Gå til innhold

Norge og vegetarianer

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg ser for meg vegetarianere ser jeg for meg folk med liten utdanning som klager på alt. Kjenner en vegetarianer som tror det er dyremishandling å spise kjøtt...Ja de er faktisk så patetiske. Jeg er 100% imot dyremishandling, men det betyr ikke at jeg ikke spiser kjøtt.

Kjøtt er normalt, det er sunt ( Om du spiser normalt riktig ). Trening er det viktigeste.

Dersom det var snakk om sukker eller mel, kanskje jeg kunne hatt litt empati med vegetarianere. Men nei...Det må jo liksom være kjøtt.

Nå skal jeg lage meg en blodig biff med vin. :)

Synes det er mer lav utdanning over dette innlegget. "Blodig biff med vin".

Vegetarianere har stort sett høyere utdanning og har høyere IQ enn befolkningen for øvrig, viser flere studier.

Anonymous poster hash: 6af46...65f

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Vegetarianere har stort sett høyere utdanning og har høyere IQ enn befolkningen for øvrig, viser flere studier.

Vegetarianere har høyere IQ sier du? Pseudovitenskaptull. les dette;

http://www.dailymail.co.uk/news/article-150859/How-vegetarian-diets-harm-childs-IQ.html

How vegetarian diets could harm your child's IQ

by TIM UTTON, Daily Mail

Children's mental development is at risk from not eating enough red meat and the rise of vegetarianism among parents who make their families follow suit, doctors warned yesterday.

The result can be iron deficiency-which puts millions of youngsters in danger of growing up with lower IQs.

Iron deficiency is a growing worry and is now Britain's most common nutritional disorder, affecting one in four infants in some parts of the country, a conference on child nutrition heard.

It can develop into anaemia, which is proven to lower IQ levels.

Dere har slettes ikke høyere utdanning heller utifra min egen erfaring.

Endret av kjærligbåttur
Skrevet (endret)

Vegetarianere har faktisk høyere IQ en kjøttetere.

Og selvfølgelig er det dyremishandling å drepe dyr for å spise dem når man strengt tatt ikke behøver det.pay-to-support-animal-abuse.jpg

Anonymous poster hash: a3e8a...5cd

Traff jeg et ømt punkt? Er jeg en dyremishandler fordi jeg spiser kjøttdeig?

Dersom dere ikke var så ekstremt patetiske i argumentene dere kommer med kunne vi faktisk slått oss sammen mot VIRKELIGE dyremishandlere. Dersom det er slike ekstreme holdninger dere har er det ikke rart at folk blir skremt.

http://www.dailymail.co.uk/news/article-150859/How-vegetarian-diets-harm-childs-IQ.html

EDIT; Har du idet hele truffet på noen bønder? Jeg kjenner et par og kan si at dyremishandling er ikke noe som bønder gjør, men pøbler og folk i Kina som vil selge pels.

Endret av kjærligbåttur
Skrevet

Det var jo ment som en spøk da, ikke bar har vegetarianere null sans for mat og vitaminer, dere mangler også humor.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en av de som kunne spurt deg hvorfor du ikke spiser kjøtt, og hva du ikke spiser. Og det er absolutt ikke for å rakke ned på deg på noen måte.

Det er bare at jeg ikke vet om noen vegetarianer som er det uten å være adventister.

Og da lurer jeg på mye, og benytter sjansen til å spørre om jeg møter noen. Det gjør jeg om jeg møter en person som er en del av noe jeg vet lite om. Som en polfarer eller oppfinner.

Jeg ante ikke at det var så ille å bli spurt.

Har du forsøkt å si: skal vi snakke om noe annet enn maten min? Og kommet opp med et annet tema?

Er det fordi du får så mange reaksjoner at du reagerer? For de fleste av kommentarene ville ikke jeg sett på som nedlatende i det hele tatt. Kun nysgjerrige.

Det er jo faktisk ganske insensitivt og uhøflig å spørre om slikt! Har du ingen antenner, typiske nordmann.

Anonymous poster hash: 95606...b1c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere har slettes ikke høyere utdanning heller utifra min egen erfaring.

"In a survey of 700 parents for Cow & Gate, which is sponsoring the conference at the Royal Society of Medicine in London"....

http://www.cowandgate.co.uk/

Vi lærer blant annet kildekritikk når vi tar høyere utdanning. ;)

Denne er fagfellevurdert:

http://www.bmj.com/content/334/7587/245.short

Conclusion Higher scores for IQ in childhood are associated with an increased likelihood of being a vegetarian as an adult.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det var jo ment som en spøk da, ikke bar har vegetarianere null sans for mat og vitaminer, dere mangler også humor.

Det der er virkelig ikke humor. Finnes det en eldre og mer uintelligent "vits"?

AnonymBruker
Skrevet

Dersom dere ikke var så ekstremt patetiske i argumentene dere kommer med kunne vi faktisk slått oss sammen mot VIRKELIGE dyremishandlere. Dersom det er slike ekstreme holdninger dere har er det ikke rart at folk blir skremt.

EDIT; Har du idet hele truffet på noen bønder? Jeg kjenner et par og kan si at dyremishandling er ikke noe som bønder gjør, men pøbler og folk i Kina som vil selge pels.

Man må ikke åpenlyst slå et dyr i hode for å misshandle det. Har du vært inne i et fjøs noen gang, eller et kyllinghus? Da tror jeg ikke du har stort med empati hvis du tror at disse dyrene har det bra. Kuene og kyllingene har ikke bedre plass eller bedre leveforhold enn pelsrevene i Kina.

Anonymous poster hash: 7c2c7...064

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har du sett hva som foregår i dagens industrielle dyrehold her i Norge? Skal vedde for at du ikke bare kjøper økologisk kjøtt.

En av fem purker har liggesår:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/En-av-fem-purker-har-liggesar-5584922.html

"Bare" 55.000 dyr døde i slaktetransport i 2012, 14.000 færre enn året før:

http://www.levangeravisa.no/nyheter/article7147979.ece

Regelbrudd hos 132 av 154 kyllingprodusenter:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Fant-regelbrudd-hos-132-av-152-kyllingprodusenter-6757327.html

Samme kilde:

Kyllinger blir hengt opp etter brukne ben mens de lever.

Kyllinger fastklemt på sorteringsbåndet, med for dårlig overvåkning, noe som gjør at det tar for lang tid før de avlives.

I tillegg er det disse antbiotikaskandalene, og dette med etseskader hos kyllingene.

Du trenger ikke å bli vegetarianer selv, men jeg kan ikke fatte at det skal være så vanskelig å forstå at andre velger å være det med dagens dårlige dyrevelferd og antibiotikabruk.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Endret av dollgraves
AnonymBruker
Skrevet

Siden noen allerede har påpekt hvor dårlig denne studien er ser jeg inget behov for å gjenta det. Kildekritikk lærer man på videregående og det er ikke særlig utfordrende.

Jeg vet ikke hva som får deg til å uttale at "vi" er "patetiske i" argumentene våre, men du må gjerne sitere, eller eventuelt la vær å henfalle til dårlige hersketeknikker neste gang du vil gi inntrykk av å være en klok debattant.

Uansett, hvorfor er det ikke dyremishandling å spise kjøtt, når du som menenske tross alt kan velge å la vær?

http://legal-dictionary.thefreedictionary.com/Animal+abuse

Dette er definisjonen på dyremishandling. (fra en pålitelig kilde) Som vi ser er både unødvendig fysisk smerte og unødvendig drap nevnt. Hva tenker du om dette?

Og ja, enda det er totalt urelevant, jeg har truffet på bønder før. Jeg har til og med både bondebestemor og onkel!

• Liker 1
Skrevet

Siden noen allerede har påpekt hvor dårlig denne studien er ser jeg inget behov for å gjenta det. Kildekritikk lærer man på videregående og det er ikke særlig utfordrende.

Jeg vet ikke hva som får deg til å uttale at "vi" er "patetiske i" argumentene våre, men du må gjerne sitere, eller eventuelt la vær å henfalle til dårlige hersketeknikker neste gang du vil gi inntrykk av å være en klok debattant.

Uansett, hvorfor er det ikke dyremishandling å spise kjøtt, når du som menenske tross alt kan velge å la vær?

http://legal-dictionary.thefreedictionary.com/Animal+abuse

Dette er definisjonen på dyremishandling. (fra en pålitelig kilde) Som vi ser er både unødvendig fysisk smerte og unødvendig drap nevnt. Hva tenker du om dette?

Og ja, enda det er totalt urelevant, jeg har truffet på bønder før. Jeg har til og med både bondebestemor og onkel!

Altså å kalle alle som spiser kjøtt for dyremishandlere blir jo for ekstremt. Hvorfor er dere nødt til å passe stereotypiene som normale folk har?

AnonymBruker
Skrevet

Hentet du opp innlegget bare for å skrive dette? Hjelpes..

Dagens industridyrehold er absolutt ikke noe å være stolt av. Ikke hva det enormt høye kjøttforbruket har gjort med helsen her i landet heller..

Om hva jeg henta fram, hvorfor i all verden bryr du deg!? Hjelpes meg, sier nå jeg...

Og hva FAEN veit du om industridyrehold? Faktisk er det absolutt noe å være stolt av. Norske bønder er noe å være stolt av! Norsk landbruk er humant! Så ikke kom her.

Forstår ikke hvorfor folk hele tida skal støtte disse vegetarianerne bare fordi det er hipt. De fleste eter kjøtt, men mange skal likevel støtte de som ikke gjør det. Hva faen gir du meg...

AnonymBruker
Skrevet

Om hva jeg henta fram, hvorfor i all verden bryr du deg!? Hjelpes meg, sier nå jeg...

Og hva FAEN veit du om industridyrehold? Faktisk er det absolutt noe å være stolt av. Norske bønder er noe å være stolt av! Norsk landbruk er humant! Så ikke kom her.

Forstår ikke hvorfor folk hele tida skal støtte disse vegetarianerne bare fordi det er hipt. De fleste eter kjøtt, men mange skal likevel støtte de som ikke gjør det. Hva faen gir du meg...

Du kan jo lese de linkene jeg la ut lenger ned her... :)

Skrevet

Om ikke mangelsykdommer, så har hverfall de fleste vegetarianere jeg kjenner muskelmangel... Vet ikke om det er en tilfeldighet at alle vegetarianerene jeg kjenner ser ut som stangsellerier.

Men on topic: Norge verste land å være vegetarianer i? Ehh.

Viss vi utvider synet litt lenger enn til neserota, så kan man vel heller si at Norge er et av de beste landene å være vegetarianer i.

I Norge kan man så og si velge å vrake i mat, teste, prøve, smake, kjøpe, kaste. Egg, oksestek, roastbiff, fisk, kylling, ost, grønnsaker, sjokolade, lam you name it.

Viss man velger å ikke spise kjørr, har man tonnevis av matvarer å velge mellom.

I afrika for eksempel, eter man det man finner. Viss det er kjøtt de har, så eter de det, og det er nok ganske mye vanskeligere å vre vanskelig og selektiv med matvanene enn det det er i Norge...

Og nei du! http://www.foodrepublic.com/2013/01/15/how-does-being-vegan-affect-pro-sports-stars

Og disse er i tillegg veganere.

Skrevet

Spise heller ikke kjøtt. Har opplevd noen som skal kommentere, men der jeg jobber nå så er de faktisk nesten positiv til at jeg ikke spiser kjøtt. Kanskje de tenker at det blir mer kjøtt til dem :klo:

Det er en gjeng med damer forresten. Mannen min derimot opplever samme dritten som deg på arbeidsplassen sin.

Skrevet

Jeg er også vegetarianer og kjenner meg godt igjen her. Hater å bli invitert på middag, hater julebord (bare matdelen, ikke resten :kristin: ) og jeg hater når folk jeg er sammen med skal spise pizza sammen. Må alltid være idioten som sier "men jeg kan ikke spise noe av dere vil ha. Må nesten droppe ut av dette spleisebordet".

Synes også at det er kjipt at det er litt vanskeligere å finne vegetarretter i frysedisken enn motsatt. Men Norge følger vel med andre land på dette etterhvert også :)

Derimot må jeg si at jeg oftere får positive reaksjoner på det enn motsatt. Folk spør gjerne hvorfor jeg er veggis, og det er jo greit siden folk er det av forskjellige grunner. De nikker med forståelse og sier at de har full respekt og at de aldri ville klart det selv. Det skjønner jeg. Jeg hadde aldri klart å slutte å drikke brus, men synes det er kult at andre klarer det (er jo ikke sunt for kropp eller tenner).

MEN så er det de drittsekkene som ikke klarer å være forståelsesfull. De skal krangle og argumetere. "Det er en tøff verden. Skal du ødelegge naturens gang?". Det er som å si at man ikke skal kurere kreft, for det er jo også å gå imot naturen. Men så er jo også oppdrett av disse dyrene mot naturens gang.

Også kommer de gjerne med den "men spiser du godteri? Da er du dobbeltmoralsk, for det er insekter i det". Gaah, er det ikke bra at jeg gjør NOE for å gjøre verden til et bedre sted? Jeg vedder på at om jeg hadde bitt hardcore veganer hadde de nok fortsatt funnet en måte å fremstille meg som dobbeltmoralsk på. Ingenting er bra nok :jolie:

Nei, jeg synes vi er flinke som holder oss unna kjøtt, om det så er for miljøet, helsa eller for dyrene. Også takker vi de som forstår oss og ruller øya til kverulanter ;)

• Liker 1
Skrevet (endret)

.

Endret av Sylvari
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Altså å kalle alle som spiser kjøtt for dyremishandlere blir jo for ekstremt. Hvorfor er dere nødt til å passe stereotypiene som normale folk har?

Hvorfor blir det for ekstremt? Det er vanskelig å diskutere når du ikke med noen motargumenter. Og virkelig, vil du bli tatt seriøst bør du legge av deg hersketeknikkene.

Skrevet

Absolutt enig der! Har vært vegetarianer i flere år og holder på å bli veganer, noe som selvsagt ikke er så lett i vårt kjære rike. Lite veganske produter i de fleste matbutikkene og tilbudet på caféer er ikke til å skryte av i det hele tatt. Resturantbesøk er ikke like gøy som det pleide å være. Selv har jeg funnet en vegansk matrett på ca. 1-3 resturanter jeg har vært på. Mesteparten av vegetarmaten på resturanter er dessuten ikke vegetarisk, fordi detn ofte inneholder animalsk løpe fra dyr eller stekes sammen med kjøtt. Å sitte med en liten salat med fet dressing og salatblader druknet i olje er heller ikke den beste gastronomiske opplevelsen.

Heldigvis er de fleste utenlandsturer helt fantastiske med tanke på mattilbudet butikkene har å by på. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...