Gjest gjest-småbekymret Skrevet 12. juni 2009 #1 Skrevet 12. juni 2009 Hei! Vi har en gutt som straks blir 4 år. Han har gått 1 år i barnehage, begynte da han var 3 år. Gikk tidligere i barnepark, og vi har gått med han i åpen barnehage. Han stortrives i barnehagen og har mange venner. Han blir bedt med til andre, og andre vil være med han hjem. Så vi vet han trives veldig godt! For 1/2 siden tok barnehagen opp med oss at han har probelmer med stillesittende aktiviteter. Perling, maling, spill osv. Han blir ikke sittende, og flakser fra aktivitet til aktivitet. Han skiller seg visst på dette området ut fra resten av barna. Selvfølgelig ble jeg urolig med en gang, og adhd-alarmen slo inn..... Greia er at de sier at de merker ikke noe forskjell når de er ute eller på tur. Da fungerer han akkurat som alle andre. Og det er vel ikke sånn at man har adhd på et plan, men ikke på utelekplanet? Han er god med andre unger, kan jo komme en og annen konflikt, men vi har ikke hørt om noe alvorlig etter barnehagestart for 1 år siden. Fra tiden i barneparken (kun leketilbud, det pedagogiske er jo egenlig fraværende) er han jo vant til å fly rundt ute 4 timer per dag. Det var det jo ikke stillesittende aktiviteter. Hjemme har vi ingen store problemer. Klart vi kan stønne over raserianfall og trass innimellom som alle andre, men vi har ingen daglige problemer. Han elsker å leke med oss, og vi kan sitte 1 time med både lego og lesning uten at han faller fra aktiviteten. Barnehagen har tidligere nevnt et såkalt lavterskeltilbud der en utenforstående kan observere han i barnehagen. Men hva er egentlig problemet, hvor vil de? - han er jo lykkelig - han er svært språklig og har hele tiden vært tidlig ute. - skriver, staver og teller. - han er god med andre barn, han har venner. - er probelmet at de ikke klarer handskes han, for det skjønner jeg virkelig ikke. Virker som de tror noe er "i veien", men jeg skjønner ikke hva de sikter til. Vil de at deres egen hverdag skal bli bedre. Tror egentlig ikke det, for det er en kjempeseriøs barnehage, og vi er veldig fornøyd med dem. Noen som har fått lignende tilbakemeldinger noen gang?
Eplefe Skrevet 12. juni 2009 #2 Skrevet 12. juni 2009 Altså, da jeg var yngre, både barnehage og barneskole, fikk jeg beskjed om å være usosial og usunn fordi jeg foretrakk å lese en bok for meg selv (eller, da jeg ble yngre - for de yngre barna!) fremfor å fly ute og skade meg selv i diverse ballspill. Jeg fikk riktignok påvist sosial angst i ung alder, men jeg lærte meg og tidlig å takle det i det daglige, så skole og kendo var aldri noe problem med angsten min, ikke en gang før vi fikk det påvist. Min erfarin er dermed at folk er gjerne litt overfølsomme til alt som skiller seg ut. At sønnen deres foretrekker fysisk aktivitet når han faktisk er med andre barn, og heller sitte i ro og pusle med annet når han er med dere er absolutt ikke nødvendigvis negativt.
Gjest Purple Haze Skrevet 12. juni 2009 #3 Skrevet 12. juni 2009 Jeg er førskolelærer og jobber i barnehage. Slik du beskriver sønnen din, er han et fysisk barn som foretrekker slik type lek og aktiviteter. Samtidig klarer han sitte i ro med lego o.l sammen med dere. At han ikke sitter i ro med tegning, perling o.l, ville jeg tatt med knusende ro. Han er nok rett og slett ikke interessert i slike aktiviteter, og da gidder han ikke sitte i ro. Jeg har selv hatt mange barn i barnehagen som er slik du beskriver sønnen din, og de er velfungerende, sosiale og harmoniske barn. At barnehagen bekymrer seg for dette, syns jeg er i overkant "hysterisk". Dette er ikke noe jeg ville nevnt for foreldrene en gang, så lenge barnet fungerer godt sosialt og følger normal utvikling ellers.
Gjest Coarvi Skrevet 12. juni 2009 #4 Skrevet 12. juni 2009 Er du den samme som skrev dette innlegget for et halvt år siden? Hvis ikke så kan du jo få noen råd der, men jeg regner egentlig med at det er ditt innlegg da detaljene er så like. Har det ikke vært noen utvikling siden da?
Gjest Gjest Skrevet 12. juni 2009 #5 Skrevet 12. juni 2009 Ja, jeg skrev det innlegget for en tid tilbake. Det har egentlig vært ikke vært tatt så mye opp i den siste tiden, derfor har vi regnet med at alt fungerer overkommelig. I dag nevnte de det igjen. Synes også at det er kjempedumt at de nevner det når vi er på farten ut fra barnehagen. I forrige møte nevnte vi at vi lar slike ting gå inn på oss, og at vi setter pris på om de har tid til å snakke med oss når slike ting blir tatt opp. Nå har jeg kommet litt over det, lar det ikke gå så veldig inn på meg, da vi ser han er veldig velfungerende med oss, familie og i sosiale sammenkomster som barnebursdager osv. Nå lurer jeg egentlig bare på hva barnehagen synes er probelmet? Er de bekymret over at han ikke vil klare skolestarten om 2 år? Han er flink og tidlig ute på alle områder, og han er en svært aktiv gutt. Men det var jammen jeg og pappaen hans også som små! De sier han bytter svært fort noen ganger når det gjelder inneaktiviteter. Kan være 1 min tegning, 1 min modelleire osv. Ute sitter han i sandkassen i 20 min, klarter lenge. Lese har han alltid likt, og han sitter i ro ved eventyrstunder osv. Han klør jo litt i kroppen som andre gutter, men vi har nylig tatt feks tog med han i 8 timer, og det gikk helt bra! Vt egentlig ikke hva jeg spør om, men jeg er usikker på om barnehagen sikter til noe. Nå spurte de i dag om det hadde vært noe spesielt i helgen, da han var veldig rolig fredagen og visstnok MEGET aktiv og masete mandagen. Vet ikke hva jeg skal svare jeg. Pappaen jobbet, og jeg var på messe med jobben, så han var hos sin snille bestemor hele helgen..... Hva sikter de til??
Gjest Gjest Skrevet 12. juni 2009 #6 Skrevet 12. juni 2009 Slik du beskriver, så høres han ut som et helt normalt barn ja. At han sosialiserer og er lykkelig er det viktigste, uten tvil! Helt unødvendig av deg og barnehage å bekymre seg. Så: For 1/2 siden tok barnehagen opp med oss at han har probelmer med stillesittende aktiviteter. Perling, maling, spill osv. Han blir ikke sittende, og flakser fra aktivitet til aktivitet. Han skiller seg visst på dette området ut fra resten av barna. Vel, slik jeg ser så gir jo barnehagen bare tilbakemelding på det de observerer. Husk at han kan lese lenge sammen med dere, betyr ikke at han klarer å sitte stille for å lese i barnehagen. To ulike steder, så de to kan ikke sammenlignes. Og konsentrasjon ute/på tur synes jeg ikke kan sammenlignes med ro og konsentrasjon inne. To helt ulike steder igjen. Og det er jo akkurat det barnehagen skal gi tilbakemelding på! Både ting som er positivt og ting som kan være negativt. Vi foreldre har en tendens til å kun høre det som er (i nærheten av) "negativt", og dreie all tankegang om dette. Og så tenker vi alltid verst tenkelig scenario. Det er nok ikke nødvendig. Og har forresten barnehagen gitt uttrykk for at de skal utrede noe, eller var det kun informasjon til dere? Det er jo veldig greit å få vite om dette nå, tenk hvis dette er en tendens som ikke bedrer seg eller forverrer seg. Neste år er det viktig at konsentrasjon og ro er på plass, da begynner førskolen for gutten deres. Da hadde dere sikkert blitt veldig forferdet om dere fikk informasjon om uroen/ukonsentrasjonen først da, og om at barnehagen lenge hadde mistanke om noe uten at dere ble informert.
Gjest Førskolelærer Skrevet 12. juni 2009 #7 Skrevet 12. juni 2009 Hei! Vi har en gutt som straks blir 4 år. Han har gått 1 år i barnehage, begynte da han var 3 år. Gikk tidligere i barnepark, og vi har gått med han i åpen barnehage. Han stortrives i barnehagen og har mange venner. Han blir bedt med til andre, og andre vil være med han hjem. Så vi vet han trives veldig godt! For 1/2 siden tok barnehagen opp med oss at han har probelmer med stillesittende aktiviteter. Perling, maling, spill osv. Han blir ikke sittende, og flakser fra aktivitet til aktivitet. Han skiller seg visst på dette området ut fra resten av barna. Selvfølgelig ble jeg urolig med en gang, og adhd-alarmen slo inn..... Greia er at de sier at de merker ikke noe forskjell når de er ute eller på tur. Da fungerer han akkurat som alle andre. Og det er vel ikke sånn at man har adhd på et plan, men ikke på utelekplanet? Han er god med andre unger, kan jo komme en og annen konflikt, men vi har ikke hørt om noe alvorlig etter barnehagestart for 1 år siden. Fra tiden i barneparken (kun leketilbud, det pedagogiske er jo egenlig fraværende) er han jo vant til å fly rundt ute 4 timer per dag. Det var det jo ikke stillesittende aktiviteter. Hjemme har vi ingen store problemer. Klart vi kan stønne over raserianfall og trass innimellom som alle andre, men vi har ingen daglige problemer. Han elsker å leke med oss, og vi kan sitte 1 time med både lego og lesning uten at han faller fra aktiviteten. Barnehagen har tidligere nevnt et såkalt lavterskeltilbud der en utenforstående kan observere han i barnehagen. Men hva er egentlig problemet, hvor vil de? - han er jo lykkelig - han er svært språklig og har hele tiden vært tidlig ute. - skriver, staver og teller. - han er god med andre barn, han har venner. - er probelmet at de ikke klarer handskes han, for det skjønner jeg virkelig ikke. Virker som de tror noe er "i veien", men jeg skjønner ikke hva de sikter til. Vil de at deres egen hverdag skal bli bedre. Tror egentlig ikke det, for det er en kjempeseriøs barnehage, og vi er veldig fornøyd med dem. Noen som har fått lignende tilbakemeldinger noen gang? Hei! Det at han kan sitte 1 time med stillesittende aktiviteter sammen med dere, viser jo bare at han er interessert, og han har evnen til det, men muligens kun når det er "ro" rundt situasjonen. At b.hagen er bekymret for "flaksingen" hans frem og tilbake ved inne/formingsaktiviteter, er nok mest for hans egen del, uten at det behøver å være noe veldig galt på ferde. Det kan hende at han ikke klarer å konsentrere seg med så mange rundt seg i forskjellig aktivitet, slik at han vil "få med seg alt/følge med på alt som skjer samtidig". Det er bare å tenke etter hvordan du selv reagerer når du skal prøve å mestre noe, mens det foregår alt mulig rundt deg,- mange voksne synes tilogmed dette er vanskelig. I tillegg er han 4 år, og snart skolegutt Dermed er det vesentlig at han etterhvert klarer å konsentrere seg, da overgangen til skole kan være stor for mange. Det er lite lek, og mest undervisning. Det er mulig b.hagen er bekymret, rett og slett fordi om tendensen til uro vedvarer, kan det være lett å bli hengende etter i skolesammenheng. Han høres jo ut som en sosial kompetent og fornøyd gutt i utgangspunktet, men det er mulig han selv sliter med "flaksingen" uten at han skjønner hvorfor det er frustrerende, og kanskje dette kommer til uttrykk i andre sammenhenger i form av raseri og trass. Barnehagen ønsker nok kun det beste for gutten din, men jeg ville spurt om det er noe spesielt de sikter til, som kan "feile" gutten din. Jeg synes det er rart om de ikke er såpass åpen for å unngå unødig bekymring hos deg som forelder. Lykke til
Gjest Gjest Skrevet 12. juni 2009 #8 Skrevet 12. juni 2009 Hvis du er så sikker på at det ikek er nåe, så la kompetent personell observere gutten! Det blir ikke noe problem av den grunn! For dersom det er noe så fortjener guttungen å få tilrettelagt dagen slik at han har det bedre! Feks med mer aktivitet. Førskolelærere har ikke kompetanse til å svare på hva som er innenfor normaltområdet og ikke når de tkommer til adhd. http://www.skolenettet.no/moduler/template...;epslanguage=NO
Gjest Gjest Skrevet 12. juni 2009 #9 Skrevet 12. juni 2009 Det var vel litt useriøst å linke til en ADHD-artikkel når TS forteller at hun er bekymret for akkurat dette....
Gjest Gjest Skrevet 12. juni 2009 #10 Skrevet 12. juni 2009 TS her. De har ikke foreslått utredning, men nevnt og fortalt oss om lavterskeltilbudet som finnes i kommunen. Tilbud på et "lavere" nivå enn PPT osv. De har ikke stresset oss på det, kun forklart situasjonen og tilbudet som finnes.
Gjest Gjest Skrevet 12. juni 2009 #11 Skrevet 12. juni 2009 Det var vel litt useriøst å linke til en ADHD-artikkel når TS forteller at hun er bekymret for akkurat dette.... Nei for adhd er så mye og det omhandler den rapporten. Om man hadde giddi å lese så hadde man ikke vært så redd for adhd!
Gjest Gjest Skrevet 12. juni 2009 #12 Skrevet 12. juni 2009 Jeg skjønner ikke helt hva som er så skremmende med en observasjon i barnehagen. Beskrivelsen din passer på mange områder med sønnen min, og der er det satt igang utredning for å se om der er "noe". Jeg synes det er bra at barnehagen formidler sine observasjoner, og er glad for at utredningen faktisk er ferdig når poden begynner på skolen. For dersom det er noe, er det jo greit å vite så tidlig som mulig slik at ting blir tilrettelagt, og ikke vente til det har blitt kastet bort mange skoleår.
Gjest Glør Skrevet 12. juni 2009 #13 Skrevet 12. juni 2009 Selvfølgelig ble jeg urolig med en gang, og adhd-alarmen slo inn..... Greia er at de sier at de merker ikke noe forskjell når de er ute eller på tur. Da fungerer han akkurat som alle andre. Og det er vel ikke sånn at man har adhd på et plan, men ikke på utelekplanet? Stemmer det, for å dignosere adhd må symptomene være til stede på flere arenaer, feks både i barnehage og hjemme, ikke bare når en forelder er til stede ol.
CeeCee Skrevet 13. juni 2009 #14 Skrevet 13. juni 2009 Jeg ser ikke helt hvorfor du er redd og skremt? Som andre her nevner så må det vel være bedre at barnet blir utredet før skolealder? Enten er det noe, eller så er han bare veldig aktiv. Noen barn får diagnosen ADHD, mens andre får diagnosen matintoleranse, eller noe annet, eller ingenting. Noen barn blir faktisk veldig urolige når de har slike allergier. Hva er det som er så farlig om barnet ditt får diagnosen ADHD? Han vil fortsatt være seg selv. Eneste forskjellen er at han får hjelp! Han får bedre tilpasset opplæring på skolen, kanskje får han medisiner som reduserer symptomene. Du vil vel det beste for ditt barn? Si ja takk til tilbudet, og gi sønnen din en bedre hverdag. Det må være slitsomt for han å være så urolig. Ønsker deg, og sønnen din, all lykke til!
leirbål Skrevet 13. juni 2009 #15 Skrevet 13. juni 2009 hei Ts. Jeg forstår at du synes det er ubehagelig med disse beskjedene fra barnehagen. Jeg synes det er ganske uprofesjonelt av dem å komme med slike beskjeder i hente-bringe situasjoner. To vennepar av meg har tatt imot lav terskel tilbudet du har fått, og er strålende fornøyd! Begge hadde barn i 2-5 års alderen, og litt like tegn. Foreldrene var innerst inne redd det var ADHD. Det var det ikke, men de fant flotte løsninger som gjør skoledagen mye lettere for ungene. Det ene barnet hadde svært god oppdragelse, men foreldrene fikk allikevel et kurs som hjalp dem å snu bittelitt på situasjoner, så h*n ble betydelig roligere. Kurset heter PMTO, og varte i 4 eller 6 kvelder. Det andre barnet hadde for dårlig søvnkvalitet, og fikk innsovnings medisin for en periode. Begge disse barna var vanlige skjønne barn fra resurssterke familier, men hadde slitt på skolen. Barn en fungerte strålende hjemme, og i nesten alle barnehage situasjonene, men det var vanskelig for h*n å sitte rolig og konsentrere seg i en gruppe med mange spennende ting som skjedde rundt. Nå fungerer det strålende. Det er ingen som synes at foreldrene ikke er flotte foreldre, og at barna ikke er nydelige unger, men av og til kan selv det sunneste barn trenge bittelitt hjelp. Benytt sjansen og ta imot det nå. Det er mange som kjemper i mange år for å få et tilbud, og når et barn har begynnt på skolen er det vanskeligere å snu utviklingen. Det er jo lettere jo yngre barnet er.
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2009 #16 Skrevet 13. juni 2009 Stemmer det, for å dignosere adhd må symptomene være til stede på flere arenaer, feks både i barnehage og hjemme, ikke bare når en forelder er til stede ol. Det er feil at det må vises på flere arenaer. Det er også feil at man aldri kan være rolig. Det er sånt som står i lærebøkene og ikke stemmer med det virkelige liv - som så mangt annet. En slik observasjon er langt fra en utredning. Ta i mot observarsjonen med åpne armer. Kanskje kan de i barnehagen få små innspill som gir store utslag - og kanskje dere også får det.
fruenge Skrevet 15. juni 2009 #17 Skrevet 15. juni 2009 slik du beskriver din sønn er slik vår var når vi fikk han tesTET. De satte ikke adhd diagnose, men han får tilrettelagt opplegg i barnahage og etterhvert i skolen. Ta imot hjelp, vi har og tatt pmto kurs, ikke 4-6 yimrt. men 25 timer
Gjest Gjest Skrevet 15. juni 2009 #18 Skrevet 15. juni 2009 Hei:) Ble testet for ADHD fordi jeg var aktiv, jeg var bare umoden;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå