Gå til innhold

Gratistjenester/formidling av huspasser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer egentlig på... finnes det noen nettside for formidling av f.eks. kattepasser/blomstervanner/posthenter/huspasser her i landet?

Jeg er ung og fattig. Men vil gjerne reise eller være et annet sted. Ha en slags sommerferie. Folk drar på ferie og lar husene sine stå tomme. Jeg kan jo bare drømme om at det finnes noen på Sørlandet som lar meg passe hus eller postkasse en uke mens de er på Kreta f.eks... Uten at det koster 5000 kr i uka.

Jeg kjenner folk som har større nettverk. Eller de kjenner noen som kjenner noen. Det ordner seg på et vis. Om det er her eller i utlandet, så kan de alltids bo hos noen. Folk er åpne og inkluderende. Er det en generell trend at denne typen ting er skummelt? Eller er det mer at det er mer lønnsomt, man tjener penger på å ta seg betalt for å leie ut huset sitt eller hytta når det i prinsipp hadde stått tomt uansett? Det er en måte å få litt mer penger på, ikke noe snakk om å "dele på godene"...

Jeg vet ikke om jeg bare innbiller meg ting eller om folk var mer åpne og inkluderende før. Mindre paranoide...

Uansett. Finnes det noen formidling av slike gratistjenester? Eller egne sider for ting som gis bort? I det hele tatt noe sted hvor folk er villig til å gi av seg selv uten at det nødvendigvis trenger å koste noe eller handle om penger?

Jeg har f.eks. en venninne som trenger en sykkel. Hun har ingen sykkel, ikke penger til en heller. Jeg har en sykkel, men den er for liten for henne. Søkte rundt på nettet. Eneste som kunne gis bort var noen gamle greier fra 80-tallet, eller noen for barn, eller noen som var ganske defekte. Folk kaster og kaster i hauger og lass... eller de har fullt brukbare, fine og moderne ting bare stående et sted - i håp om å få solgt det kanskje, bare fordi de vil ha en nyere modell eller et bedre merke.

Jeg ble litt trist av det egentlig. Hun trenger en sykkel å sykle på som ikke er ubrukbar og fungerer for aktivt og sportslig bruk fordi hun har fått en kneskade og måtte slutte med aktiv trening og løping... Noen fortjener faktisk "en gave" når de ikke har mulighet til å kjøpe, eller tid til å lete for den saks skyld. (Opp topic, jeg vet. Men et eksempel.)

Kanskje jeg bare er sentimental og teit i kveld...

Spørsmålet var egentlig om formidling av overnevnte ting?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spennende det du tar opp. Jeg vet ikke om det finnes noe slikt, men får gjerne siden litt "opp" for å høre om andre vet :-)

Forøvrig vet jeg at det finnes nettsteder for folk som ønsker å bytte hus/leilighet for en periode, men det blir jo litt anderledes ...

Gjest Maxtor
Skrevet

Er mange billige sykler til rundt 50-100 kr på finn. Det er jo ikke så ille?

Men jeg skjønner hva du mener.

Men så er det ikke uvanlig å bli rundstjelt i norge lengre heller. Så jeg skjønner godt at folk blir skeptisk. Pluss et hjem er personlig. Jeg har mange ting jeg ikke vil at fremmede skal kunne rote rundt i.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...