Gå til innhold

Norge og vegetarianer

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg påstår at Norge er det verste landet i verden å være vegetarianer i.

Har du noen gang vært på julebord, restaurant med nye bekjente eller gjort noe som helst annet som involverer spising, og opplevd at én person (sannsynligvis med relativt lav stemme) forsøker å si at h*n ikke ønsker enkelte av rettene fordi h*n er vegetarianer?

Hvis h*n det gjelder sier videre 'Det er en del av religionen min' møtes det med et 'aha.. da så', og lite eller ingenting mer.

Prøv så forklaringen at du har valgt det av egen fri vilje. Ingen i familien din, ingen av vennene dine, ingen du vet om er vegetarianer!

Da blir du utsatt for så mange spørsmål og kommentarer

- 'Jeg skjønner ikke hvorfor du ikke spiser kjøtt. Er det fordi du synes synd på dyrene?

- 'Bare pingler spiser ikke kjøtt!'

- 'Hvorfor er du det? Hvorfor? Hva er årsaken? Hva er bakgrunnen? Hvordan skjedde det?'

- 'Spiser du fisk? Spiser du fugl? Er du veganer? Er du allergisk? Drikker du melk?'

Et par føler det selvsagt nødvendig å komme med noen nedlatende kommentarer

- 'Skjønner ikke folk som ikke spiser kjøtt!'

- 'Nei ikke jeg heller! Ville ikke klart det!'

- 'Se her, du vegetarianeren, se på dette stakkars dyret som måtte bøte med livet så jeg skulle få biffen. Mmmm ekstra blodig også'

Jeg har aldri hørt noen få samme oppmerksomhet som hvis man stille forsøker å be om pasta eller noe annet som ikke har hatt puls.

Du kan komme ut av skapet!

Det kan komme ut at du tilhører en minoritetsgruppe eller en annen religion.

I jobbsammenheng har jeg opplevd at en fyr 'kom ut av skapet' (delte med enheten at han var homofil).

Morsom historie. Alle i enheten skulle si litt om segselv. Han fortalte hvor han var fra, hva han hadde gjort av tidligere jobber, hva han likte å gjøre på fritiden, og at han hadde samboer.

En eldre dame spurte hyggelig 'Å? Hva heter hun?' og fikk kjapt tilbake 'Han'.

Han jeg jobbet med var en veldig trivelig fyr som var åpen om sin seksualitet, men det var ikke mange oppfølgingsspørsmålene han fikk. 'Hva jobber han med?' var vel så langt de rakk før stafettpinnen ble sendt til neste person som skulle presentere seg.

Så enkelt var det.

Folk flest kan vel være både fordomsfulle, forlegne, og respektfulle når de snakker med en person som har valgt den kjøreretningen. Man skulle uansett trodd dette var et tema folk hadde masse spørsmål om. 'Når visste du at du likte gutter', 'Vet foreldrene dine det?', 'Tror du at det er noe medfødt', 'Har du og samboeren holdt sammen lenge', ...

MASSE!

'Åja, hva jobber han med?' ...

I samme jobben begynte det etterhvert en person av utenlands opprinnelse. Denne personen tilhørte religionen hvor man en måned i året faster (Ramadan).

Dette var også noe som ble opplyst til resten av oss på et møte, og det ble ikke stilt -1- spørsmål til personen underveis.

Her er det mye fascinerende man kunne spurt om, 'når på døgnet kan du spise', 'er det ekstra begrensninger på hva du kan spise når solen først har gått ned', 'hva gjør du om Ramadan er en måned det er midnattsol der du bor? Må du flytte eller sulte ihjel, eller er det et smutthull', 'ber du mot Mekka X antall ganger daglig?', 'hvordan har det gått med deg Ramadanmåneden tidligere år', 'hva om noen får i seg så lite næring at de må på sykehus', ... Svært mye kan spørres om. Klart, noen kan spørre om nedsettende ting, noen kan være respektfullt nysgjerrige, andre kan komme med spøker og kommentarer.

Men nei. Ingenting.

Samme folkene julebordstid. Koldtbord med masse julemat jeg knapt kan navnet på. Pinnekjøtt og ribbe og svor og lutefisk og sånn dere har på brødskiva som står i klemme et par uker i forveien (kjøttrull?) og alt annet folk flest elsker.

Med unntak av av jeg ikke spiser noe som har hatt puls er i utgangspunktet ikke en vanskelig kar i matfatet. Jeg gikk og fant meg noen poteter, loffskiver og gulrøtter, og var bortimot raskest tilbake på plassen etter at matserveringa var igang.

Satt stille og smurte på loffskivene med smør da de andre kom tilbake. Jeg har tidligere vært i lignende situasjoner (noe som gjør at jeg kvier meg for å dra på julebord, resturanter og lignende), så jeg prøvde å få igang en samtale om noe helt annet enn mat med sidekvinnen.

Klart, det uunngåelige skjedde. Jeg husker fremdeles hvordan blikket hennes først flakket normalt rundtomkring mens vi snakket, før det tilfedigvis nådde tallerkenen min.

Hun: 'Skal du ikke ha mer enn det der?'

Jeg: 'Neida, holder for meg dette. På slankern.'

Hun: 'Men har du sett all den gode maten vi har fått? Det er pinnekjøtt og ribbe og' ..

Jeg: 'Neida, holder med dette. Spiste rett før jeg kom'

En fyr lenger bort: 'Vet du ikke at han er vegetarianer? Han synes jo så synd på dyrene, haha'

En annen: 'Haha da må han ikke spise opp maten deres. Derfor jeg spiser så mye kjøtt, for å redde dyrene som blir matløse.'

En annen: 'Spiser han ikke kjøtt?? Da går han glipp av mye ikveld!'

En annen: 'Er det pga religion eller tåler du det ikke?'

Jeg: 'Neida, jeg har bare valgt å bli det. Ingen andre i slekta er det, spesielt religiøs er jeg ikke - og om jeg var det tror jeg ikke kjøttspising er en kampsak for statskirka.'

En annen: 'Spiser du fisk? Du vet, fisk har ikke følelser'

En av de forrige: 'Han synes så synd på dyrene hahah'

En annen: 'Ikke religion?? Hvorfor da? Er foreldrene dine vegetarianere? Hvorfor ble du det egentlig? Er det sant at du synes så synd på dyrene?'

En annen: 'Mmmm, se, nå spiser jeg [en eller annen del av et eller annet dyr]. Skjønner ikke hvordan du kan la være.'

En annen: 'Har du vært det lenge? Hvorfor ble du vegetarianer? LIKEr du ikke kjøtt?'

En annen: 'Vi er øverst i næringskjeden, Gud har sagt at vi bare skal ta for oss!'

En annen: 'Dyrene har hatt sin tid, nå er det vår tur!'

osv osv osv osv

Dette var én av svært mange lignende hendelser.

Jeg kom aldri med noen forklaring eller oppildnet til diskusjon, men sånn som dette (eller nærliggende) blir det stort sett alltid.

Jeg har gjort flere forsøk på å se hva som skjer om jeg oppfører meg på en litt annen måte. For eksempel har jeg, istedet for å sitte så bortgjemt jeg klarer og håper at ingen skal legge merke til hva jeg har på tallerkenen, sagt det med normal snakkestemme i matkøa. 'Har de noe for vegetarianer?'

Samme resultat. Timesvis med spørsmål og meninger.

Jeg har ved andre anledninger latt være å spise i det hele tatt, men om én eller annen vet at jeg er vegetarianer, så gir denne personen gladelig og uprovosert ut den informasjonen så høyt han eller hun klarer.

Resultat: Det samme.

Ved én anledning løy jeg og sa jeg var medlem av Adventistkirken, og at det var grunnen til at jeg er vegetarianer.

Ikke vet jeg hva adventistene spiser tror, vil eller gjør, men det spilte ingen rolle, for ingen stilte oppfølgingspørsmål.

Man nyter ingen som helst fordel eller respekt som vegetarianer. Alle har en mening om det, alle insisterer på å ytre den meningen, og svært få oppfører seg som de ville gjort hvis jeg istedet hadde sagt 'Jeg er forresten homofil' eller 'Jeg er forresten muslim'.

Er det et urinstinkt som slår inn? 'mwahaha, jeg er nå over han i næringskjeden! Jeg er mektigere enn han! There can be only one .. Highlander'

Hvorfor den totale mangelen på respekt? Hvorfor prøve å nedverdige en person pga matvanene?

Eller går dere automatisk i forsvarsposisjon, i frykt for at jeg skal prøve å hente dere over til 'the dark side'?

Jeg har aldri, og kommer aldri, til å gå inn for å 'verve noen' fra kjøttetersiden. Jeg har heller ingen problemer med å sitte ved samme bord som 'normale folk' som slafser i seg smalahåve, biff tartar, halvkokt kanin, nyslaktet geit, hva det måtte være.

Bare de kan la meg spise det jeg vil spise i fred og ro.

Jeg påstod at Norge er det verste landet i verden å være vegetarianer i. Ser man bort ifra 'Afrika og land hvor innbyggerne ikke har matvalg' står jeg på mitt.

Vi har ikke tradisjon og kultur for det, vi har ikke religion for det, vi har ikke Hollywood 'image-der-de-skal-være-så-hippe-og-sunne-' trenden, vi har vel stort sett bare MEG!

Vi er vel snart ved 5 millioner innbyggere i landet. Vi tar alle valg, noen tar side med flertallet, andre går sine egne veier. Og alt er selvsagt helt greit - hver sin smak.

Men hvorfor er dette med kjøtt så fascinerende?

Norge og Danmark er forresten ikke representert her

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_vegetarians

Men, så kommer jo ikke så mange kjendiser fra Norge.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Bra skrevet! :klappe: Vegetarianer (av eget valg) selv, kjenner meg altfor godt igjen.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg påstår at Norge er det verste landet i verden å være vegetarianer i.

Har du noen gang vært på julebord, restaurant med nye bekjente eller gjort noe som helst annet som involverer spising, og opplevd at én person (sannsynligvis med relativt lav stemme) forsøker å si at h*n ikke ønsker enkelte av rettene fordi h*n er vegetarianer?

.................. klippet.............

Hvorfor den totale mangelen på respekt? Hvorfor prøve å nedverdige en person pga matvanene?

Eller går dere automatisk i forsvarsposisjon, i frykt for at jeg skal prøve å hente dere over til 'the dark side'?

Bytt ut kjøtt med alkohol, og du har meg og andre som har valgt å ikke drikke alkohol.

Det har ingenting med at du ikke spiser kjøtt å gjøre, men du skiller deg ut, og det er ikke bra... :roll:

Gjest Gjest
Skrevet
Norge og Danmark er forresten ikke representert her

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_vegetarians

Men, så kommer jo ikke så mange kjendiser fra Norge.

Kaller du alle de som står under Nederland for kjendiser? Det er jo bare en hollender som har tatt seg bryet med å samle opp en haug med vegetarianere fra landet sitt og laget en liste. En nordmann kan gjøre det samme. Hvorfor har ikke du gjort det selv, som er vegetaraner og kommenterer at det ikke er en liste om Norge? Wikipedia består av frivillig arbeid, det er ikke akkurat den norske stats oppgave å lage en liste.

Skrevet

Jeg er en av de som kunne spurt deg hvorfor du ikke spiser kjøtt, og hva du ikke spiser. Og det er absolutt ikke for å rakke ned på deg på noen måte.

Det er bare at jeg ikke vet om noen vegetarianer som er det uten å være adventister.

Og da lurer jeg på mye, og benytter sjansen til å spørre om jeg møter noen. Det gjør jeg om jeg møter en person som er en del av noe jeg vet lite om. Som en polfarer eller oppfinner.

Jeg ante ikke at det var så ille å bli spurt.

Har du forsøkt å si: skal vi snakke om noe annet enn maten min? Og kommet opp med et annet tema?

Er det fordi du får så mange reaksjoner at du reagerer? For de fleste av kommentarene ville ikke jeg sett på som nedlatende i det hele tatt. Kun nysgjerrige.

• Liker 2
Gjest Gjest
Skrevet
Jeg er en av de som kunne spurt deg hvorfor du ikke spiser kjøtt, og hva du ikke spiser. Og det er absolutt ikke for å rakke ned på deg på noen måte.

Det er bare at jeg ikke vet om noen vegetarianer som er det uten å være adventister.

Og da lurer jeg på mye, og benytter sjansen til å spørre om jeg møter noen. Det gjør jeg om jeg møter en person som er en del av noe jeg vet lite om. Som en polfarer eller oppfinner.

Jeg ante ikke at det var så ille å bli spurt.

Har du forsøkt å si: skal vi snakke om noe annet enn maten min? Og kommet opp med et annet tema?

Er det fordi du får så mange reaksjoner at du reagerer? For de fleste av kommentarene ville ikke jeg sett på som nedlatende i det hele tatt. Kun nysgjerrige.

Det er vel heller det at en del spør meget frekt, begynner å leke matekspert og sier at vegetarianeren blir syk og kommer med sarkasme som " å, han synes jo så synd på dyrene", vegetarianere spiser maten til dyra" og lignende.

Den har fått høre mange ganger og det er ikke noe hyggelig.

Om du spør meg om hvorfor jeg er, jeg svarer og du spør hva jeg spiser, og jeg svarer og diskusjonen går fint uten å trampe meg i hjel, akkurat som når man spør en oppfinner, snekker, politi om jobben f.eks, da synes jeg det er helt greit at "du" (f.eks) skulle spørre meg.

Skrevet

Jeg er også vegetarianer (eller var det i åtte år, nå har jeg så smått begynt å spise litt fisk) og er enig i at det er nokså vanskelig. Til daglig, når jeg skal lage mat til meg og samboer (som ikke er vegetarianer) tenker jeg ikke over det i det hele tatt. Men så snart man skal spise noe sammen med folk man ikke har spist sammen med hundre ganger før, er det spørsmål, spørsmål og spørsmål.

Men jeg har faktisk ingenting imot det. Jeg får mange spørsmål som jeg ikke engang har tenkt over selv, og synes egentlig det er interessant å snakke om det. Det forundrer meg at det interesserer ikke-vegetarianere så mye, men dem om det.

Jeg har også fått noen sånne morsomme kommentarer, men kun fra relativt nære venner eller andre jeg vet mener det godt. Er det folk på jobben, så kødder de litt med at jeg er vegetarianer, litt med at en fyr er småtjukk, litt med at noen begynner å miste håret, osv osv. Det kan høres ganske brutalt ut, men vi har et godt forhold til de fleste, så det er bare vennligsinnet erting.

Kommentarer á la "Mmm, se denne deilige, blodige biffen..." har jeg også fått et par ganger, men det blir hverken morsomt eller plagsomt. Jeg lar ikke være å spise kjøtt fordi jeg synes kjøtt er ekkelt, men fordi jeg synes det er unødvendig å spise dyr, og jeg vil ikke spise dem når jeg ikke kan garantere at de har hatt et godt liv før de ble slaktet. Det morsomme er at jeg har tenkt å bli veterinær og har svært høy terskel for blod, gørr og oppskjærte kropper, så hvis jeg svarer på kjøttspiserens kommentar er det som oftest h*n som blir grønn i trynet. :lur:

• Liker 1
Skrevet

Kjenner meg igjen i trådstarters innlegg. Jeg pleier aldri å nevne at jeg er vegetarianer hvis jeg da ikke må, og når jeg må (som når jeg blir invitert på mat hos noen jeg ikke kjenner godt) så kommer alle spørsmålene. Ikke noe galt i det, men de fleste er så uvitende at det av og til blir sårende. Jeg er ikke sær eller en ekstremist på noen måter, jeg har bare valgt å tenke selv.

Dessverre har jeg en tendens til å unngå sosiale settinger med mat involvert. Et eksempel er i kveld, en middag med jobben der verten serverer elg-gryte. Siden jeg ikke orker spørsmål lar jeg heller være å gå. Har opplevd at folk blir snurt når jeg ikke "vil" spise maten deres. :sukk:

Har opplevd at noen prøver å "friste meg" med kjøtt, som "seee på disse deilige kyllingvingene, du vil vel ha én?". Jeg synes det er litt trist.

Ja, jeg synes Norge henger langt etter angående holdninger til vegetarianere.

• Liker 2
Gjest strykebrett
Skrevet

For noen utrolig frekke folk dere har vært utfor!! I min familie har vi to vegetarianere (av eget valg/ikke religion) og jeg har aldri hørt noen slike kommentarer. Merkelig at voksne folk er så uoppdragne.

Gjest Gjest
Skrevet
Kjenner meg igjen i trådstarters innlegg. Jeg pleier aldri å nevne at jeg er vegetarianer hvis jeg da ikke må, og når jeg må (som når jeg blir invitert på mat hos noen jeg ikke kjenner godt) så kommer alle spørsmålene. Ikke noe galt i det, men de fleste er så uvitende at det av og til blir sårende. Jeg er ikke sær eller en ekstremist på noen måter, jeg har bare valgt å tenke selv.

Dessverre har jeg en tendens til å unngå sosiale settinger med mat involvert. Et eksempel er i kveld, en middag med jobben der verten serverer elg-gryte. Siden jeg ikke orker spørsmål lar jeg heller være å gå. Har opplevd at folk blir snurt når jeg ikke "vil" spise maten deres. :sukk:

Har opplevd at noen prøver å "friste meg" med kjøtt, som "seee på disse deilige kyllingvingene, du vil vel ha én?". Jeg synes det er litt trist.

Ja, jeg synes Norge henger langt etter angående holdninger til vegetarianere.

Det er frekt å invitere folk på mat og ikke ha et alternativ for vegetarianere. Dersom en ikke er 100% sikker på at alle inviterte foretrekker kjøtt, bør en enten servere kun vegetarretter eller i det minste ha et vegetarisk alternativ.

Du har helt rett i at forholdene for vegetarianere i Norge er elendige.

Helsemessig, ressursmessig og økologisk ville det beste være at alle spiste kun vegetarisk. Det er på tide at samfunnet innrettes slik at normen blir at alle er vegetarianere, og at det kun er unntakene som velger å spise kjøtt.

På sikt kunne en til og med vurdere forbud mot å spise kjøtt, evt også fisk. Bruk av melk og egg kan også diskuteres.

Skrevet
Helsemessig (...) ville det beste være at alle spiste kun vegetarisk.

Ja, det må være derfor vegetarianere som hopper over kosttilskuddene sine lider av mangelsykdommer som tidligere var forbeholdt sjøfolk på 1600-tallet.

Ellers virker du såpass ekstrem at jeg ikke klarer å avgjøre om du er en fundamentalist-veggis eller ironisk.

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet
Ja, det må være derfor vegetarianere som hopper over kosttilskuddene sine lider av mangelsykdommer som tidligere var forbeholdt sjøfolk på 1600-tallet.

Vitamin B12-tilskudd er nødvendig ved ren vegetarisk kost, ellers får du alt du trenger med en variert vegetarisk diett.

Sjøfolkenes mangelsykdommer skyldtes slett ikke mangel på animalsk føde. Dessuten tviler jeg på at mangel på fisk var et problem for disse.

Skrevet
(...) vegetarianere som hopper over kosttilskuddene sine lider av mangelsykdommer (...)

Vegetarianere trenger ingen kosttilskudd så lenge vi spiser variert. Veganere trenger B12-tilskudd, ellers er det ingen grunn til å tro at vi lider av mangelsykdommer...

• Liker 2
Gjest Gjest
Skrevet
Vegetarianere trenger ingen kosttilskudd så lenge vi spiser variert. Veganere trenger B12-tilskudd, ellers er det ingen grunn til å tro at vi lider av mangelsykdommer...

Du har så rett!!

Skrevet

Om ikke mangelsykdommer, så har hverfall de fleste vegetarianere jeg kjenner muskelmangel... Vet ikke om det er en tilfeldighet at alle vegetarianerene jeg kjenner ser ut som stangsellerier.

Men on topic: Norge verste land å være vegetarianer i? Ehh.

Viss vi utvider synet litt lenger enn til neserota, så kan man vel heller si at Norge er et av de beste landene å være vegetarianer i.

I Norge kan man så og si velge å vrake i mat, teste, prøve, smake, kjøpe, kaste. Egg, oksestek, roastbiff, fisk, kylling, ost, grønnsaker, sjokolade, lam you name it.

Viss man velger å ikke spise kjørr, har man tonnevis av matvarer å velge mellom.

I afrika for eksempel, eter man det man finner. Viss det er kjøtt de har, så eter de det, og det er nok ganske mye vanskeligere å vre vanskelig og selektiv med matvanene enn det det er i Norge...

• Liker 3
Skrevet

Flott innlegg!

Jeg ble vegetarianer i 96, og jeg kan love deg at det ikke var lett! Da fantes det stort sett ikke vegetarmat, så vi har kommet langt på vei (men se bare over til Sverige; de er hestehoder foran!).

Jobbet på hotell en gang, og det de hadde å tilby vegetarianere var blomkålgrateng... Håpløst!

Skrevet

Enig med trådstarter, det blir sett på som litt rart og uvanlig å være vegetarianer, og man får masse spørsmål. Heldigvis har jeg aldri fått høre nedsettende ting, jeg oppfatter folk bare som nysgjerrige.

Skrevet

De fleste mangelsykdommer som var forbeholdt sjøfolk var jo nettopp sykdommer som var et resultat av mangel på friske grønnsaker og frukt. Skjørbuk er jo et interessant tilfelle, for hva er det som forårsaker det?

jeg kan finne på å spørre, men det er mest fordi jeg ikke helt er så kreativ med vegetarmat og gjerne kunne tenkt meg å prøve å lage noe av det selv.

Ut over det så synes jeg det finnes overraskende mange vegetarianere som er akkurat som de ikke-vegetarianerne som blir snakket om her. Frekke folk med null respekt for andres synspunkt, jeg har mer enn en gang fått gjennomgå fordi jeg spiser kjøtt og jeg må jo tenke på de stakkars dyra, bærekraft, økologiske produksjonsmetoder, etc. Kjøss meg i ræva.

Gjest Frosk
Skrevet

Dette er jo bare tull, og har absolutt ingenting med virkeligheten å gjøre i det hele tatt.

Jeg syns det stort sett er helt greit at folk lurer på hvorfor jeg er vegetarianer, hva jeg spiser til middag på julaften, og om jeg virkelig aldri noensinne spiser bittelitt fisk engang - men det kommer helt an på holdningen til den som spør. Noen er fryktelig negative, noen er direkte frekke, og andre spør på en hyggelig og grei måte. :)

Ellers har jeg merket meg at de som er mest negative til vegetarisme og mener at all vegetarmat er kjedelig / smakløs / gress og at vegetarianere er dømt til å få mangelsykdommer og muskelsvinn, gjerne er de som ikke har peiling på kosthold og matlagning selv. De som kan og vet litt mer om ernæring, vet selvfølgelig at det ikke er noe som helst problem å dekke behovet for alle næringsstoffer med et vegetarisk kosthold (med unntak av B12, som veganere trenger tilskudd av -vegetarianere får B12 fra melkeprodukter og eventuelt egg).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...