Gjest hogwash Skrevet 13. juni 2009 #21 Skrevet 13. juni 2009 Det er frekt å invitere folk på mat og ikke ha et alternativ for vegetarianere. Dersom en ikke er 100% sikker på at alle inviterte foretrekker kjøtt, bør en enten servere kun vegetarretter eller i det minste ha et vegetarisk alternativ. Du har helt rett i at forholdene for vegetarianere i Norge er elendige. Helsemessig, ressursmessig og økologisk ville det beste være at alle spiste kun vegetarisk. Det er på tide at samfunnet innrettes slik at normen blir at alle er vegetarianere, og at det kun er unntakene som velger å spise kjøtt. På sikt kunne en til og med vurdere forbud mot å spise kjøtt, evt også fisk. Bruk av melk og egg kan også diskuteres. Blir vel litt for drøyt å kreve at samfunnet skal rette seg etter et veldig lite mindretall?
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2009 #22 Skrevet 13. juni 2009 Om ikke mangelsykdommer, så har hverfall de fleste vegetarianere jeg kjenner muskelmangel... Vet ikke om det er en tilfeldighet at alle vegetarianerene jeg kjenner ser ut som stangsellerier. Kanskje de du kjenner er såkalte puddingvegetarianere som lever på cola og potetgull? Man må ikke være sunn selv om man er vegetarianer. Men det er langt fra de fleste. http://en.wikipedia.org/wiki/Donald_Watson Er regnet som grunnleggeren for veganisme og han ble 95 år før han døde i 2005. Det finnes også ekstremt mange innenfor idrett som både er veganere eller vegetarianere. Og forresten, Leonardo da Vinci var vegetarianer, Albert Einstein også. Det sies nå at det var de siste årene da, men... Han var. Og her kan du se en liste over kjente vegetarianere og veganere. http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_vegetarians En god del av de viktigste menneskene i historien er på den lista.
Gjest milkyway Skrevet 13. juni 2009 #23 Skrevet 13. juni 2009 Det pleier som regel å gå som det her: "Spiser du ikke kjøtt?" For å slippe "Jammen fisk og blåskjell"maset, svarer jeg alltid: "Jeg spiser ingenting med fjes." også masse blablabla og et lite innslag med at jeg verdsetter menneskeliv like høyt som menneskeliv, ender maset med at jeg ender diskusjonen med: "Ok, la meg kutte av med ballene/kjønnsleppa di da, for om jeg skal omvendes til kjøtteter igjen, skal det skje med et smell!" Da synes de bare jeg er rar og ubehagelig å ha med å gjøre, og lar meg være i fred
ViljaH Skrevet 13. juni 2009 #24 Skrevet 13. juni 2009 Jeg er ikke vegetarianer, men er heller ikke verdens største kjøttelsker. Jeg liker ikke ribbe og pinnekjøtt og sylte og alt det der. Når jeg flyr pleier jeg å bestille vegetarmat, det er relativt høy sjanse for at jeg får mat jeg ikke liker (røykelaks er nesten default hos SAS). Jeg vil foreslå at du enten sier at du er vegetarianer med mye mer autoritet enn du kanskje gjør nå, det vil gjøre at folk forstår at det er et valg du har tatt, og at det ikke er åpent for diskusjon eller latterliggjøring. Det andre du kan gjøre er å velge andre ord, istedet si "jeg spiser ikke kjøtt". Det er mye mer akseptert enn at man er vegetarianer, har jeg oppdaget. Det siste du kan gjøre, er å møte folk på samme måte som de møter deg. Det er fair. Hvis noen begynner å spøke men egentlig latterliggjør deg, kan du gjøre det samme tilbake. "Du liker å spise ku, ja du har hørt den om at du blir hva du spiser HAHAHA" Le selv, masse glimt i øyet. Da sier du samtidig at du ikke er åpen for å være andres vits 1
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2009 #25 Skrevet 13. juni 2009 ja du har hørt den om at du blir hva du spiser Det forklarer nok hvorfor en del oppfører sel slik de gjør.
