Gjest Gjest_spagetti_* Skrevet 12. juni 2009 #1 Skrevet 12. juni 2009 Hvordan vet man om man lever med en psykopat....egentlig,altså? Jeg går ut i fra at,mange som meg,har lest om psykopati,og kommet fram til at mennesket man lever med er en slags psykopat? Eller i det minste har flere trekk som kan vitne om psykopati... Jeg spør,av usikkerhet her,for jeg har jo lest en del,og funnet mange trekk i min partner,og befunnet meg i en merkelig situasjon siden det....hvor jeg har sett tegn og lagt til tegn etterhvert...En tilstand av usikkerhet,tvil,skepsis og vaklende meninger... Er det så enkelt at man kan finne tegn,og si at man lever sammen med en psykopat? Jeg mener, det er jo en veldig alvorlig anklagelse. Men jeg forstår jo at man ikke kan gi en person diagnosen uten å ha snakket med en fagperson...Men,hvordan kan man si at en annen er psykopat. Hvordan kommer man fram til det? Mange sier jo at man ikke kan få det bekreftet heller,fordi man ikke vil få en psykopat til å innrømme det. Han/hun vil sørge for at det ikke foreligger noe som helst "galt". Så jeg spør....selv om jeg har lest alt jeg har kommet over; Hva f*** er egentlig en psykopat,og når vet man sikker om man har vært/er utsatt for en???
fin_bil Skrevet 12. juni 2009 #2 Skrevet 12. juni 2009 Det er vel forskjellige typer psykopater. Men et familiemedlem av meg ble stempla psykopat av en ganske anerkjent fagperson. Det med han var at han var: - Utrolig inteligent. - Eide ikke empati for andre. - Truet de han hadde nært seg, for å få sin vilje. - Spredde falske rykter for å få empati hos andre. - Jobbet hardt for å opprettholde en bra fasade. Det er mye annet, men jeg vet egentlig ikke alt.. Jeg er vel en av de som ble lurt trill rundt. Og jeg var ganske liten da vi hadde kontakt. Og har først blitt fortalt litt omstendighetene når jeg ble litt eldre.
Gjest Gjest Skrevet 12. juni 2009 #3 Skrevet 12. juni 2009 Det er vel forskjellige typer psykopater. Men et familiemedlem av meg ble stempla psykopat av en ganske anerkjent fagperson. Det med han var at han var: - Utrolig inteligent. - Eide ikke empati for andre. - Truet de han hadde nært seg, for å få sin vilje. - Spredde falske rykter for å få empati hos andre. - Jobbet hardt for å opprettholde en bra fasade. Det er mye annet, men jeg vet egentlig ikke alt.. Jeg er vel en av de som ble lurt trill rundt. Og jeg var ganske liten da vi hadde kontakt. Og har først blitt fortalt litt omstendighetene når jeg ble litt eldre. Er så absolutt enig i dette. For meg handler det mye om at man rett og slett ikke har noen empati med andre mennesker. Der andre ville trøste og hjelpe gi de bare faen, og de bryr seg ikke om de sårer noen. Totalt uten innlevelse i hvordan det er å ha det vondt.
anepane Skrevet 12. juni 2009 #4 Skrevet 12. juni 2009 Det vet du aldri sikkert, på grunn av den stadige skiftingen og alle lagene en psykopat-aktig person har :-) De er jo ofte veldig manipulerende, de som mistenkes av partneren for å være psykopat, og denne manipuleringen vil tåkelegge alt for deg. Derfor må du skifte fokus nå. Det som er aller viktigst er nemlig om det er bra for deg å være med den personen, uavhengig av hva han er og ikke, og at du tar de nødvendige steg for å komme deg ut av forholdet og ta vare på deg selv.
leirbål Skrevet 13. juni 2009 #5 Skrevet 13. juni 2009 Det vet du aldri sikkert, på grunn av den stadige skiftingen og alle lagene en psykopat-aktig person har :-) De er jo ofte veldig manipulerende, de som mistenkes av partneren for å være psykopat, og denne manipuleringen vil tåkelegge alt for deg. Derfor må du skifte fokus nå. Det som er aller viktigst er nemlig om det er bra for deg å være med den personen, uavhengig av hva han er og ikke, og at du tar de nødvendige steg for å komme deg ut av forholdet og ta vare på deg selv. Veldig godt sagt. Om han har den ene eller andre diagnosen er egentlig ikke viktig for deg. Det er hvordan han behandler deg som er saken. Og husk at man finner det man leter etter. Ser du etter tegn på at han er psykopat vil du finne det. Jeg har gjort det selv. Så se etter om han er sunn for deg eller ei, og la de profesjonelle ta seg av diagnosene. Det er vanskelig nok for dem å vite det, om ikke vi hobbypsykologer skal sette diagnoser også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå