får fra din arbeidsgiver til en dagsats (dvs månedslønn :21,67) og ganger opp med antall arbeidsdager (unntatt røde dager).
Gjest Gjest_kari_* Skrevet 13. juni 2009 #6 Skrevet 13. juni 2009 Sjekk på slippen hvilken periode du har fått utbetalt sykepenger for. Kan være at NAV henger litt etter og dermed har utbetalt for mer enn en måned. NAV regner om beløpet de får fra din arbeidsgiver til en dagsats (dvs månedslønn :21,67) og ganger opp med antall arbeidsdager (unntatt røde dager). Får man ikke lønn/betaling for røde dager fra Nav? Hadde fått det dersom jeg hadde vært i jobb, er organisert og da får vi betalt dersom vi skulle jobbet på røde dager.
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2009 #7 Skrevet 13. juni 2009 Dette har skjedd meg også - og svaret har da vært at de har betalt ut for mer enn en måned. Så sjekk datoene det er betalt for du.
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2009 #8 Skrevet 13. juni 2009 Jepp, man må dessverre det. Har gjort det samme selv nylig. Jeg ville gitt beskjed nå. Kan jo være at du har rett på det du har fått iom at arbeidsgiver tydeligvis har gitt Nav disse opplysningene? Nav sa til meg at de i tillegg til opplysningene fra arb.giver sjekker med skattekontoret (likningen) at inntekten stemmer. Ikke alle arb.givere vet hvordan de skal fylle ut disse skjemaene korrekt. Kanskje det er de som har tullet her? Jeg skal ringe på mandag. Jeg vet at arbeidsgiveren ikke er noe glad i slike skjemaer, så at det var mangelfullt, ble jeg ikke overrasket over. Sjekk på slippen hvilken periode du har fått utbetalt sykepenger for. Kan være at NAV henger litt etter og dermed har utbetalt for mer enn en måned. NAV regner om beløpet de får fra din arbeidsgiver til en dagsats (dvs månedslønn :21,67) og ganger opp med antall arbeidsdager (unntatt røde dager). Jeg sjekket slippen min nå. Hele mai har jeg fått lønn for. Får man ikke lønn/betaling for røde dager fra Nav? Hadde fått det dersom jeg hadde vært i jobb, er organisert og da får vi betalt dersom vi skulle jobbet på røde dager. Dette vet jeg ikke. Men jeg skulle egentlig ha jobbet f.eks 1 mai. Dette har skjedd meg også - og svaret har da vært at de har betalt ut for mer enn en måned. Så sjekk datoene det er betalt for du. På slippen stod det fra 1.5.09 - 31.05.09. Håper jeg får tak i noen som kan dette på mandag. Jeg synes det er håpløst å få snakke med rette vedkommende hos nav. Jeg spurte samme spørsmålet inne på et annet forum og fikk dette svaret: Du skal ha fått et vedtaksbrev fra NAV om hvordan sykempengene dine regnes ut, kontakt NAV om du ikke har fått det. Sykepengene behøver ikke å bli regnet ut fra "vanlig" inntekt nå, dersom du har hatt skiftende inntekt siste 3 år (mer enn 25 % endring), skal de regnes som "gjennomsnittslønn etter selvangivelsen" for 2006, 2007 og 2008. Jeg har ikke fått noe vedtaksbrev, så jeg får ringe de på mandag. Jeg har hatt veldig varierende inntekt. I 2006 var den ganske høy mens i fjor gikk jeg ned over 100 000 kr i inntekt. Det gjør ikke meg noe å få mer penger på kontoen. Men jeg vil ha de på rett vis. Må ringe de på mandag.
Gjest gd Skrevet 13. juni 2009 #9 Skrevet 13. juni 2009 De har vel tatt et snitt fra lengre tilbake i tid da? Og tatt med det året du tjente mer enn du gjør nå. Da kan det jo stemme at de er kommet frem til en høyere mnd.lønn enn det du har per i dag. Det tar ofte TID å få vedtaket fra Nav. Jeg fikk mitt forrige uke og jeg søkte om foreldrepenger i starten av februar... (Men fikk penger når jeg skulle da, utrolig nok).
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2009 #10 Skrevet 13. juni 2009 NAV betaler ikke for røde dager nei. Uansett om du pleier å få betalt for dem som f.eks bevegelige hellidager.
Gjest Gjest Skrevet 16. juni 2009 #11 Skrevet 16. juni 2009 Jeg ringte nettopp NAV ang sykepengene. Arbeidsgiver har opplyst på sitt skjema at jeg hadde en mnds lønn på 20 000 kr. Dette hadde NAV ringte å sjekke opp i og han bekreftet det. Så nå vet ikke jeg hva jeg skal tro eller gjøre.
Gjest Gjest_mia_* Skrevet 16. juni 2009 #12 Skrevet 16. juni 2009 Så du har fått mer enn du hadde utbetalt når du jobbet fordi arb.g har fylt ut dette på skjemaet? Da er det vel bare å takke og ta imot?
Gjest Gjest Skrevet 16. juni 2009 #13 Skrevet 16. juni 2009 Har du hørt med arb.g. hvordan de har beregnet summen?
Gjest Gjest Skrevet 16. juni 2009 #14 Skrevet 16. juni 2009 Jeg får ikke tak i arbeidsgiveren min. Har derfor sendt han en mail. Jeg vil ikke ha problemer med NAV etterpå, derfor vil jeg være ærlig nå.
Gjest Gjest Skrevet 16. juni 2009 #15 Skrevet 16. juni 2009 Tenk du måtte ikke passe på at NAV gjør jobben sin likevel, men du har en arbeidsgiver som er så inkompetent at han ikke klarer å fylle ut inntekstopplysningene riktig...
Gjest Gjest Skrevet 16. juni 2009 #16 Skrevet 16. juni 2009 Det er helt utrolig hvordan han er. Blir det oppdaget feilen senere, så er det meg det går ut over. Jeg har sendt han en mail og spurt han om han er sikker på at opplysningene er riktige og at jeg hadde mottatt mer ved sykepenger enn ved vanlig lønn. Spent på svaret. Jeg vil ikke bli straffet for at han gjør feil.
Gjest Gjest Skrevet 16. juni 2009 #17 Skrevet 16. juni 2009 Ang vedtaksbrev, så var ikke det vanlig ved sykepenger.
Rosalie Skrevet 16. juni 2009 #18 Skrevet 16. juni 2009 Dersom du har siste lønnsslipp fra i år, så send inn kopi av den til NAV. Så ser de at arbeidsgiver tuller. Jeg hadde aldri tatt sjansen på å bedrive trygdesvindel, selv om det strengt tatt er arbeidsgivers feil.
Gjest Gjest Skrevet 16. juni 2009 #19 Skrevet 16. juni 2009 Dersom du har siste lønnsslipp fra i år, så send inn kopi av den til NAV. Så ser de at arbeidsgiver tuller. Jeg hadde aldri tatt sjansen på å bedrive trygdesvindel, selv om det strengt tatt er arbeidsgivers feil. Jeg tør ikke jeg heller, derfor er jeg opptatt av å få oppklare dette. Det var en lur ide du kom med. Det hadde jeg ikke tenkt på. Tusen takk!
Gjest Gjest Skrevet 16. juni 2009 #20 Skrevet 16. juni 2009 Dersom du har siste lønnsslipp fra i år, så send inn kopi av den til NAV. Så ser de at arbeidsgiver tuller. Jeg hadde aldri tatt sjansen på å bedrive trygdesvindel, selv om det strengt tatt er arbeidsgivers feil. Jeg fant igjen lønnsslippen, sjefen har opplyst at jeg har 8 000 kr mer enn det jeg har. Jeg må kontakte NAV i morgen. Be om å snakke med noen som har med sykepenger å gjøre. Har sendt arbeidsgiveren en mail ang dette, men har ikke fått svar. Jeg håper ikke NAV straffer meg for noe arbeidsgiveren har gjort.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå