Gå til innhold

To sider av barnearbeid

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg så for litt siden en dokumentar på NRK2 som omhandlet barnearbeid. Den tok for seg oljefondet og at det investerer store pengesummer i bedrifter som utnytter barnearbeid i land som India, Pakistan og andre asiatiske land. De ville selvfølgelig ikke investere i et selskap hvor man fant ut at man utnyttet barnearbeid, og her kommer nemlig mitt dilemma.

I disse landene er fattigdommen enorm, og folk sliter med å forsørge sine familier. Mange er foreldreløse og ender som regel opp på gata som enten tiggere eller prostituerte. Så er det de som får arbeid. Disse barna er underbetalt, men de får i det minste nok til å overleve. Jeg vet at dette ikke er tilfelle alltid og at det finnes barn som jobber som slaver, men det finnes også tilfeller hvor de får betalt. Hadde det ikke vært bedre om vi hadde bedret kårene for disse barnearbeiderne, istedenfor å boikotte disse selskapene? Noen som har noen ideer. Og for å dra det enda lenger: Er det moralskt riktig å boikotte et firma når man vet at det vil føre til at disse barna havner på gata, og de sannsynligvis vil enten bli kriminelle, prostituerte eller tiggere, når man kan bedre kårene for dem?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_cat_*
Skrevet

Man kan vel heller stille spørsmålet fra en annen vinkel: Er det moralsk riktig av vestlige land og støtte barnearbeid? Hvilke signaler vil det gi til utviklingsland der barnearbeid blir praktisert?

Det er et interessant og aktuelt spørsmål du tar opp, men et kan dog ikke kalles et dilemma.

Barnearbeid er et klart brudd på FN`s barnekonvensjon og menneskerettigheter som b.la Norge har inkorporert i loven.

Dersom oljefondet, Staten, ikke boikottet slike selskaper ville det i prinsippet stride i mot egen lovgivning.

Norge,sammen med store deler av verden har valgt og ta et moralskt og politisk standpunkt mot barnearbeid, og da finnes det i teorien ingen gråsoner der visse tilfeller av barnearbeid tillates av hensyn til alternativet.

Selvsagt kan det diskuteres om større deler av oljefondet burde brukes til utviklingstøtte i de landene der barnearbeid praktiseres, men deter en annen sak.

Du sier at et alternativ kunne vært å bedret arbeidskårene for disse barna, men den eneste måten dette kunne foregå på måtte jo vært at den norske stat direkte gikk inn og kontrollerte hvilke vilkår barnearbeidet skulle foregå på.

Satt på spisssen ville det gjøre den Norske Stat direkte skyldig i brudd på menneskerettighetene.

I en idealistisk verden hadde alle barn gått på skole og ikke jobbet, den eneste måten vi kan jobbe sammen mot dette målet er å ta avstand fra barnearbeid og vise at det ikke tolereres.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg så for litt siden en dokumentar på NRK2 som omhandlet barnearbeid. Den tok for seg oljefondet og at det investerer store pengesummer i bedrifter som utnytter barnearbeid i land som India, Pakistan og andre asiatiske land. De ville selvfølgelig ikke investere i et selskap hvor man fant ut at man utnyttet barnearbeid, og her kommer nemlig mitt dilemma.

I disse landene er fattigdommen enorm, og folk sliter med å forsørge sine familier. Mange er foreldreløse og ender som regel opp på gata som enten tiggere eller prostituerte. Så er det de som får arbeid. Disse barna er underbetalt, men de får i det minste nok til å overleve. Jeg vet at dette ikke er tilfelle alltid og at det finnes barn som jobber som slaver, men det finnes også tilfeller hvor de får betalt. Hadde det ikke vært bedre om vi hadde bedret kårene for disse barnearbeiderne, istedenfor å boikotte disse selskapene? Noen som har noen ideer. Og for å dra det enda lenger: Er det moralskt riktig å boikotte et firma når man vet at det vil føre til at disse barna havner på gata, og de sannsynligvis vil enten bli kriminelle, prostituerte eller tiggere, når man kan bedre kårene for dem?

Det er vel ingen som mener at barnearbeide skal utryddes. Hva er alternativet for disse familiene og barna?

Barne bidrar til at det er mat på bordet hver dag. Familien kan bo sammen. Der forholdene er slik at det ikke finnes arbeide til barna,så blir de mange ganger kastet ut,de drr inn til byene og havner i elendigheten. Der nøden er stor kommer det folk og kjøper ungene fra foreldrene til sexsalg.

Nei, la barna jobbe,men hjelp de til at de i tilleg får undervisning. Sett regler om at de skal ha x antall timer til jobb,lek og fritid. Og minlønn

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...