Gjest Gjest_anonym_* Skrevet 13. juni 2009 #26 Skrevet 13. juni 2009 All kreditt til deg som valgte å bli vegeterianer. Er bare fint og flott for deg det at du har så sterke meninger om noe. Når det gjelder sutringen om at "Norge er det verste landet å være vegeterianer i", er jeg helt uenig. Det finnes ikke land med bedre tilbud. Som nevnt tidligere kan du kjøpe, prøve, bruke, kaste og prøve igjen her til lands. Man kan ikke gå å tro som vegeterianer at alt skal bli lagt på sølvfat. Markedet er enkelt og greit ikke stort nok til at mange selskap kan basere seg rundt vegetarmat i Norge. Da ville bedrifter gått konkurs og folk blitt arbeidsløs. Når du tar ett valg om å bli vegeterianer, kan du ikke drive å klage over at tilbudene er så få. Du snakker om det å være vegeterianer som om det er en menneskerett at dere skal ha egne priveliger. Det å bli vegeterianer er ikke annet enn en mening, og ett valg. Det er like realt som om jeg skal velge å bare kjøpe meg en EL-bil fordi jeg liker å være miljøvennelig, og deretter hetse bilene fordi de kjører så forbanna tregt, eller at de rommer så lite plass. Eller at en avholdsperson blir med på fest og klager over at bare finnes alkohol der. Når det kommer til alle kommentarene rundt det at du er vegeterianer forstår jeg egentlig begge parter. På den måte at det kanskje for NOEN ikke er så artig å få slengt kommentarer som "haha, hun spiser ikke kjøtt fordi hun syntes synd på dyrene". Personlig mener jeg at du bør slute å ta deg og dine meninger så utrolig høytidlige. Visst det sårer deg at folk kommenterer noe på en slik måte - får du heller ta det med ett smil og litt selvironi. Husk at det ikke bare er du som står i tittel til sin egen mening. Det er ikke noe verre å si "skjønner kke hvorfor du ikke spiser kjøtt", enn å si "jeg spiser ikke kjøtt". Begge deler kan tolkes som "frekt" om man har like lav terskel for selvironi og tar seg selv like høytidlig som du gjør. Lev med ett par kommentarer... Når du tar VALGET om å bli vegeterianer får det konsekvenser. Akkurat som ALLE andre _VALG_ gjør. _VALG_ resulterer i KONSEKVENSER. Så slut å syt, og lev heller livet med det valget du har tatt. Livet går ikke på skinner.
Gjest Frosk Skrevet 13. juni 2009 #27 Skrevet 13. juni 2009 Når det gjelder sutringen om at "Norge er det verste landet å være vegeterianer i", er jeg helt uenig. Det finnes ikke land med bedre tilbud. Ehm.. poenget er vel gjerne at i veldig mange land har man et utrolig mye større utvalg av vegetariske matvarer i butikkene, enn man finner i norske butikker. Jeg har reist en del, og Norge er definitivt blant de minst vegetarvennlige landene jeg har vært i. Utvalget av utpregede vegetarprodukter (veggisburgere, vegetariske farser, denslags) er generelt dårlig i Norge, og i tillegg har norske butikker ofte et heller skralt utvalg av frukt og grønt. Det er fremdeles veldig mange kaféer og restauranter som ikke har noe vegetarisk på menyen - selv om tilbudet til vegetarianere stadig blir bedre.
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2009 #28 Skrevet 14. juni 2009 Når det gjelder sutringen om at "Norge er det verste landet å være vegeterianer i", er jeg helt uenig. Det finnes ikke land med bedre tilbud. Jo det gjør det. I forhold til Sverige, USA og England så er Norge dårlig på vegetarisk mat. USA og England, også Sverige så vidt jeg vet har et mye bedre tilbud.
Zealuu Skrevet 14. juni 2009 #29 Skrevet 14. juni 2009 Dette er jo bare tull, og har absolutt ingenting med virkeligheten å gjøre i det hele tatt. Selvsagt har det noe med virkeligheten å gjøre, det er bare satt litt på spissen, noe som tydeligvis ikke falt i god jord her. Min erfaring med vegetarianere (som i løpet av tråden har vist seg å være veganere) er begrenset til en eks-kjæreste som ikke bare var vegan, men også kresen - og du verden, så mange piller, kapsler og sprøyter som måtte taes med jevne mellomrom der i gården.
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2009 #30 Skrevet 14. juni 2009 Selvsagt har det noe med virkeligheten å gjøre, det er bare satt litt på spissen, noe som tydeligvis ikke falt i god jord her. Min erfaring med vegetarianere (som i løpet av tråden har vist seg å være veganere) er begrenset til en eks-kjæreste som ikke bare var vegan, men også kresen - og du verden, så mange piller, kapsler og sprøyter som måtte taes med jevne mellomrom der i gården. Slutt å døm folk for hva en har gjort. Så kan du nå lese om han her, som regnes som "grunnleggeren" for veganisme og ble 94 år. Og han var veganer. http://en.wikipedia.org/wiki/Donald_Watson (som i løpet av tråden har vist seg å være veganere) Å?
Ambivalent Skrevet 14. juni 2009 #31 Skrevet 14. juni 2009 (endret) Selvsagt har det noe med virkeligheten å gjøre, det er bare satt litt på spissen, noe som tydeligvis ikke falt i god jord her. Min erfaring med vegetarianere (som i løpet av tråden har vist seg å være veganere) er begrenset til en eks-kjæreste som ikke bare var vegan, men også kresen - og du verden, så mange piller, kapsler og sprøyter som måtte taes med jevne mellomrom der i gården. Hvis denne eksen "måtte" ta massevis av piller, kapsler og sprøyter må det ha vært andre grunner til dette. Jeg har vært vegetarianer i snart ti år, og har aldri tatt et eneste kosttilskudd. I min "veganer-test-periode" tar jeg B12 for sikkerhets skyld. Og jeg er i super form. Så ja, det er bare tull. Les litt her. Endret 14. juni 2009 av Ambivalent 2
Ambivalent Skrevet 14. juni 2009 #32 Skrevet 14. juni 2009 Ellers har jeg merket meg at de som er mest negative til vegetarisme og mener at all vegetarmat er kjedelig / smakløs / gress og at vegetarianere er dømt til å få mangelsykdommer og muskelsvinn, gjerne er de som ikke har peiling på kosthold og matlagning selv. Som jeg skulle sagt det selv. 2
Gjest Frosk Skrevet 14. juni 2009 #33 Skrevet 14. juni 2009 Selvsagt har det noe med virkeligheten å gjøre, det er bare satt litt på spissen, noe som tydeligvis ikke falt i god jord her. Min erfaring med vegetarianere (som i løpet av tråden har vist seg å være veganere) er begrenset til en eks-kjæreste som ikke bare var vegan, men også kresen - og du verden, så mange piller, kapsler og sprøyter som måtte taes med jevne mellomrom der i gården. "Litt på spissen"? Du skrev at "vegetarianere som hopper over kosttilskuddene sine lider av mangelsykdommer som tidligere var forbeholdt sjøfolk på 1600-tallet" - det er ikke satt litt på spissen, det du skriver er faktisk helt fullstendig feil (dessuten, mangelsykdommen enkelte sjøfolk fikk (skjørbuk) skyldtes mangel på C-vitamin, og C-vitamin er noe veggiser jevnt over får mye, mye mer av i kosten enn andre)
Zealuu Skrevet 14. juni 2009 #34 Skrevet 14. juni 2009 Hvis denne eksen "måtte" ta massevis av piller, kapsler og sprøyter må det ha vært andre grunner til dette. Nå var hun, i følge definisjonene lenger oppe i tråden, strengt vegan - ikke vegetarianer. Grunnen var selvsagt at hun manglet en del stoffer, noen mer vitale enn andre. Nå vet jeg ikke helt hvilke som er et resultat av veganismen, og hva som kom av at hun var kresen på toppen av å styre unna alt av kjøtt og animalske produkter - forhåpentligvis representer hun ikke normen. De tilskuddene jeg husker sånn på stående fot: - B12-vitaminer (mener det var disse som kom i sprøyteform) - D-vitaminer - Kalsium - Omega-3 - Jern - Multivitaminer "Litt på spissen"? Du skrev at "vegetarianere som hopper over kosttilskuddene sine lider av mangelsykdommer som tidligere var forbeholdt sjøfolk på 1600-tallet" - det er ikke satt litt på spissen, det du skriver er faktisk helt fullstendig feil (dessuten, mangelsykdommen enkelte sjøfolk fikk (skjørbuk) skyldtes mangel på C-vitamin, og C-vitamin er noe veggiser jevnt over får mye, mye mer av i kosten enn andre) Skjørbuk er langt i fra den eneste mangelsykdommen en hadde lett for å pådra seg i ye olden days. Engelsk syke er f.eks. en klassiker - uansett: Det var ment som en spissformulering, men samtlige ser ut til å ha tatt det bokstavlig. Jeg vet faktisk at vegetarianere ikke springer rundt fulle av skjørbuk (og om de gjør det, så gjør de det så jeg ikke ser).
Gjest Frosk Skrevet 15. juni 2009 #35 Skrevet 15. juni 2009 Nå var hun, i følge definisjonene lenger oppe i tråden, strengt vegan - ikke vegetarianer. Grunnen var selvsagt at hun manglet en del stoffer, noen mer vitale enn andre. Nå vet jeg ikke helt hvilke som er et resultat av veganismen, og hva som kom av at hun var kresen på toppen av å styre unna alt av kjøtt og animalske produkter - forhåpentligvis representer hun ikke normen. De tilskuddene jeg husker sånn på stående fot: - B12-vitaminer (mener det var disse som kom i sprøyteform) - D-vitaminer - Kalsium - Omega-3 - Jern - Multivitaminer Skjørbuk er langt i fra den eneste mangelsykdommen en hadde lett for å pådra seg i ye olden days. Engelsk syke er f.eks. en klassiker - uansett: Det var ment som en spissformulering, men samtlige ser ut til å ha tatt det bokstavlig. Jeg vet faktisk at vegetarianere ikke springer rundt fulle av skjørbuk (og om de gjør det, så gjør de det så jeg ikke ser). Hvis hun virkelig *trengte* alle disse kosttilskuddene og ikke bare tok dem "for sikkerhets skyld" slik som fryktelig mange gjør så må hun ha hatt et utrolig ensidig og mangelfullt kosthold, dersom hun ikke hadde andre bakenforliggende helseproblemer... (veganere skal ta tilskudd av B12, som ganske riktig kan komme i sprøyteform - men andre tilskudd er ikke nødvendige når man har et noenlunde variert og greit kosthold og opptaket av næringsstoffer fungerer normalt) Engelsk syke skyldes jo D-vitaminmangel (hos barn), akkurat dét tviler jeg på at disse sjøfolkene dine fikk Men uansett, lakto- og lakto-ovo-vegetarianere trenger ingen kosttilskudd (selvfølgelig gitt at de spiser forholdsvis ok og variert, det finnes helt sikkert de som lever på boller og cola). Vegetarianere har lavere risiko enn kjøttetere for å få hjerte- og karsykdom, diverse kreftformer, diabetes, revmatisme... det skulle tyde på at vegetarkost er sunt?
stjernekyss Skrevet 15. juni 2009 #36 Skrevet 15. juni 2009 Å leve vegetarisk er et luksusvalg, som man kun kan overleve på dersom man lever i et overflodsland. I fattige land har man ikke råd til å ta et slikt valg. Da spiser man det man får. Norge er i så måte et av de beste landene i verden å være vegetarianer i. Jeg spiser ikke kjøtt selv, men jeg glamouriserer heller ikke det valget. Det er et valg jeg kan ta fordi jeg har råd til det.
