Jentepusen Skrevet 12. juni 2009 #1 Skrevet 12. juni 2009 Pus som jeg har hatt i 3 år nå, har begynt med en ekkel uvane,,,, Vinduet på soverommet er eneste vinduet katten kan komme seg ut/inn på når jeg ikke er hjemme, og dette står også oppe hele tiden nå på sommeren pga varmen. 4 ganger de siste 2 ukene har jeg funnet mus/ deler av mus i senga mi!!!! Jeg kan våkne opp på morgenen å finne en hale og et bein midt i senga!!!! æsj... Så pusen min er ei skikkelig jaktpus... og denne adferden har ikke vært før... Pusekatter er jo ikke så lett å endre vanene på, men er det noen råd? Kansje jeg må ha vinduet stengt om natta, og kun begrense inngang/ utgang ved døra - ho mjauer jo når hun vil inn............ det skal ikke være lett..
Troyamin Skrevet 12. juni 2009 #2 Skrevet 12. juni 2009 Lukk vinduet og kjøp deg kattedør. Jeg får ofte "gaver" i form av mus, jordrotter og stålorm. Leste en artikkel om at det er fordi katten gir oss disse for å lære oss håpløse mennesker å jakte. Kommer de med levende byttedyr er det for å lære oss å drepe disse. Samme som kattemor gjør med kattungene sine. Desverre finner jeg ikke igjen artikkelen.
Jentepusen Skrevet 12. juni 2009 Forfatter #3 Skrevet 12. juni 2009 Kattedør ja,,, Jeg leier hybel leilighet - huseier snakket en gang om å få kunne ta ut det nederste glasset ved siden av døra å putte inn ei luke.... Tror ikke han ville kutte i døra..... Må se om pappa kan hjelpe meg.... Ja det er vell en grunn til at katta kommer inn med byttet - men aldri levanes. 2 stk hele mus, et hode og en gang kun hale og bein... blæ
Gjest ~VanDora~ Skrevet 12. juni 2009 #4 Skrevet 12. juni 2009 Nei, så ekkelt Er det så lurt med katteluke da katten fortsatt vil kunne gå inn og ut som den vil med mus? Vi har netting forran vinduet, mest pga. fluer og mygg ikke skal komme seg inn, men en stram og sterk netting vil kunne forhindre katta i å komme inn samtidig som du får frisk luft inn hele tiden
Troyamin Skrevet 12. juni 2009 #5 Skrevet 12. juni 2009 Er det så lurt med katteluke da katten fortsatt vil kunne gå inn og ut som den vil med mus? Katten vil da ofte begynne å legge musene inne ved siden av/i nærheten av matskålene sine. Så slipper du å få de i senga. Grøsser fremdeles av å trø barbeint i museinnmat som ligger på kjøkkenet om morgenen...
~~Akasha~~ Skrevet 12. juni 2009 #6 Skrevet 12. juni 2009 Et velkjent scenario når man har katt, er redd det hører med Det er ingenting du kan gjøre med det annet enn å skaffe deg kattedør og unngå å ha pus på soverommet. Eventuelt holde pus inne om natta, men katter trives jo godt utendørs på nattestid. Kattedør kan du også ha i et vindu, du bare tar ut glasset og fester luka i en solid plate du får festet godt i ramma, så slipper du å ødelegge noe
Gjest Glør Skrevet 12. juni 2009 #7 Skrevet 12. juni 2009 Katten vil da ofte begynne å legge musene inne ved siden av/i nærheten av matskålene sine. Så slipper du å få de i senga. Jeg synes ikke det er noe særlig med mus der heller jeg da... Og uansett pleier de å komme til eieren, iom at hele poenget er å lære oss opp og/eller vise hvor flinke de har vært. Lukk døra og nekt å slipp henne inn, så lenge hun har bytte i munnen. Det er sommer nå, så hun klarer seg fint ute til du våkner. Jeg er konsekvent med mine katter, og de har slutta å prøve nå, siden de vet at det ikke nytter.
Aurora M. Skrevet 12. juni 2009 #8 Skrevet 12. juni 2009 Unnskyld at jeg ler altså, men det er jo litt morsomt og da! Glemmer aldri den morgenen jeg kom ned trappa i halvsvime, og der, på nederste trappetrinnet så tråkker jeg rett oppå ei stor, dau, blodig rotte! Jeg hylte og skrek så jeg vekket hele huset, mens katta satt i vinduskarmen og vasket seg og såg kaldt og overlegent på meg! Ikke noe morsomt den gangen, men kjempemorsomt nå da! De vil rett og slett bidra til husholdet med sin del. Det er verdens mest naturlige ting når man deler hus med en katt, og det tyder jo på at du har en flink og snill pus, som kommer med "mat" til deg. Jeg synes det er slemt å drive å kjefte på katten når den har jaktet, som enkelte gjør. Men jeg kan jo skjønne at det ikke er noe hyggelig å finne avrevne museføtter i senga da! Å stenge han ute synes jeg blir feil, så jeg ville nok ha satset på en katteluke. Inntil det er i orden, så går det vel an å legge på et tykt sengeteppe eller noe, sånn at det ihvertfall ikke havner i sengetøyet?
Gjest Gjest Skrevet 12. juni 2009 #9 Skrevet 12. juni 2009 Dette er faktisk en gave Katten viser at den vil dele Du burde takke katten og vise litt høfflighet spis musa sier nå jeg.
Jentepusen Skrevet 12. juni 2009 Forfatter #10 Skrevet 12. juni 2009 He he,,, Joda er stolt av pusen min jeg,,, holder borte disse skadedyra, Ja har sengeteppe på senga, så blir bare masse vasking.... Når jeg kom hjem i natt og fant musehode midt i senga, gikk jeg ut for å riste det vekk. Å slenge pleddet inn i vaskemaskinen. I dag etter vasken, til mitt store marreritt - lå musehode der i luka til maskinen, vasket halvødelagt æsjameg,,,,,,,, ahhhhhrg. Nestegang er det fjerning får hånd gitt.... gummihandkser eller papir. Er ikke redd dem, men ekkelt. fysj... Liker heller levende søte mus i skogen :D
Gjest Marlo Skrevet 12. juni 2009 #11 Skrevet 12. juni 2009 Husker vi hadde slikt "problem" når jeg hadde katt også. Sååå stolt hver formiddag så lå det döde mus og rotter på trappa. En dag kom hun löpende inn i stua med en fugl flaksende i munnen (hun holdt den i nakken så fuglen flaksa for harde livet stakkar) Men hun var jo så stolt over fangsten hver gang, så jeg hadde jo ikke hjerte til å väre sur på henne heller, selvom jeg klarte å tråkke på döde mus når jeg gikk ut
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå