Gjest ts Skrevet 12. juni 2009 #1 Skrevet 12. juni 2009 Jeg er samme gjesten som skrev tråden "Drit lei utleier og huseier" for en stund siden. Vel, nå er jeg utrolig sinna!!! Vi hadde avtalt at huseier skulle komme innom å ta mål av en dør de skulle lage inne i huset. De skulle komme igår kveld, da avtalt etter kl.16.30 som er når vi kommer hjem fra jobb. Vi satt og venta hele kvelden (måtte avlyse planer jeg hadde) og de kom aldri. Da jeg kom hjem fra jobb idag, ser jeg at de har vært her mens vi var på jobb idag!! Er det mulig! Det er jo ikke lov! De hadde blant annet tatt med seg en sofa som sto i garasjen vår, og de har HELT sikkert vært inne i huset også. Nå, hva kan vi gjøre!? De har jo ikke lov til dette!! Vi vil IKKE bo der mer, og utleiemegleren sier vi MÅ bo her til neste år pga kontrakten. Men jeg vil nå si at huseierne har brutt loven GROVT! Hva kan vi gjøre med dette?! NÅ har vi vel en grunn til å dra herfra?? Jeg hater dette dritthuset!!! Hjelp!!!
Gjest ts Skrevet 12. juni 2009 #3 Skrevet 12. juni 2009 Nei altså vi vil flytte! Men siden kontrakten ikke kan sies opp før neste mars, kan vi egentlig ikke det! Før ville vi flytte, nå MÅ vi flytte. Vi orker ikke mer med disse folka! De tar seg til rette som det passer dem. Vi har sagt ifra tidligere, men nå er vi rett og slett dritt lei! Nå som de har brutt loven, har vi ikke rett til å flytte før vi "får lov" nå? Bryter de regelverket kan vel vi bryte kontrakten? Har vi ingen rettigheter slik? Jeg vil flytte!!!!!!!!!
Gjest Gjest Skrevet 12. juni 2009 #4 Skrevet 12. juni 2009 For å kunne heve leiekontrakten må det foreligge vesentlig kontraktsbrudd/mislighold av leieavtalen.
Gjest ts Skrevet 12. juni 2009 #5 Skrevet 12. juni 2009 For å kunne heve leiekontrakten må det foreligge vesentlig kontraktsbrudd/mislighold av leieavtalen. Men vil nå si a det er et kontraktbrudd å låse seg inn i et hus man leier ut mens leieboerne er borte, når avtalen var at de skulle komme kvelden før? (Og de VISSTE vi ikke var hjemme og hadde sagt at de skulle komme dagen før, men kom aldri..)
Gjest ts Skrevet 12. juni 2009 #6 Skrevet 12. juni 2009 Selv om det står jo ikke akkurat i kontrakten at de ikke kan gjøre det. Men det står da i husleieloven!
Rosalie Skrevet 12. juni 2009 #7 Skrevet 12. juni 2009 Men vil nå si a det er et kontraktbrudd å låse seg inn i et hus man leier ut mens leieboerne er borte, når avtalen var at de skulle komme kvelden før? (Og de VISSTE vi ikke var hjemme og hadde sagt at de skulle komme dagen før, men kom aldri..) Skal mye mer til enn det der for å ha hevingsgrunn (og ja, jeg har lest de andre trådene dine). For det første kan det ha kommet noe i veien slik at de ikke kunne i går, og dere kan faktisk ikke bevise at de har vært inne i leiligheten i dag. Dere har heller ikke lov til å skifte låser uten å varsle huseier.
Gjest ts Skrevet 12. juni 2009 #8 Skrevet 12. juni 2009 Ok, men vi kan jo bevise at de har vært inne i garasjen og tatt med seg både sofa og verktøy som sto der. Garasjen var også låst. Vi leier fullt møblert, og ble fortalt at alt "vi så" var vårt.. Sist gang de kom tok de med seg en radio, og denne gangen en sofa + verktøy (som sagt) fra garasjen.. Ikke det at vi trengte det, men. Dessuten ga de ikke beskjed en gang om at de ikke skulle komme igår. Og de sa de skulle komme innom oss for å ta mål til en dør (inne i huset), så ja, jeg er nesten sikker på at de har gått inn i huset. De er typen til det. Så i garasjen har de lov til å gå inn i som de vil?
Rosalie Skrevet 12. juni 2009 #9 Skrevet 12. juni 2009 Vi kan ikke løse dette. Hva med å gjøre det enkleste, nemlig ta en samtale med huseier?
TanteBrun Skrevet 12. juni 2009 #10 Skrevet 12. juni 2009 Det har jeg opplevd også, det er bare sååå frustrerende. Det er jo på en måte krenking av privatlivet, hvem vet hva de snoket i...? Men er det ikke mulig å flytte dersom dere som leietakere ordner nye leieboere? Mulig jeg tar feil, men mener det går an...
Gjest ts Skrevet 12. juni 2009 #11 Skrevet 12. juni 2009 Vi kan ikke løse dette. Hva med å gjøre det enkleste, nemlig ta en samtale med huseier? Vi har snakket flere ganger med huseier, og de er noen frekke folk som driter i hva vi sier. De tror de kan gjøre hva de vil siden det er deres hus. De tror de gjør OSS en tjeneste ved å leie ut huset deres for 14 000 i mnd, og at vi ikke har noen ting vi kunne sagt. Jeg tror ikke dere på KG kan løse dette nei, men jeg er helt blank når det kommer til lover og regler ang. dette og lurer derfor på om noen vet mer enn meg! Det har jeg opplevd også, det er bare sååå frustrerende. Det er jo på en måte krenking av privatlivet, hvem vet hva de snoket i...? Men er det ikke mulig å flytte dersom dere som leietakere ordner nye leieboere? Mulig jeg tar feil, men mener det går an... Jo altså, utleiemegleren sier vi kan flytte hvis hun finner nye leietakere, men da må vi betale henne over 13 tusen i kostnadsdekning (utgifter til ditt og datt hun snakker om) Helt enig at det er krenking av privatliv.. Det er faktisk HJEMMET vårt nå, og vi føler oss ikke trygge. Jeg hater det virkelig. Jeg tenker på å ikke betale leie de neste 3 mnd og si at de kan bruke depositumet vårt til å dekke disse 3 mndene. Hva kan skje hvis vi gjør det? Jeg er så lei!!
TanteBrun Skrevet 12. juni 2009 #12 Skrevet 12. juni 2009 Utleiemegleren ja. Ok. De fungerer greit og egentlig veldig bra så lenge det kun handler om innkreving av husleie. I det øyeblikk det oppstår andre problemer som ikke har noe med penger å gjøre, fraskriver de seg ethvert ansvar. Ideen om en utleiemegler er kjempebra, men kunne vært mye bedre. Skjønner godt du er frustrert – du får jo ikke noe hjelp. Og Utleiemegleren er i sin fulle rett, for de har gardert seg så det holder i leiekontrakt og vilkår. Men - utleier får heller ikke hjelp dersom det handler om andre ting enn innkreving av husleie. Min erfaring.
Gjest ts Skrevet 12. juni 2009 #13 Skrevet 12. juni 2009 Så hva kan de gjøre hvis vi ikke betaler leien de neste 3 mnd? Kan noe gå til inkasso?
TanteBrun Skrevet 12. juni 2009 #14 Skrevet 12. juni 2009 Så hva kan de gjøre hvis vi ikke betaler leien de neste 3 mnd? Kan noe gå til inkasso? De kan nok de, dere har jo en kontrakt og de er vel i sin fulle rett. Hva med å sjekke med en jurist eller noe? Og så finnes det jo slik hjelp gratis tilgjengelig på nettet.
Gjest Blondie65 Skrevet 12. juni 2009 #15 Skrevet 12. juni 2009 Jeg ville konfrontert husverten med de uakseptable forholdene. Noter gjerne ned dato og tid for "forseelsene". Blir det mange nok "små" forseelser som kan dokumenteres så kan det jo etterhvert bli hevingsgrunn etter husleieloven. Denne siste ville jeg i alle fall konfrontert dem med og sagt at dette skal ikke skje igjen. Har de sagt de skal komme så får de også avlyse dersom de ikke kommer. Gjør også klart oppmerksom på at dere ikke vil at de skal låse seg inn når dere ikke er tilstede. Det må kunne gå an å stole på at en låst dør faktisk er akkurat det.
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2009 #16 Skrevet 13. juni 2009 Bestill alarm, uten å si i fra til huseieren. plagsom utleier: går inn i leiligheten uten samtykke og lager "egne" regler
flickan Skrevet 14. juni 2009 #17 Skrevet 14. juni 2009 Jeg ville bedt utleiemegleren dokumentere hvordan utgiftene med å få nye utleiere kan bli 13 000. De er forpliktet til å begrense tapet så mye som mulig, og kan kun kreve å få dekket faktiske utgifter. Om de velger en unormalt dyr løsning har de heller ikke krav på å få dekket dette.
Gjest Gjest Skrevet 15. juni 2009 #19 Skrevet 15. juni 2009 Ok, men vi kan jo bevise at de har vært inne i garasjen og tatt med seg både sofa og verktøy som sto der. Garasjen var også låst. Vi leier fullt møblert, og ble fortalt at alt "vi så" var vårt.. Sist gang de kom tok de med seg en radio, og denne gangen en sofa + verktøy (som sagt) fra garasjen.. Ikke det at vi trengte det, men. Dessuten ga de ikke beskjed en gang om at de ikke skulle komme igår. Og de sa de skulle komme innom oss for å ta mål til en dør (inne i huset), så ja, jeg er nesten sikker på at de har gått inn i huset. De er typen til det. Så i garasjen har de lov til å gå inn i som de vil? Nesten sikkert er ikke godt nok! Og at de er typen til det er så utrolig lite saklig å komme med! Med fullt møblert menes vel antagelig huset? Det er vel ikke vanlig at en garasje er fullt møblert (med sofa og diverse), så det høres nesten ut som dette er noe de har lagret der, med sikte på å fjerne etterhvert?? Er det så fryktelig egentlig? På meg høres du ut som en som leter etter noe å klage på... Om de ikke fjernet sofaen ville du vel ha klaget over at det var mye rot i garasjen?? Og om de låser seg inn for å ta mål av en dør, er det så fryktelig?? Hvis de er så "fæle" personer, og du stoler så lite på dem, så synes jeg det er rart at du ville leie der i det hele tatt... Men du kan jo høre om de går med på å heve avtalen. Kan hende de er like glad for å bli kvitt deg som du er for å bli kvitt dem.
ninuska_ Skrevet 15. juni 2009 #20 Skrevet 15. juni 2009 (endret) Det er ikke i orden at de låser seg inn i leiligheten for å ta mål av en dør! Vår huseier må ringe oss først for å spørre om det er i orden å gå inn - og han gjør det helst ikke uten at vi er der. Det er trossalt vårt hjem - og vi betaler for å bo der. Det er ikke særlig å føle at man ikke er trygg i eget hjem. Jeg syns du skal ta en ordentlig prat med huseier! Jeg syns det er helt uakseptabelt. Endret 15. juni 2009 av ninuska_
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå