Gå til innhold

Norge og vegetarianer

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Som den kjøtteteren jeg er så spiser jeg f.eks. ikke salat fordi det er dumt å spise maten til dyrene, synes du ikke ? :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_maki_*
Skrevet

Jeg er vegeterianer og har vært det i 17 år nå, selvvalgt.

Jeg er vandt til å få spørsmål fra andre,og det gjør meg ingenting,folk blir jo nyskjerrige. Og at alle ikke skjønner mitt valg er helt ok for meg.

Når jeg blir bedt i f.eks middagsselskap forventer jeg IKKE at de lager noe ekstra til meg,jeg spiser heller bare tilbehøret(er godt det også) som poteter,grønnsaker,saus osv. Ser ikke vitsen med å være så abla vanskelig,man er tross alt blitt bedt på middag hos noen,veldig fin gest i seg selv :)

Eneste jeg savner er litt mer å velge i på menyene på restauranter,ender som regel opp med at jeg sitter å sier "jeg skal ha det uten sånn og sånn og sånn,bla bla"

Men ellers er jeg bare fornøyd med mitt vegetarvalgte liv :)

Gjest milkyway
Skrevet
Som den kjøtteteren jeg er så spiser jeg f.eks. ikke salat fordi det er dumt å spise maten til dyrene, synes du ikke ? :)

Nei, for vi er dyrene, bare en mer manipulativ og utspekulert og teknologisk versjon av dem. Maten er fortsatt det samme for oss alle!

Gjest Gjest_Indigo_*
Skrevet
I jobbsammenheng har jeg opplevd at en fyr 'kom ut av skapet' (delte med enheten at han var homofil).

Morsom historie. Alle i enheten skulle si litt om segselv. Han fortalte hvor han var fra, hva han hadde gjort av tidligere jobber, hva han likte å gjøre på fritiden, og at han hadde samboer.

En eldre dame spurte hyggelig 'Å? Hva heter hun?' og fikk kjapt tilbake 'Han'.

Han jeg jobbet med var en veldig trivelig fyr som var åpen om sin seksualitet, men det var ikke mange oppfølgingsspørsmålene han fikk. 'Hva jobber han med?' var vel så langt de rakk før stafettpinnen ble sendt til neste person som skulle presentere seg.

Så enkelt var det.

Folk flest kan vel være både fordomsfulle, forlegne, og respektfulle når de snakker med en person som har valgt den kjøreretningen. Man skulle uansett trodd dette var et tema folk hadde masse spørsmål om. 'Når visste du at du likte gutter', 'Vet foreldrene dine det?', 'Tror du at det er noe medfødt', 'Har du og samboeren holdt sammen lenge', ...

MASSE!

'Åja, hva jobber han med?' ...

Hvorfor drar du inn homofili? Folk velger ikke å bli homofile. Kanskje du skulle jobbe med din egen uvitenhet, før du går løs på andres.

Ellers synes jeg veg*nere klager mye, med tanke på at de selv har valgt denne livsstilen. Jeg er laktoseintolerant, og det finnes omtrent ikke noe halv eller helfabrikata på butikken som jeg tåler. Det meste av mat må lages fra bunnen av, og resturantbesøk er alltid en utfordring.

Når en må leve med noe en ikke har valgt selv, og samfunnet ikke tar hensyn, DA er det på tide å begynne og syte.

Gjest Gjest
Skrevet

Spiser selv kjøtt, håper dog at landbruket her i Norge er litt bedre enn i feks USA. Så en video derfra om hvordan burgerne ble lagd. Ofte var dette melkekuer som ikke produserte noe særlig mer melk. Da ble de dratt til slakteriet på en svært barbarisk måte. Fjærkreindustrien kan man også kritisere. Ofte gir dem så mye antibiotika og steroider til kyllingene at beina dems ikke tåler vekta. Da blir de liggende igjen uten å kunne gå og sulter sakte men sikkert ihjel. Samme med kalkuner. Er synd når menneskets krav om billig kjøtt går over dyras krav til ihvertfall ett litt bra og naturlig liv.

• 5 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Leste innlegget ditt. Sjøl om det er lenge sida du skreiv det, så må jeg nesten få kommentere. Bare bra at du velger det eller det, enten det gjelder kjøtt, hva du kan ha på deg, hvilket bein som skal først ut om morgenen eller hva det enn måtte være ... Men uansett, hva i all verden er vitsen med å skrike det ut for en hel verden? Fordi det er så innmari vanskelig å leve sånn? Så slutt med det, da! Det ække noen som krever det av deg. Dyra krever det iallefall ikke, de dreper hverandre for fote uansett. Så tenk på det.

Sjøl har jeg levd et langt liv og har spist kjøtt i alle år. Faktisk, det er kjøtt som har gjort at jeg har kunnet leve så lenge uten noen mangler av noe slag. Forskere over hele verden, bortsett fra noen hindu-land, er enige om at vegetarianere eller veganere (dvs. de mest ekstreme av dem alle) har masse mangelsykdommer, noe som vil sette sine spor livet ut. Har du først fått mangler som følge av plantekostholdet ditt, så har skaden skjedd! Det forfølger deg! Mange vegetarianere mangler vitaminet B12. Dette fører til mangler på en rekke andre ting, og det kan også gjøre deg dummere, hukommelsen kan svikte og det som verre er. Søk det opp!

Folk får velge det de måtte ønske. Vi lever tross alt i et demokratisk land. Folk eter kjøtt her i landet, sånn har det vært i ualminnelige tider. Kjøtt har bygd denne nasjonen! Hvorfor er du og andre vegetarianere ikke stolte av det? Skal dere liksom bare komme her, etter å ha blitt påvirka av forskjellige ismer her og der, og prakka på oss andre dette mindretallsdrittet? Hørt på makan!!? Det er faktisk reinspikka fascisme! Tull og tøys. Spis kjøtt og dere vil leve lengre!

Gjør som oss som har levd en stund.

Anonymous poster hash: a3e8a...5cd
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok "lettere" å rakke ned på vegetarianere enn religiøse og homofile fordi religiøse og homofile får nok hets som det er. Ikke at det unnskylder å rakke ned på vegetarianere selvfølgelig da.

Selv spør jeg om sånne ting til både religiøse og spesielt veganere. Det er jo interessant, men jeg snakker ikke nedsettende til de da! Folk må tåle å bli spurt normale spørsmål.

Men prater folk tull får du bare si at ja sånn er det, kan vi snakke om noe annet??

Anonymous poster hash: 4a125...b74

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Leste innlegget ditt. Sjøl om det er lenge sida du skreiv det, så må jeg nesten få kommentere. Bare bra at du velger det eller det, enten det gjelder kjøtt, hva du kan ha på deg, hvilket bein som skal først ut om morgenen eller hva det enn måtte være ... Men uansett, hva i all verden er vitsen med å skrike det ut for en hel verden? Fordi det er så innmari vanskelig å leve sånn? Så slutt med det, da! Det ække noen som krever det av deg. Dyra krever det iallefall ikke, de dreper hverandre for fote uansett. Så tenk på det.

Sjøl har jeg levd et langt liv og har spist kjøtt i alle år. Faktisk, det er kjøtt som har gjort at jeg har kunnet leve så lenge uten noen mangler av noe slag. Forskere over hele verden, bortsett fra noen hindu-land, er enige om at vegetarianere eller veganere (dvs. de mest ekstreme av dem alle) har masse mangelsykdommer, noe som vil sette sine spor livet ut. Har du først fått mangler som følge av plantekostholdet ditt, så har skaden skjedd! Det forfølger deg! Mange vegetarianere mangler vitaminet B12. Dette fører til mangler på en rekke andre ting, og det kan også gjøre deg dummere, hukommelsen kan svikte og det som verre er. Søk det opp!

Folk får velge det de måtte ønske. Vi lever tross alt i et demokratisk land. Folk eter kjøtt her i landet, sånn har det vært i ualminnelige tider. Kjøtt har bygd denne nasjonen! Hvorfor er du og andre vegetarianere ikke stolte av det? Skal dere liksom bare komme her, etter å ha blitt påvirka av forskjellige ismer her og der, og prakka på oss andre dette mindretallsdrittet? Hørt på makan!!? Det er faktisk reinspikka fascisme! Tull og tøys. Spis kjøtt og dere vil leve lengre!

Her var det mye uvitenhet og bullshit.

Les litt om vegetarianere og veganere(ja, det er en forskjell) før du spyr ut masse du ikke har peiling på.

Dessuten kan vel folk få spise det de vil uten at andre skal rakke ned på dem. Det plager ingen at noen velger bort kjøtt.

Normale spørsmål tror jeg de fleste vegetarianere og veganere synes er helt greit, men så er det ikke det folk reagerer på.

Anonymous poster hash: c30ee...d6b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Oi, gammel tråd.

Jeg har fortalt noen hvite løgner for at folk ikke skal skjønne at jeg er veganer. Jeg har bare null interesse av å snakke om det. Det kan også raskt blusse opp i diskusjoner som jeg vet er fåfengt fordi de fleste er ganske ulike meg selv og vi har bare helt forskjellige perspektiver. Jeg forstår hvordan de tenker, men det går sjelden begge veier.

I noen tilfeller har jeg bare sagt at jeg ikke har lyst å snakke om det og skiftet samtaleevne. Den med adventistene var ny, hehe, kanskje jeg skulle prøvd meg på noe sånt.

Anonymous poster hash: 337de...262
Skrevet (endret)

Hei,

Her tror jeg du burde hostet opp litt kilder. Er det ikke en ganske kjent sak at nordmenn spiser alt for mye kjøtt, og at dette ikke er bra for noen?

Jeg har vært vegetarianer i 2 år nå, har tatt diverse prøver og har ikke en eneste mangel, heller ikke B12. Det er nemlig ikke bare kjøtt det er B12 i. Søk det opp ;)

Du har rett i at kjøttetende dyr naturlig dreper hverandre, men du kan vel ikke påstå at mennesker dreper og spiser dyr på en naturlig og bærekraftig måte? Vi masseproduserer gris, ku og kylling til det sykelige.

Endret av helobaby
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kunne sikkert kommet med noen slike kommentarer hadde jeg sittet ved siden av deg på julebord.

Da mener jeg ikke hånlige kommentarer, men kommentarer av typen "Å, da er det jo ikke så mye her du kan spise"

Ikke fordi jeg mener du burde slutte med å være vegetarianer, men mer ment som en icebreaker/ uttrykk for medfølelse fordi arrangøren kun har lagt til rette for oss kjøttspisere.

Men jeg ser jo at en slik uttalelse kan tolkes begge veier, sett i lys av omstendighetene ville det ikke vært rart om den ble mistolket heller.

Jeg vet hvordan det føles, jeg førsøkte meg en kort periode som vegetarianer og min far lagde helvete med utskjelling, sutring syting og hengeleppe ved julemiddagen. Jeg hadde ikke gjort noe annet enn å kun lage til noe alternativt på kjøkkenet som jeg satt og åt sammen med de andre. Jeg forsøkte på ingen måte å omvende de andre.

Det er merkelig hvordan noen kan ta andres matvaner som et personlig angrep rettet mot seg selv og gå rett i forsvarsposisjon.

Anonymous poster hash: 08762...dc9
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kunne sikkert kommet med noen slike kommentarer hadde jeg sittet ved siden av deg på julebord.

Da mener jeg ikke hånlige kommentarer, men kommentarer av typen "Å, da er det jo ikke så mye her du kan spise"

Ikke fordi jeg mener du burde slutte med å være vegetarianer, men mer ment som en icebreaker/ uttrykk for medfølelse fordi arrangøren kun har lagt til rette for oss kjøttspisere.

Men jeg ser jo at en slik uttalelse kan tolkes begge veier, sett i lys av omstendighetene ville det ikke vært rart om den ble mistolket heller.

Anonymous poster hash: 08762...dc9

Nå varierer det fra person til person, men selv er jeg ganske god på å lese folk og skjønne hvordan de tenker. Jeg ser raskt om en person egentlig ikke mener noe vondt men sier litt feil ting fordi den ikke vet bedre, om personen prøver å være medfølende, om den vil heve seg selv og hvor tøff han selv er eller bare provosere. Osv.

Jeg hadde nok bare sagt noe sånt som "det går bra", smilt og snakket om noe annet. Hadde ikke blitt sur for det. Virker sikkert litt kvassere her enn hvordan jeg egentlig er. Jeg setter ikke på strekmunnen og de sinte øyebryna med en gang noen sier noe. Jeg er høflig, rolig og ser an situasjonen.

Det er merkelig hvordan noen kan ta andres matvaner som et personlig angrep rettet mot seg selv og gå rett i forsvarsposisjon.

Du treffer spikeren på hodet her, det er derfor jeg unngår i det lengste å snakke om mat i RL. Du ser jo i tråder der folk spiser sunt også, hvor mye mas de kan få. Selv blant de som syns det er positivt å spise sunt, så skal man spise kaker innimellom akkurat som en selv gjør. Det er ikke lov å være for sunn.

Så ja, dette med mat er veldig personlig for veldig mange. Noen ser for seg veldig spesifikke personligheter som velger å være sunn, veganer eller hva det skulle være. De tillegger noen negative personlighetstrekk og innbiller seg at de som spiser slik og sånn er sånn og slik. Alle veganere misjonerer og kjefter på kjøttspisere og ser på seg selv om moralsk forhelliget, eller personer som velger bort usunn mann er hysteriske personer som aldri klarer å slappe av fordi de tenker på mat og kropp hele tiden.

AnonymBruker
Skrevet

Her tror jeg du burde hostet opp litt kilder. Er det ikke en ganske kjent sak at nordmenn spiser alt for mye kjøtt, og at dette ikke er bra for noen?

Jeg har vært vegetarianer i 2 år nå, har tatt diverse prøver og har ikke en eneste mangel, heller ikke B12. Det er nemlig ikke bare kjøtt det er B12 i. Søk det opp ;)

Du har rett i at kjøttetende dyr naturlig dreper hverandre, men du kan vel ikke påstå at mennesker dreper og spiser dyr på en naturlig og bærekraftig måte? Vi masseproduserer gris, ku og kylling til det sykelige.

Kilder, sier du? Kom med dem sjøl da vel! Hvem sier at nordmenn "spiser alt for mye kjøtt"? Hvem sier at "dette ikke er bra for noen"? Hva veit du om det? For noe tøv.

At du har vært vegetarianer i "hele" to år, det er ikke noe å skryte av. Nå eter du nok egg, ost, sikkert fisk og reker også, altså masse animalske saker. Enten så får det være eller ikke være...

Kjøttetende dyr dreper hverandre, ja. Også dyr som ikke spiser kjøtt dreper hverandre, enten det er for leik, territorium eller andre ting. Og hva i all verden er det å snakke om at mennesker ikke dreper dyr på en naturlig måte? For hva er det? Er denne "masseproduseringa" sykelig? Fordi du mener det?

AnonymBruker
Skrevet

Her var det mye uvitenhet og bullshit.

Les litt om vegetarianere og veganere(ja, det er en forskjell) før du spyr ut masse du ikke har peiling på.

Dessuten kan vel folk få spise det de vil uten at andre skal rakke ned på dem. Det plager ingen at noen velger bort kjøtt.

Normale spørsmål tror jeg de fleste vegetarianere og veganere synes er helt greit, men så er det ikke det folk reagerer på.

Du snakker om uvitenhet, men sjøl kommer du ikke med en dritt... Litt av en smarting, du.

• Liker 1
Skrevet

Når jeg ser for meg vegetarianere ser jeg for meg folk med liten utdanning som klager på alt. Kjenner en vegetarianer som tror det er dyremishandling å spise kjøtt...Ja de er faktisk så patetiske. Jeg er 100% imot dyremishandling, men det betyr ikke at jeg ikke spiser kjøtt.

Kjøtt er normalt, det er sunt ( Om du spiser normalt riktig ). Trening er det viktigeste.

Dersom det var snakk om sukker eller mel, kanskje jeg kunne hatt litt empati med vegetarianere. Men nei...Det må jo liksom være kjøtt.

Nå skal jeg lage meg en blodig biff med vin. :)

AnonymBruker
Skrevet

Du snakker om uvitenhet, men sjøl kommer du ikke med en dritt... Litt av en smarting, du.

Og det var svaret ditt?

Når du påstår at forskere verden over er enige om at vegetarkost gir deg mangler,så er det greit å kunne dokumentere det og ikke bare synse.

For å kunne leve på vegankost,så må man tenke over hva man spiser siden man ikke spiser noe animalsk, men man kan fint leve som det uten å ta masse tilskudd.

Hvis man er lakto-ovo vegetarianer er det null problem,for da spiser man egg og melkeprodukter,og man får i seg det man skal.

Forresten,man er ikke vegetarianer eller veganer hvis man spiser fisk,sjømat eller kylling.

Her kan du lese litt om det(og ikke bare synse):

http://www.nrk.no/livsstil/dette-ma-du-vite-hvis-du-vurderer-a-bli-vegetarianer-1.12137931

http://no.wikipedia.org/wiki/Vegetarianisme

http://veg-veg.no/vegetar/hva_er_vegetarisme

Tok meg sånn 2 sekunder å google dette.

Helt greit at man ikke vil bli vegetarianer selv, men hvorfor ta det så personlig at andre ønsker det? Og hvorfor rakke ned på de som gjør det eller generelt rakke ned på andres kosthold? Hvorfor gidde?

Jeg er ikke vegetarianer selv, men setter meg inn i ting og er nysgjerrig på hvorfor folk velger som de gjør og leser meg opp. Ingen big deal for meg, og vegetarmat er jo veldig godt.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hei, Leste innlegget ditt. Sjøl om det er lenge sida du skreiv det, så må jeg nesten få kommentere. Bare bra at du velger det eller det, enten det gjelder kjøtt, hva du kan ha på deg, hvilket bein som skal først ut om morgenen eller hva det enn måtte være ... Men uansett, hva i all verden er vitsen med å skrike det ut for en hel verden? Fordi det er så innmari vanskelig å leve sånn? Så slutt med det, da! Det ække noen som krever det av deg. Dyra krever det iallefall ikke, de dreper hverandre for fote uansett. Så tenk på det. Sjøl har jeg levd et langt liv og har spist kjøtt i alle år. Faktisk, det er kjøtt som har gjort at jeg har kunnet leve så lenge uten noen mangler av noe slag. Forskere over hele verden, bortsett fra noen hindu-land, er enige om at vegetarianere eller veganere (dvs. de mest ekstreme av dem alle) har masse mangelsykdommer, noe som vil sette sine spor livet ut. Har du først fått mangler som følge av plantekostholdet ditt, så har skaden skjedd! Det forfølger deg! Mange vegetarianere mangler vitaminet B12. Dette fører til mangler på en rekke andre ting, og det kan også gjøre deg dummere, hukommelsen kan svikte og det som verre er. Søk det opp! Folk får velge det de måtte ønske. Vi lever tross alt i et demokratisk land. Folk eter kjøtt her i landet, sånn har det vært i ualminnelige tider. Kjøtt har bygd denne nasjonen! Hvorfor er du og andre vegetarianere ikke stolte av det? Skal dere liksom bare komme her, etter å ha blitt påvirka av forskjellige ismer her og der, og prakka på oss andre dette mindretallsdrittet? Hørt på makan!!? Det er faktisk reinspikka fascisme! Tull og tøys. Spis kjøtt og dere vil leve lengre! Gjør som oss som har levd en stund. Anonymous poster hash: a3e8a...5cd

Det er komiske sånn at TS skriker ut om noe. Men at man ikke spiser det samme som de andre blir jo oppdaget i sosiale settinger, og da kommer folk med veldig voldsomme reaksjoner, selv om man på ingen måte har lagt opp til det. Jeg er ikke TS, men har opplevd det selv. Må si jeg syns det var komisk da den overvektige dama på jobben med skyhøyt sykefravær fant det for godt å belære meg om hvor usunt kostholdet mitt er.

PS: du kunne ha godt av å lære deg å bruke Google. Start med ordet facisme. Lykke til!

Anonymous poster hash: 73ace...ab7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg ser for meg vegetarianere ser jeg for meg folk med liten utdanning som klager på alt. Kjenner en vegetarianer som tror det er dyremishandling å spise kjøtt...Ja de er faktisk så patetiske. Jeg er 100% imot dyremishandling, men det betyr ikke at jeg ikke spiser kjøtt.

Kjøtt er normalt, det er sunt ( Om du spiser normalt riktig ). Trening er det viktigeste.

Ja, det var det jeg skrev litt om her

Man lurer seg selv litt og tror at folk er slik og sånn, uten å kjenne dem i det hele tatt. Denne tendensen hos mennesker til å tegne karakteristikker blir ofte utnyttet i krig, der den ene siden skriver mye stygt om fienden for dem til å fremstå som verre enn de er, kanskje umenneskelige. Slik er det lettere å rettferdiggjøre å bombe flere tusen sivile. Eller rettferdiggjøre krigen i det hele tatt.

Omtrent alt blod blir fjernet hos slakteren. Det røde du ser er mest sannsynlig proteinet myogloibin som farger vannet i kjøttet rødt. Det er derfor noe kjøtt er veldig mye rødere enn annet, da er det mer myoglobin i det.

Men bon appetit :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dersom det var snakk om sukker eller mel, kanskje jeg kunne hatt litt empati med vegetarianere. Men nei...Det må jo liksom være kjøtt.

Vegetarianere har faktisk høyere IQ en kjøttetere.

Og selvfølgelig er det dyremishandling å drepe dyr for å spise dem når man strengt tatt ikke behøver det.pay-to-support-animal-abuse.jpg

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Hentet du opp innlegget bare for å skrive dette? Hjelpes..

Dagens industridyrehold er absolutt ikke noe å være stolt av. Ikke hva det enormt høye kjøttforbruket har gjort med helsen her i landet heller..

Til TS: ser ikke ut som du er her lenger, men det hadde vært interessant å høre hvordan det har endret seg fra 2009 til i dag? Jeg synes nemlig at jeg møter vegetarianere overalt, det virker som det har blitt veldig vanlig. Virker heller ikke vanskelig å få kjøpt vegetarmat lenger.

Anonymous poster hash: 6af46...65f

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...