Fallen Skrevet 12. juni 2009 #1 Skrevet 12. juni 2009 Hei Jeg har de siste årene vært plaget mye med magesmerter ++++ etter nesten alt jeg spiser. Dette har tatt seg opp veldig den siste tiden. Siden nyttår har jeg vært inn og ut av legekontoret og tatt tester både for det ene og det andre, men de finner ingenting! Legen min konkluderte med at jeg må føre en slags dagbok over alt jeg ikke tåler og heller holde meg unna det. Men dette er svært mye! Jeg har den siste tiden tenkt litt på at jeg kanskje kan ha candida allergi. Jeg har vært mye plaget med sopp i underlivet den siste tiden og tatt flere kurer uten at det hjelper. I tillegg tåler jeg ikke øl, som for øvrig inneholder mye gjær. Jeg har hørt at dette kan være nøkkelsymptomer til candida/sopp allergi! Er det noen som vet noe mer om dette? Eller evt har noen andre forslag? Har ikke sagt dette til legen min, er det nødvendig? Virker som det er en allergi som ikke gir utslag på tester etter hva jeg har lest! Eller finnes det en test? Håper på svar! Jente 19
Juso Skrevet 12. juni 2009 #2 Skrevet 12. juni 2009 Jeg ville nok fortalt legen din alt som har med dette å gjøre, for da kan det jo hende at han kanskje finner en løsning på det. Har du testet deg for cøliaki?
Gjest MooCow Skrevet 12. juni 2009 #3 Skrevet 12. juni 2009 Du kan jo ta en titt her og proeve aa endre litt paa kostholdet. Hvem vet, kanskje det er alt som skal til.
Fallen Skrevet 12. juni 2009 Forfatter #4 Skrevet 12. juni 2009 Jeg ville nok fortalt legen din alt som har med dette å gjøre, for da kan det jo hende at han kanskje finner en løsning på det. Har du testet deg for cøliaki? Hmm.. Jeg kan jo prøve å ringe legen! Har testet det ja.. Har testet alt legen sa var nødvendig..
Juso Skrevet 12. juni 2009 #5 Skrevet 12. juni 2009 Hm, ikke så greit det her. Kan tenkte meg hvordan det er å gå i uvissthet og ikke vite hva som feiler deg. Hadde jeg vært i samme situasjon, så hadde jeg ringt legen og fortalt alt. Kanskje du kan få time hos en spesialist, evt spørre en annen enn fastlegen din?
Fallen Skrevet 12. juni 2009 Forfatter #6 Skrevet 12. juni 2009 Du kan jo ta en titt her og proeve aa endre litt paa kostholdet. Hvem vet, kanskje det er alt som skal til. Var mamma som foreslo det for meg.. Har sjekket ut den siden. Har tenkt å prøve den testdietten > Er det noen som har noe erfaring med denne tyoen allergi?
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2009 #7 Skrevet 13. juni 2009 Nå skal jeg absolutt ikke si noe bastant, men det med candida er tildels en "motediagnose" innen alternativ behandling. Det kan absolutt være noe i det, særlig i at deler av kostholdet vårt virker veldig negativt for endel (kanskje særlig under visse betingelser, stress o.l). Samtidig føler jeg at det ikke henger helt på greip å "en gang for alle" sulte ut en sopp som er naturlig hjemmehørende både på hud og i fordøyelsessystemet. Men det kan være verdt å prøve å kutte drastisk ned på sukker, (siktet/fin) hvete og noen av de andre tingene som anbefales i dietten, da det virker som det har effekt om man har ubalanser og lett for å få soppinfeksjoner o.l. Det finnes vel noen tester for slikt gjennom alternative behandlere, men ærlig talt er det vel få med symptomer som har tatt slike tester som har fått negativt resultat..? Symptomene er også gjerne sammenfallende med stress og bekymringer, selv om du ikke har tenkt at det er noen sammenheng - prøv å gjøre deg opp en mening om dette. For meg har i hvert fall det vært "medisinen", i tillegg til at det ikke skader å være skeptisk til brødmat, hvete generelt - og spise mer protein og grønnsaker uten for mye stivelse.
Fallen Skrevet 15. juni 2009 Forfatter #8 Skrevet 15. juni 2009 Takk for svar Er det jeg også er litt redd for.. At det bare er noe alternativt.. Men tror uansett det lureste for meg er å prøve den testdietten, der jeg kutter ut matvarer det er mulig å reagere på i to uker, for så å tilføre en og en matvare i kosten hver dag.. Da ser jeg lett hva jeg reagerer på og noterer meg det.. Jeg er jo veldig plaget av allergi ellers.. Gress, pollen, burot etc.. Og har noe kryssallergi til noe krydder osv.. Men jeg tror kanskje at det er det som kan være problemet.. At jeg har "litt" allergi mot det meste.. Slik at det er så lite at det ikke gir utslag.. Vi får bare vente å se.. Flytter ut (hjemmefra) om noen uker, så da blir det helomvending i kosten.. Det skal bli deilig! Tror det hjelper kjeme masse!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå