Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hei!

Jeg har gått ut i svangerskapspermisjon nå. Fikk brev fra NAV for en ukes tid siden der søknaden om foreldrepenger var innvilget, men de har beregnet inntjenings-grunnlaget helt feil. Jeg var blitt lovet at de skulle beregne en gjennomsnitt av min inntekt de 3 siste årene, siden inntekten jeg har når jeg går ut i permisjon ufrivillig fraviker med mer enn 25% av hva jeg har tjent tidligere. Jeg har levert skriftlig klage på vedtaket de har gjort, siden de ikke har beregnet gjennomsnitt for de 3 siste år som avtalt.

Jeg var 100 % sykemeldt den siste mnd før jeg gikk ut i permisjon.

Fikk nytt brev fra NAV idag om at siden jeg har mottatt sykepenger, så beregner de grunnlaget ut ifra dette. Kan dette stemme??? Det at jeg var sykemeldt i 4 uker kan da vel ikke gjøre slik at de ikke skal følge vanlige regler om å beregne gjennomsnittet fra de 3 siste årene? Det utgjør veldig mye! (minst 100.000 kr årslønn)

Har søkt litt på nettet, og kan ikke finne regler som viser at NAV har rett. Noen som vet??

Takk for svar!

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg kan ikke finne noe i loven som gir NAV feil jeg. Hvor mener du at de tar feil?

Skrevet
Hei!

Jeg har gått ut i svangerskapspermisjon nå. Fikk brev fra NAV for en ukes tid siden der søknaden om foreldrepenger var innvilget, men de har beregnet inntjenings-grunnlaget helt feil. Jeg var blitt lovet at de skulle beregne en gjennomsnitt av min inntekt de 3 siste årene, siden inntekten jeg har når jeg går ut i permisjon ufrivillig fraviker med mer enn 25% av hva jeg har tjent tidligere. Jeg har levert skriftlig klage på vedtaket de har gjort, siden de ikke har beregnet gjennomsnitt for de 3 siste år som avtalt.

Jeg var 100 % sykemeldt den siste mnd før jeg gikk ut i permisjon.

Fikk nytt brev fra NAV idag om at siden jeg har mottatt sykepenger, så beregner de grunnlaget ut ifra dette. Kan dette stemme??? Det at jeg var sykemeldt i 4 uker kan da vel ikke gjøre slik at de ikke skal følge vanlige regler om å beregne gjennomsnittet fra de 3 siste årene? Det utgjør veldig mye! (minst 100.000 kr årslønn)

Har søkt litt på nettet, og kan ikke finne regler som viser at NAV har rett. Noen som vet??

Takk for svar!

Mine forledrepenger ble beregnet på samme måte, fikk samme forklaring som deg. Det er sånn det fungerer. Bra for min del den gang, men dumt for deg nå kanskje.

Skrevet (endret)

Hva kan du få?

Det gis ikke stønad for den delen av inntekten som overstiger seks ganger folketrygdens grunnbeløp.

For arbeidstakere beregnes foreldrepenger som hovedregel etter inntekten du har når du går ut i permisjon. Nav lokalt vil likevel gjøre en konkret vurdering i hver enkelt sak.

Du har rett til feriepenger for de første 12 ukene av stønadsperioden. Har du valgt foreldrepenger med 80 prosent ytelse får du feriepenger for de første 15 ukene. Dersom begge foreldrene har tatt ut foreldrepenger i de første ukene, deles feriepengene mellom dere.

For selvstendig næringsdrivende beregnes foreldrepenger på grunnlag av gjennomsnittet av pensjonsgivende inntekt for de siste tre inntektsårene. Foreldrepengene utgjør 100 prosent av denne inntekten.

For frilansere beregnes foreldrepenger på samme måte som for selvstendig næringsdrivende. Stønaden utgjør 100 prosent av inntektsgrunnlaget.

http://www.nav.no/page?id=328

Endret av Wadjet
Gjest Gjest
Skrevet
Jeg kan ikke finne noe i loven som gir NAV feil jeg. Hvor mener du at de tar feil?

Jeg mener at NAV må ta feil ved å kun ta med i beregningen hva jeg har fått i sykepenger i 1 mnd. Det kan vel ikke være slik at fordi jeg er så uheldig at det ikke lar seg gjøre å arbeide med bekkenløsning siste 4 uker før jeg går ut i permisjon, så skal jeg tape nesten 100.000 kr? Jeg ønsket jo ikke selv å bli sykemeldt heller, men fordi det ikke var mulig å tilrettelegge med andre arbeidsoppgaver til meg så ble det slik. Jeg bare synes det virker helt utrolig at reglene kan være slik..?

Skrevet

Fant dette:

Dersom du mottar sykepenger, svangerskapspenger, opplæringspenger, pleiepenger eller omsorgspenger, beregnes foreldrepenger ut i fra det samme inntektsgrunnlaget som for disse ytelsene.

Så NAV har nok rett.

http://www.nav.no/805351686.cms

Gjest Gjest
Skrevet
Fant dette:

Dersom du mottar sykepenger, svangerskapspenger, opplæringspenger, pleiepenger eller omsorgspenger, beregnes foreldrepenger ut i fra det samme inntektsgrunnlaget som for disse ytelsene.

Så NAV har nok rett.

http://www.nav.no/805351686.cms

Tusen takk for at dere tar dere tid til å svare meg! :)

Jeg ser ut ifra det jeg leste i linken din at NAV egentlig har rett. Det jeg synes er så rart er at de kan slippe å ta hensyn til hva jeg har tjent tidligere, bare fordi jeg har mottatt sykepenger i 1 mnd! Saken hadde vært litt annerledes dersom jeg hadde mottatt sykepenger over en lengre periode synes jeg. Det virker så rart at det blir HELT nye regler bare fordi jeg ikke fikk gå i arbeid helt fram til permisjonen startet. Må de ikke vise skjønn i hvert enkelt tilfelle?

Gjest Gjest
Skrevet

Før mener jeg at de kunne se på inntekt siste 3-5 år dersom man var gått ned mer enn 20-25% i lønn. Men fant dessverre ikke noe om det nå. Dumt for deg.

Gjest Gjest_heidi_*
Skrevet

Sykepenger og foreldrepenger beregnes på samme måte og dersom man har fått beregnet sykepenger så vil det normalt sett ikke foretas noen ny vurdering dersom man går rett over på foreldrepenger.

Lurer på hvorfor du ikke reagerte på at sykepengene dine for den mnd du var sykemeldt var for lavt? Det samme skjedde meg og jeg fant ut at de hadde bergenet alt for lavt da jeg mottok sykepenger en periode. Fikk arb.giver til å sende inn nytt skjema og nav beregnet grunnlaget på nytt (7000kr mer/mnd). Dette ble også grunnlaget videre for foreldrepengene mine. Hadde jeg ikke reagert og tatt kontakt i forhold til sykepengene så hadde jeg også fått dette beløpet i permisjonstiden.

Gjest Gjest
Skrevet
Sykepenger og foreldrepenger beregnes på samme måte og dersom man har fått beregnet sykepenger så vil det normalt sett ikke foretas noen ny vurdering dersom man går rett over på foreldrepenger.

Lurer på hvorfor du ikke reagerte på at sykepengene dine for den mnd du var sykemeldt var for lavt? Det samme skjedde meg og jeg fant ut at de hadde bergenet alt for lavt da jeg mottok sykepenger en periode. Fikk arb.giver til å sende inn nytt skjema og nav beregnet grunnlaget på nytt (7000kr mer/mnd). Dette ble også grunnlaget videre for foreldrepengene mine. Hadde jeg ikke reagert og tatt kontakt i forhold til sykepengene så hadde jeg også fått dette beløpet i permisjonstiden.

Jeg reagerte ikke på at sykepengene var for lite, fordi de ble beregnet ut ifra den lønnen jeg har på nåværende tidspunkt. Jeg har bare 75% stilling nå (ufrivillig - ikke mulig å få 100%, jobber i helsevesenet skjønner du..). Foreldrepengene skulle beregnes ut i fra gjennomsnittet de siste 3 årene. (jeg har alltid jobbet 100% tidligere, men pga flytting har jeg måttet gå redusert stilling nå de siste 10 mnd). j

Det jeg reagerer på er bl.a at ikke de allerede hadde beregnet dette, søknaden ble jo stemplet 31.mars! jeg ble sykemeldt helt i slutten av april, og gikk ut i permisjon i slutten av mai!

Det virker helt utrolig at dersom man blir syk så gjelder det plutselig helt andre regler. Så dersom jeg bare hadde hatt influensa en uke før jeg gikk ut i permisjon, så skulle jeg likevel tape nesten 100.000 kr?

Gjest Gjest_heidi_*
Skrevet
Jeg reagerte ikke på at sykepengene var for lite, fordi de ble beregnet ut ifra den lønnen jeg har på nåværende tidspunkt. Jeg har bare 75% stilling nå (ufrivillig - ikke mulig å få 100%, jobber i helsevesenet skjønner du..). Foreldrepengene skulle beregnes ut i fra gjennomsnittet de siste 3 årene. (jeg har alltid jobbet 100% tidligere, men pga flytting har jeg måttet gå redusert stilling nå de siste 10 mnd).

Sykepenger og foreldrepenger beregnes på samme måte så dersom du har variabel inntekt før du blir syk/går ut i permisjon (evt. som i ditt tilfelle, at din nåværende lønn avviker 25% eller mer med din reelle årslønn) så skal ikke siste måneds utbetaling legges til grunn som sykepenge/foreldrepengegrunnlag, men beregnes på grunnlag av et snitt av X antall mndr bakover i tid. I mitt tilfelle tok de 3 mnd bakover. Fikk opplyst av nav at det var veldig vanlig å ta 3 eller 6 mnd bakove i tid.

Jeg fikk som sagt for lite sykepenger og ga beskjed til nav og arbeidsgiver (som hadde sendt inn lønns- og inntektsskjema uten at jeg hadde sett beløpet de hadde kommet frem til). Arb.giver beregnet det på nytt (de hadde også bare skrevet siste måneds utbetaling som månedslønn) og sendte inn nytt skjema og nav endret dagssatsen. Da jeg søkte om foreldrepenger kontaktet jeg nav og fikk beskjed om at ettersom jeg hadde vært sykemeldt i perioden før jeg gikk i permisjon så ville jeg få det samme i foreldrepenger som jeg hadde fått månedene før i sykepenger.

ta kontakt med nav og forklar situasjonen og at sykepenger, og dermed også foreldrepenger, er blitt beregnet for lavt i forhold til din reelle inntekt. Vet ikke hvem du snakket med da du ble lovet 3 år bakover i tid. Hvis dette ikke var saksbehandleren som behandlet din sak så er det mulig han/hun har gjort beregningen på en annen måte. Som sagt fikk jeg opplyst at det blir foretatt en individuell beregning i hver enkelt sak og at det ikke finnes noe fasitsvar for hvor langt tilbake i tid de ser på utbetalingene.

Vet ikke om dette hjelper deg, men det er dette jeg har fått vite etter MYE mas og stress i forhold til sykepenger/foreldrepenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...