Gå til innhold

kjøpe enebolig?! Se på disse hvem skal jeg velge?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Gjesten_*
Skrevet

Jeg er på utkikk etter enebolig, for første gang og ønsker meg noe i området Bryn..Jeg ønsker stor plass, mange rom og noe som jeg slipper å pusse opp. Hvertfall ikke kjøkken og bad! Gjerne med utleiedel slik at vi kan tjene inn litt på lånet. Ønsket er med hage.. . Jeg har alltid bodd i leilighet, og skal for første gang i hus nå så trenger råd og vink fra noen som har litt peiling. Vi er litt uerfarne på husområdet, så håper noen kan hjelpe oss.

Vi har sett oss ut disse tre, vil dere ta en titt og hjelpe til?

http://www.finn.no/finn/realestate/object?...4dabNpnXB208087

Takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmmm..., det eneste disse boligene har til felles må være at de ligger i nærheten av Bryn. De er så forskjellige i stil og ikke minst pris at det er umulig å veilede.

Hvis du ikke vil pusse opp kjøkken og bad bør dere kanskje velge det siste alternativet. Selv ville jeg ha valgt huset i sveitserstil - på tross av et kjøkken og et bad som sikkert snart må tas. Elsker slike hus.

Skrevet

Falt litt for sveitservillaen selv, men der var det færre soverom. Kjøkkeninnredning kan også bare males og skifte knotter.

Men ville nok heller endt opp med den siste selv.

Skrevet

Nå er det jo store prisforskjeller her, men om man ser helt bort ifra det:

Har sansen for sveitserstil, må si det, men p.g.a kjøkken/bad og utleiedel hadde jeg nok heller satset på generasjonsboligen.

Gjest Gjest
Skrevet

Sveitservillaen! :)

Det huset var helt nydelig. Du trenger ikke å skifte ut kjøkken og bad der. Både kjøkken og bad er tidløst og pent.

Gjest antigartner
Skrevet

Sveitservillaen var absolutt mest sjarmerende, ingen tvil om det.

Men ser en seg litt bedre om på bildene, så er det en gruelig kjedelig hage der, og en oppkjørsel/vei opp til huset som ser styggbratt ut. Med solid erfaring fra bratte veier opp mot huset kan jeg fastslå at huseier skal være glad det er visning på sommeren :) Slike veier kan være helt håpløse på vinteren. Hvis dette, og prisen ikke skremmer, ville jeg absolutt tatt en nærmere kikk på dette huset.

Ellers blir jeg litt overrasket over de som mener at en skifte ut en kjøkkeninnredning ene alene fordi den ikke er moderne. Hvis innredningen ellers er solid og i orden så er ikke det første jeg ville tenkt på å skifte den ut.

Jeg ville faktisk også vurdert det første huset litt nøyere. Det er billigere, men da har du muligens bedre råd til å skifte ut noen vinduer og pusse opp våtrommene (+ noen obligatoriske malingsstrøk)?

Tomannsboligen (alt 3) tiltalte ikke meg. Altfor mye kriker og kroker og påbygg i alle aldre og retninger. Det gjør meg generelt skeptisk.

Skrevet (endret)

Mtp pris hadde jeg vurdert det første huset. Sveitservilla er jo fin utvendig og det er fint med historiske hus og så videre, men mtp hva man betaler og hva man får, synes ikke jeg det var verdt det i sammenligning.

Det er ett soverom mindre, nesten 1/4 mindre areal og det var heller ikke så veldig bra standard i alle rommene, sånn egentlig. Med mindre man har ganske bra med pengene, betyr 5,2 millioner at man har mindre penger å bruke på å gjøre endringer inne.

Med å velge det første huset, har man plutselig mye mer penger å bruke på opppussing og da kan man få baderommene og kjøkken osv akkurat sånn man selv vil.

Det tredje huset var litt morsomt også, jeg liker nemlig alle de krokene og det kaoset, men da må man sjekke om alle påbygg og sånt er gjort på en bra måte. Problemet for meg var også at bad var oppusset men ikke helt min smak, og jeg liker heller ikke bruk av alt for mange forskjellige typer tregulv i de diverse rom, men det er jo min personlig greie (jeg har fått høre at jeg er alt for picky med sånt), og mtp at huset var jo mye billigere enn det andre huset, kan det jo sikkert fikses også.

Men ut av de tre, sånn helt overfladisk synes jeg at det første gir mest verdi for pengene mtp mitt smak og mine tanker rundt det å ha et hus, mtp at da får man heller bruke pengene på å innrede akkurat som man vil.

Men uansett, man må grundig sjekke hva som er bak de bildene, at husene er i bra stand og så videre. Hvordan er det elektriske, fyring, osv. Er de nylig byttet ut eller er de gamle? Sånne ting kan ha utrolig stor betyning for kostandene etterpå (ser at sveitservilla har det elektriske fra 1987, vet ikke om det er bra eller dårlig, så det er noe man må sette seg inn i). Jeg er heller ikke så godt kjent med stedet, man må jo også vurdere beliggenhet, det er jo kjempeviktig.

Endret av mrs_bond
Gjest Gjest
Skrevet

Med fare for å virke nesevis, så er det ganske tullete å spørre en masse vilt fremmede mennesker på et forum hvilket hus de ville foretrukket. Det man da får er synsing utfra deres preferanser, og det er da du som skal bo i huset. Dessuten er jo husene vidt forskjellige.

Hva ønsker du av huset ditt? Du sier stort (god plass), men for meg er det like viktig at et hus er funksjonelt og praktisk. Hva er viktige kriterier for deg? Stor uteplass? Og i så tilfelle hvilken type uteplass? Hage m/planter? Terrasse? Tun? (Vær da obs på antal timer du ønsker å tilbringe med f.eks. hagespade eller snømåke ;-) Skal huset fungere i forskjellige faser i livet? Ser du for deg samme huset både med og uten barn? Stiller du ett spørsmål, avstedkommer det i grunnen mange nye og det er bare du som kan besvare dem. Jeg brukte enormt god tid før jeg i det hele tatt begynte å gå på visninger. Jeg skrev ned kriterier, lister, studerte, ombestemte meg osv. Deretter bestemte jeg meg for hva som var viktig og prøvde å se litt lenger enn bare det som var en fin hage, et stilig interiør osv. Naboene mine har f.eks. det "teiteste" huset arkitekturmessig etter min smak, men kommer man inn døren er det superfunksjonelt, stilig, luftig/romslig og passer perfekt til en litt stor familie. Hadde det vært et hus jeg bare kjørte forbi eller skulle dømme etter et prospekt, kan det hende jeg hadde gått glipp av et drømmeobjekt.

Dessuten, og det aller, aller viktigste er tilstanden til huset. Det hjelper ikke det minste om huset virker perfekt dersom det er ting som får varsellampene til å lyse bare det minste. Studèr tilstandsrapporter nøye og be evt. om uttalelser og ca. prisoverslag fra sakkyndige dersom det er "småtterier" som må fikses. Mange bekker små og alt det der...

Lykke til med huskjøpet.

Gjest Gjest
Skrevet

Tomta er det viktigste mener nå jeg. Ut fra bildene virker det som om hus nr 1 har fjell nokså nært innpå. Likte ikke det, med tanke på skygge og at det kan løsne stein fra fjellet.

Skrevet (endret)

Var jeg deg ville jeg tenkt litt på byggår- og måte, samt type tomt og plassering på denne. Sånn sett utgår i hvert fall hus nr 1 for min del. Dette er et hus fra 70-tallet, og det ligger i skråning med bratt fjell rett ovenfor. Hvis det ikke allerede er drenert skikkelig der (byggeårets krav til drenering var langt fra de vi har i dag), vil dette kunne bli et problem for dere før eller siden. Det gjelder også delvis hus nr. 3, men dette har en bedre plassering mtp tilsig av vann. Imidlertid er det mye dårlige hus bygget på 50-tallet, og jeg ville ikke hatt det om jeg hadde fått det kastet etter meg.

Sveitservillaen er pen, uten kjeller og pent oppusset. Minuset er antall soverom. Kjøkkenfrontene kan fint males hvis dere ikke liker det som det er. Jeg viller ikke bekymret meg for bakken før jeg hadde sett den. Bildet ser ut til å være tatt nedenifra, og kan gi feil inntrykk av hvor bratt den egentlig er.

Edit: det er visst kjeller, men krypkjeller, og det utgjør en stor forskjell.

Endret av Bodillen
Skrevet

Det første jeg la merke til med det første huset var fjellet, og jeg tenkte umiddelbart på dreneringen. I tillegg ville følt meg innesperret med en fjellvegg rett utenfor soveromsvinduet.

Sveitservillaen hadde vært mitt valg om jeg hadde råd. Men legg merke til det ekstra badet. Det ser gammelt ut, og de dusjer rett på gulvet. Noe sier meg at du kan få et fuktproblem der, og jeg ville pusset det opp. Kjøkkenet synes jeg var så grusomt at jeg aldri hadde klart å lage mat der, så det hadde nok vært min første pri å få gjort noe med. Resten av huset var behagelig og lyst.

Det siste huset fikk jeg angst av. Alle krikene og krokene fremstod som et stort kaos, og jeg begymrer meg også for hvilken standart tilbyggene har. Men det er vanskelig å danne seg et riktig bilde uten å ha vært på visning.

Skrevet
Det første jeg la merke til med det første huset var fjellet, og jeg tenkte umiddelbart på dreneringen. I tillegg ville følt meg innesperret med en fjellvegg rett utenfor soveromsvinduet.

Sveitservillaen hadde vært mitt valg om jeg hadde råd. Men legg merke til det ekstra badet. Det ser gammelt ut, og de dusjer rett på gulvet. Noe sier meg at du kan få et fuktproblem der, og jeg ville pusset det opp. Kjøkkenet synes jeg var så grusomt at jeg aldri hadde klart å lage mat der, så det hadde nok vært min første pri å få gjort noe med. Resten av huset var behagelig og lyst.

Det siste huset fikk jeg angst av. Alle krikene og krokene fremstod som et stort kaos, og jeg begymrer meg også for hvilken standart tilbyggene har. Men det er vanskelig å danne seg et riktig bilde uten å ha vært på visning.

Godt poeng, Sunshine. I et såpass gammelt hus ville jeg aldri tatt sjansen på annet enn dusjkabinett.

Gjest Gjest
Skrevet

Legg merke til at hus nr 3 har festetomt.

Gjest gjestgjest
Skrevet

hva vil festetomt tilsi? positivt? negativt?

Skrevet

sveistservillaen :rødme:

det kan vel ikke leies ut da....

men leste jeg riktik at noen ikke ville orket å lage mat på det kjøkkenet? skjønner jeg ingenting av......

vi vet jo ikke hvilken økonomi du/dere har, så det er vanskelig å gi råd, men jeg synes iallefall det sistnevnte huset ble helt feil for min del.

mange etasjer, rar fasade....

og hus nr 2 tror jeg kan få endel støy fra motorveien nedenfra, støy har jo en tendens til å gå "oppover". uten at jeg tror det er et stort problem da, men selv plages jeg i lengden av motorveistøy.

Gjest Gjest
Skrevet
hva vil festetomt tilsi? positivt? negativt?

Negativt. For da eier man ikke tomten huset står på.

Man betaler vanligvis leie til eieren av tomten en gang i året.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg tror det er lett å tenke at man "får" mer penger til å pusse opp om man velger det billigste alternativet, men for de av oss som trenger lån av banken for å få disse pengene kan det være ganske så vanskelig å låne mer penger enn det huset er verdt. Greit å huske på det og...

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg hadde tatt nr 2, sveitservillaen. Fin planløsning og tomt. Er adkomsten bratt og vanskelig virker det som om den greit kan legges om med slakere stigning. Kjøkkenet virker ok, bare litt hvitmaling på veggene så den er "krute god". Badet virker også bra, nøytralt og greit.

Hus nr 1 hadde en grei (men gud så kjedelig planløsning). Nitrist og "tung" tomt.

Nr 3 var bare fullstendig kaotisk, både fasaden og planløsningen. Utsikten ned mot hovedveien var vel heller ikke det triveligste.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...