Gjest Frosk Skrevet 15. juni 2009 #37 Skrevet 15. juni 2009 Å leve vegetarisk er et luksusvalg, som man kun kan overleve på dersom man lever i et overflodsland. I fattige land har man ikke råd til å ta et slikt valg. Da spiser man det man får. ...India?
Gjest Gjest Skrevet 15. juni 2009 #38 Skrevet 15. juni 2009 Det stemmer, India er det landet i verden med flest vegetarianere og de har nok også et godt utvalg. Og India er ikke kjent for å være et rikt land heller. Det er også flere steder i Asia folk lever stort sett som vegetarianer, både av eget valg og for at tilgangen på kjøtt er dårlig.
Gjest Glør Skrevet 15. juni 2009 #39 Skrevet 15. juni 2009 I India er det å velge vegetarisme også ett luksusvalg, store deler av befolkningen er det pga fattigdom, siden kjøtt er dyrt og har dermed ikke valgt det selv. De fattige spiser som regel egg,melk, fisk og kylling når de kan komme over det,. Å ha ett sunt vegetarisk kosthold krever mye ressurser, selv om man får noe gratis i India, ved at linser og bønner blir brukt så mye i matalging.
Vera Vinge Skrevet 15. juni 2009 #40 Skrevet 15. juni 2009 Å leve vegetarisk er et luksusvalg, som man kun kan overleve på dersom man lever i et overflodsland. I fattige land har man ikke råd til å ta et slikt valg. Da spiser man det man får. Norge er i så måte et av de beste landene i verden å være vegetarianer i. Jeg spiser ikke kjøtt selv, men jeg glamouriserer heller ikke det valget. Det er et valg jeg kan ta fordi jeg har råd til det. Tja, jeg vil nå heller si at å spise kjøtt syv dager i uka, slik mange i Norge gjør, er et luksusvalg, som ikke akkurat bidrar til vekst og utvikling på jordkloden. Selv kan jeg ikke kalle meg vegetarianer lenger, siden jeg nå spiser fisk. Men jeg kjenner igjen en del reaksjoner, ja. Syns det er helt ok at folk spør, og de fleste er høflige. Og så har man et fåtall som skal diskutere. Jeg er generelt for diskusjoner, men ikke ang. dette som er et personlig valg jeg har tatt, og som jeg har diskutert utallige ganger før. Jeg liker ikke å lage oppstuss om maten jeg spiser, og nevner derfor ikke at jeg ikke spiser kjøtt med mindre jeg blir spurt eller det blir veldig tydelig. Ellers syns jeg ikke det er noe stort problem å ikke spise kjøtt i Norge, ettersom de fleste måltider lages hjemme. Handler man på de riktige stedene, kan man finne litt av hvert. Når man spiser ute har man visse utfordringer, men jeg opplevde i grunnen sjelden dette som noe problem da jeg var vegetarianer (nå som jeg spiser fisk, ser jeg samtidig at livet har blitt hakket enklere når jeg spiser ute). Ang. mangelsykdommer må man selvsagt passe mer på som vegetarianer, men mange spiser da sunnere og mer variert enn mange kjøttspisere. Så det er ingen automatikk i at man må mangle noe fordi man ikke spiser kjøtt. Selv har jeg blitt konfrontert med det en rekke ganger, men argumentet mitt er at så lenge jeg føler meg frisk og det går lang tid mellom hver gang jeg er syk, tenker jeg at jeg må være i ok form. I tillegg vet jeg at jeg er bevisst hva jeg spiser. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå