Gjest Mia88 Skrevet 12. juni 2009 #1 Skrevet 12. juni 2009 Føler meg helt avhengi av sjokolade.. Og hver gang jeg tenker, i dag kan jeg ta litt, så klarer jeg ikke bare spise litt. Men jeg spiser meg kvalm, hver gang jeg har tilgang til det! Og hver gang, sitter jeg med den kjente dårlige samvittigheta. Jeg ønsker å gå ned i vekt, stramme opp kroppen, men føler at ved å hive i seg sjokolade de to dagene i uka jeg har bestemt jeg har lov å spise det jeg vil, så går det bare ikke. Trenger tips til å klare å holde meg unna. Og jeg elsker sjokolade som få! Blandt vennene er jeg kjent for å elske sjokolade. og det eer så vanskelig å holde seg unna:( hjeeelp!
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2009 #2 Skrevet 13. juni 2009 Det enkleste når du er hjemme er som følger "if you dont have it, you cant eat it". Når du er hos venner, hm, ta med deg litt frukt, men selvfølgelig med måte, en banan ligger jo på nærmere 80 kcal hvis jeg ikke tar helt feil. Men klarer man seg med for eks. en banan, og kanskje et eple så har man i hvert fall godt å tygge på, med ikke så altfor mange kalorier. Lykke til.
AnAnAss Skrevet 13. juni 2009 #3 Skrevet 13. juni 2009 Hver gang du er i ferd med å putte en sjokolade i munnen, kan du spørre deg selv: "Hvor lyst har jeg på denne sjokoladen?" Så tenker du kanskje du har veldig lyst på den, så tenk litt lenger: "Hva kommer jeg til å tenke når jeg har fortært denne sjokoladen" Tenk litt langsiktig. Tenk deg om
Fluffie Skrevet 13. juni 2009 #4 Skrevet 13. juni 2009 Hva med aa spise saa mye sjokolade en dag at du blir daarlig, og saa spiser du litt til? Da faar du kanskje ikke lyst paa sjokolade paa en stund (mange som ikke spiser noe saerlig bananer eller iskrem etter aa ha tatt noen russeknuter) Fra spoek til alvor. Hvor stor sjokoman er du? Hvorfor klarer du ikke aa kontrollere sjokoladeinntaket? Er det fordi du elsker sjokolade? Eller er det fordi sjokolade er en forbuden frukt? Om du ser paa sjokolade som noe 'forbudt', noe du ikke skal spise, saa er det naturlig at du faar mer lyst paa sjokolade. Det er helt enkel psykologi, det man ikke kan faa er det man har mest lyst paa. Det blir forbudt og noe mystisk omkring det man ikke har 'lov' til aa gjoere/spise. I dette tilfellet sjokolade. (Det er omtrent det samme som skjer med tenaaringer og royk/alkohol, og naar man har en crush paa en fyr som allerede er i et forhold). Hva skjer om du sier til deg selv at det er helt greit aa spise sjokolade naar du har lyst til paa? At hver gang du faar lyst paa sjokolade, saa kjoeper du deg sjokolade og spiser den. Er du redd for at du da skal spise 200 gram sjokolade hver dag? Eller kan det skje at det ikke er saa farlig med den sjokoladen likevel? Du sier du spiser deg kvalm av sjokolade, det sier meg at du ikke spiser sjokolade kun fordi sjokolade er godt. For da ville du stoppet foer du ble kvalm og heller lagt unna resten til en annen dag. Det du maa jobbe med er ikke viljestyrke, men ditt eget forhold til god mat/sjokolade. Saa lenge sjokolade er noe forbudt og mystisk saa kommer du ikke til aa stoppe aa ha saa lyst paa det at du spiser til du blir syk.
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2009 #5 Skrevet 13. juni 2009 Men dersom du har to sjokoladespisedager i uka, kan du ikke da la være å ha sjokolade liggende ellers? Jo lettere tilgang man har, jo lettere er det å forsyne seg. Og så kan du ev. kjøpe en mindre sjokolade som du får lov å spise en til to ganger i uka.
Chanel.No5 Skrevet 13. juni 2009 #6 Skrevet 13. juni 2009 Tror nok det er best at du kutter sjokolade totalt en periode nå, det å skulle unne seg det en/to ganger i uken vil nok bare gi mersmak for deg. Om du klarer dette en stund kan du kanskje etterhvert vurdere å ha en kosedag i uken når du føler deg klar for å spise sjokolade igjen. Vet det høres dramatisk ut, men det er nok det som kommer til å fungere best tror jeg..
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2009 #7 Skrevet 13. juni 2009 hvis du er avhengi er det best å kutte ut sjokolade helt på en stund. det er hardt, men da forsvinner suget etter etter en stund. jeg sluttet å spise sjokolade (begynte å kose meg med litt mørk sjokolade noen ganger i blant istedet) og nå liker jeg ikke sjokolade noe særlig lengre engang! blir for søtt.. du kunne jo også prøvd options kakao da? lite kcal og smaker godt synes jeg ihvertfall.. dessuten varer det lengre enn en liten bit sjokolade liksom
Gjest Dora Flanica Skrevet 13. juni 2009 #8 Skrevet 13. juni 2009 Kjenner godt til det problemet:) For et par år siden var jeg skikkelig sjokoladegris, alt gikk ned, og jeg åt sjokolade nesten hver dag. Men så begynte jeg å spise kromtabletter og så i tillegg lagde jeg meg en smoothie hver dag, nå klarer jeg meg fint uten sjokolade. Frukten dekket søtsuget, samt at det smaker mye bedre enn frukt naturell. Og så spiste jeg mer cashewnøtter, det inneholder og noe krom, var og til hjelp mot suget. Verdt å forsøke, i alle fall. Nå spiser jeg sjelden sjokolade, bare i helgene.
Gjest Mia88 Skrevet 14. juni 2009 #9 Skrevet 14. juni 2009 Jeg har forsøkt en periode å tillate meg hva som helst, at jeg kjøper hva jeg vil, når jeg vil. Da spiste jeg sjokolade hver dag! Alt for mye. La på meg sånn 6 kilo. Nå er jeg blitt helt avhengi, og klarer ikke slutte tenke på det. Gir jeg meg lov, spiser jeg det hver dag. Gjør jeg det forbudt, klarer jeg ikke tenkte på annet. Men jeg må jo bare forsøke. Kanskje prøve å holde meg unna sjokolade noen uker, og på spisedagene, kan jeg heller spise is eller andre søtsaker. Men bare forsøke å venne meg av sjokoladen. Men er bare så vanskelig når det gir meg så stor nytelse... Men MÅ slutte, blir feit
Gjest Gjest Skrevet 16. juni 2009 #10 Skrevet 16. juni 2009 Hva med å prøve South Beach-dietten. Det er ikke nødvendigvis så mye en slankekur som en måte å vende kroppen til en sunnere livsstil. Jeg er ikke overvektig men ønsker å ta av ca 3-4 kg for å komme ned på den vekten jeg trives best med. De siste månedene har jeg sett at hvis jeg fortsetter i samme spor, med godteri og sjokolade hver dag, så triller jeg snart. Nå har avstått fra alt mel, sukkker, alkohol og frukt i fire dager og det går foreløpig helt greit. Tanken er at søtsuget vil gi seg og når jeg gradvis gjeninnfører de sunne karbohydratkildene etter 14 dager, så vil jeg ha lettere for å spise sunt.
neeta86 Skrevet 16. juni 2009 #11 Skrevet 16. juni 2009 For å få bort søt "hungret" så anbefaler jeg på det sterkeste å drikke eplecider edikk... Spise godter VÆR dag tidligere,klarte ikke å styre meg.. Fikk tips om å drikk eplecider edikk,og har ikke søt hunger no lengre... Det jeg gjør,er å blande en liten "skvett" m eplecider edikken i ei flaske med vann... Det er veldig sterkt,så ikke ha opp i noe mye,ei t-skje skal være nok (iallefall til ei 0.7l flaske) Smak deg frem... Men i begynnelsen kan du synes det smaker forferdelig,men det er en vanesak,så da kan du bare blande svakere
guetta Skrevet 16. juni 2009 #12 Skrevet 16. juni 2009 Hva gir det deg å spise sjokolade? Greit nok, det smaker godt, men har du smak en bit smaker alle de andre det samme. Ikke blir man glad av det, du legger på deg, det koster penger, dårlige tenner osv. Sånn begynte jeg å tenke og da var det mye lettere å kutte ned på sjokolade, håper det kan hjelpe deg for det er fa#¤ ikke lett å kutte ut dårlige vaner!
Gjest Mia88 Skrevet 16. juni 2009 #13 Skrevet 16. juni 2009 Tror jeg skal lese litt om den South Beach dietten. Men er så vanskelig om sommeren å skal holde seg unna så mye, frukt tillogmed! Men kan man gå ned mye på 2 uker? Hvis man kan det, så burde det jo gå bra:) Men er det ikke slik at flere får vondt i hodet å sånt av å gå på slike lavkarbo dietter? Jobber en del nå, så vil ikke utsette meg for det..
Cognizance Skrevet 16. juni 2009 #14 Skrevet 16. juni 2009 Ikke kjøp sjokolade for å ha liggende. Kjøp masse frukt og rotvekster som kålrot og gulrot.
Gjest Gjest Skrevet 17. juni 2009 #15 Skrevet 17. juni 2009 Og hvis du absolutt MÅ ha sjokolade, kjøp mørk sjokolade. Jeg merker at jeg blir mer og fortere "mett" av mørk sjokolade enn av lys, så man kan kanskje begrense forbruket ved å gå over til det.
Gjest sjokogal Skrevet 17. juni 2009 #16 Skrevet 17. juni 2009 Oi, er akkurat som om jeg skulle ha skrevet det selv! Jeg også tillater meg sjokolade to ganger i uka, men de to dagene spiser jeg jo for hele uka som har gått, minst. Jeg dytter i meg til jeg blir kvalm -og litt til. Jeg er så drittlei egentlig, men jeg bare må ha det. får ikke ro i kroppen før jeg får sjokoladen min. Ikke aner jeg hvordan jeg skal klare det, men fra og med i morgen skal jeg søren meg ligge unna for en stund. Jeg vet jo at jeg kommer til å føle meg så mye bedre. Jeg tar krom, og det hjelper kanskje litt, men ikke når jeg har bestemt meg for at jeg "har lov" til å spise de to dagene i uka uansett. Vet ikke hva som funker for deg, men for meg tror jeg det beste er å kutte helt.
Chanel.No5 Skrevet 17. juni 2009 #17 Skrevet 17. juni 2009 Vet ikke hva som funker for deg, men for meg tror jeg det beste er å kutte helt. De enkle er ofte det beste!
Gjest Gjest Skrevet 17. juni 2009 #18 Skrevet 17. juni 2009 De enkle er ofte det beste! Greia er vel at det faktisk ikke ER så enkelt...
Chanel.No5 Skrevet 17. juni 2009 #19 Skrevet 17. juni 2009 Greia er vel at det faktisk ikke ER så enkelt... Desverre er det ikke det nei, men svaret er ofte enklere enn gjennomførselen..
Ethereal Skrevet 17. juni 2009 #20 Skrevet 17. juni 2009 Kast alt du har av sjokolade hjemme. Tillat deg selv å spise når du er hos venner. Men da er det kanskje ikke like lett å spise deg kvalm. Man er ofte mer sjenert med hensyn til mat når man er med andre mennesker. Skriv handleliste når du er på butikken, og gå bare der du vet de forskjellige tingene er. Gå forbi godterihylla. Spis mørk sjokolade i stedet for lys. Spis Nutrilett bar i stedet for sjokolade. Smaker jo nesten det samme. Spis masse frukt. Da får du etter hvert mer lyst på det, og mindre lyst på sjokolade.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå