Gå til innhold

Hvorfor vil eller kan ikke menn snakke om følelser og fohold?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært sammen med en fyr i snart ett år. Ble stormende forelsket begge to rimelig kjapt. Har hatt det kjempefint helt til rundt påsketider. Da begynte han plutselig å trekke seg unna. Dvs. ble plutselig utilgjengelig ett par dager, mindre kosete enn før...osv. Mistenkte utroskap men har fått bekreftet at så ikke var tilfelle.

Hadde en, trudde jeg, oppklarende samtale hvor vi ble enig om å fortsette.

Etter 2 dager så ble han "borte" igjen. Fikk ikke tak i han osv. Tenkte som så at..ja ja dett var dett... tenkte at han ville tenke litt mer på forholdet vårt og hva han ville så jeg lot han være i fred.

Etter nesten 2 mnd prøvde jeg å få kontakt igjen. På msn. Han svarte meg at han trengte tid for å finne ut om han var klar for forhold og forpliktelser... med meg!!

som jeg sa til han at er du så sikker på at jeg vil det da? Ikke noe svar. Ingen av oss har sagt til den andre at det er slutt da, men så på facebook for ett par uker siden at han forandret statusen sin til singel... Er slett ikke så sikkert om jeg vil fortsette forholdet men uansett har jeg en stor svartsekk med spørsmål og ting jeg gjerne vil si til han... har fått tenkt masse jeg også i denne tiden. synes 2 mnd er massevis av tid for seg selv for å finne ut av ting!!! Selv om han trenger tid så syns jeg at jeg har krav på å få svar på det jeg lurer på og si det jeg har på hjertet så får det være opp til han etterpå.. om han trenger mer tid eller ikke. Jeg må evt få en avslutning så jeg kan gå videre i mitt liv.

Så jeg lurer på hva feiler det menn egentlig? Hvorfor er mange så redd for å prate? Særlig når det kommer til følelser og forhold? Er det bedre å lyge om følelser enn å si sannheten? Vet at menn generellt ikke har så lett for å prate om sånne ting men det får da være grenser... og at folk takler ting forskjellig men det være bedre å få sagt det man føler enn å gå å bære det inni seg... selv om det kanskje sårer vedkommende det gjelder. Det er mye bedre å få høre sannheten enn å bli møtt av en mur av taushet...

Min kjæreste og jeg pratet masse i begynnelsen av forholdet om hvordan vi ville ha ting... bl.a var kommunikasjon ett viktig tema... men hvor blir det av de gyldne ordene da? Bare masse drittpreik!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette handler da ikke om å snakke om følelser, det handler om feighet og manglende modenhet.

Syns jeg.

Skrevet
Dette handler da ikke om å snakke om følelser, det handler om feighet og manglende modenhet.

Syns jeg.

Ja det syns jeg også... En feig liten umoden mann, til tross for at han er over 40 år...

Skrevet
Ja det syns jeg også... En feig liten umoden mann, til tross for at han er over 40 år...

Hæ... jeg var på nippet til å spørre om han var over 20

Gjest Gjest
Skrevet

40 år og singel?

Har han vært singel (ikke ett stort langvarig forhold engang) i alle de 40 årene?

I såfall: fly bye bye. Sliker typer har vært ungkar så lenge at noe annet får dem til å skjønne det at de må snu livet sitt opp ned for en dame. Og innbarkede ungkarer vil sjelden gjøre det offeret. Det de kjenner er best og tryggest og mest komfortabelt.

Men det kan jo også være en legitim grunn bak all denne virringen. Det kan jo ha seg slik at han ikke ønsker et langvarig forhold med deg - at når den første forelskelsen gikk over var det ikke mer igjen å ta av. Sånt skjer i alle aldre tror jeg.

Gjest brutal_mann
Skrevet

Tja... antar at TS er desperat etter å få snakke med denne fyren. Hvis ikke hadde hun jo ikke en gang giddet å poste her. mens vi menn som virkelig kan det med følelser og ting ikke finnes spennende... Så gutter, ikke snakk om eller vis følelser, det vil aldri komme noe godt utav det.

Skrevet

tror ikke det har noe med kjønn å gjøre. Jeg vet om kvinner som ikke er veldig flinke til å snakke når det gjelder de temaene der. Og kjæresten min er veldig flink til å snakke om følelser og forhold.

Skrevet
Tja... antar at TS er desperat etter å få snakke med denne fyren. Hvis ikke hadde hun jo ikke en gang giddet å poste her. mens vi menn som virkelig kan det med følelser og ting ikke finnes spennende... Så gutter, ikke snakk om eller vis følelser, det vil aldri komme noe godt utav det.

Når jeg leser innleggene dine må jeg sukke litt.

Veldig mange kvinner finner drittsekk etter drittsekk, uten å si at alle menn er drittsekker.

Men jeg skal ikke forsøke å redde deg. Å hjelpe noen som ikke vil ha hjelp gidder jeg ikke.

Og til dere gutter og menn som tror Brutal_mann så stemmer det ikke. Kjæresten min er en perfekt blanding av barsk og følsom. :hjerte: Så om en mann er veldig flink til å vise følelser, eller litt, så finnes det en kvinne som synes at det er akkurat passe.

Skrevet
40 år og singel?

Har han vært singel (ikke ett stort langvarig forhold engang) i alle de 40 årene?

I såfall: fly bye bye. Sliker typer har vært ungkar så lenge at noe annet får dem til å skjønne det at de må snu livet sitt opp ned for en dame. Og innbarkede ungkarer vil sjelden gjøre det offeret. Det de kjenner er best og tryggest og mest komfortabelt.

Men det kan jo også være en legitim grunn bak all denne virringen. Det kan jo ha seg slik at han ikke ønsker et langvarig forhold med deg - at når den første forelskelsen gikk over var det ikke mer igjen å ta av. Sånt skjer i alle aldre tror jeg.

Nei han har ikke vært singel i 40 år. Hadde et forhold på 10 år som tok slutt for ett par år siden, så han er ikke helt fersk i faget for å si det sånn.

Ja det er godt mulig at han ikke vil ha ett langvarig forhold til meg men det må da gå an å si det til meg da. istedenfor å stikke av med halen mellom beina....

Skrevet
Ja det er godt mulig at han ikke vil ha ett langvarig forhold til meg men det må da gå an å si det til meg da. istedenfor å stikke av med halen mellom beina....

Enig med deg. Og begriper heller ikke feigheten der. Har vært utsatt for begge deler - de som bare jatter med og "trenger litt tid" for deretter å forsvinne i tåkeheimen, og de som sier at "over er over" og kommer med en grei begrunnelse.

Trenger jeg å si hvilken variant som er å foretrekke, når nå galt først skal være?

Jepp. Nr. 2.

Da får man jo tross alt avsluttet forholdet på en grei måte og dermed er det lettere å brette opp ermene og gå løs på "livet" igjen. For min del så er det ca. sånn at et ærlig og redelig brudd forkorter kjærlighetssorg og annen elendighet med ca. 70% :ler: . (Ikke vitenskapelig testet,men føles slik.)

Menn og kvinner: slutt å være sånne pingler og slå opp på ryddig og grei måte.

Gjest Gjest_Selma_*
Skrevet

Dette er slett ikke typisk menn. Det er kanskje typisk noen menn, og jeg vil kanskje tro at jo eldre jo verre.

Før i tiden ble jo menn oppdratt til at følelser var en jenteting mens dagens menn er oppdratt til å være myke menn.

Gjest brutal_mann
Skrevet
Dette er slett ikke typisk menn. Det er kanskje typisk noen menn, og jeg vil kanskje tro at jo eldre jo verre.

Før i tiden ble jo menn oppdratt til at følelser var en jenteting mens dagens menn er oppdratt til å være myke menn.

Dessverre...

Skrevet

Mange menn er umodne og lite voksne når det gjelder snakk om følelser og forhold. De er vel redd for å bli "ledd" av kanskje, eller har en feil oppfatning av hva det vil så å være Mann (mandig). Så er det nok en del menn som rett og slett ikke er så dype av seg og ikke har noe kontakt med følelsene sine...Men ikke alle menn som er slik da, spørs på typen mann.

Gjest gjestdeluxe
Skrevet
Min kjæreste og jeg pratet masse i begynnelsen av forholdet om hvordan vi ville ha ting... bl.a var kommunikasjon ett viktig tema... men hvor blir det av de gyldne ordene da? Bare masse drittpreik!!!

Langs forholdets vei utvikler relasjonen seg, på bakgrunn av hva dere begge sier - og gjør. Da får dere begge testet ut den andre over tid og hvor bra dere egentlig er.

Ord er ikke alltid hva de gir seg ut for å være, enten det er mann eller kvinne som slenger de ut. En persons integritet sees først over tid.

Det høres ikke ut som om dere to har spesielt mye respekt for hverandre, eller dere selv.

Skrevet (endret)

Det gikk greit helt til påska. Da fant han ut noe om deg som han fant uspiselig, og trakk seg unna. Kanskje du er den typen som mange her på KG som vrir og vender på ting som blir sagt, og skaper en massiv flodbølge av en blirzkrig når du får noe som kan tolkes som kritikk? Som foreksempel at noe i påska fikk ham til å miste lysta på deg?

Jeg var ikke flue på veggen, så jeg vet ikke. Kanskje du har vært for ivrig til å kommunisere? Menn er ikke begeistret for detaljrike utgreiinger om soppinfeksjoner og andre menns gjøremål, når det gjelder "matfatet vårt". Sånt finns venninner og leger til. Eller kanskje han fikk høre hva du gjorde på julebordet? Kanskje han føler seg forulempet på en måte? Eller at hans syn ikke blir hørt, og at du bare kjørte ditt løp? Hva vet jeg?

Det er ikke til å stikke under en stol at der finns drittsekker av begge kjønn. Men hvis noe sånn skjer over natten, finns det som regel en grunn. Det er jo liksom ikke som om han banker deg i fylla, han har bare trukket seg unna. Hva denne grunnen er og sånn, er han visst ikke så sugen på å starte en kjekling på.

Tvilsomt om han har behov for å snakke med deg om noe som helst. Enkelt sagt: Når to stykker er sammen, tilbringer tid sammen, elsker sammen, og elsker hverandre, er de et par. Selv om de må reise fra hverandre i korte perioder. Militæret, studier, reise; dette er gyldig fravær. I alle fall ingen hemmeligheter...

Hvis han på to måneder velger å ikke tilbringe tid sammen med deg, uten å oppgi grunn, så er dere ikke sammen. Det er ingenting å preike om - det er over. Det var over den samme dagen han dro. Resten er "høflighetsfraser" og tåkepjatt. Misforstått pillesukring og konfliktskyhet.

Om det er han, du, begge eller ingen som er drittsekken i forholdet, er egentlig irrelevant. Det er ikke et forhold.

Værsågod neste!

Endret av Kamikatze
Gjest gjestdeluxe
Skrevet
Enkelt sagt: Når to stykker er sammen, tilbringer tid sammen, elsker sammen, og elsker hverandre, er de et par. Selv om de må reise fra hverandre i korte perioder. Militæret, studier, reise; dette er gyldig fravær. I alle fall ingen hemmeligheter...

Hvis han på to måneder velger å ikke tilbringe tid sammen med deg, uten å oppgi grunn, så er dere ikke sammen. Det er ingenting å preike om - det er over. Det var over den samme dagen han dro. Resten er "høflighetsfraser" og tåkepjatt. Misforstått pillesukring og konfliktskyhet.

Om det er han, du, begge eller ingen som er drittsekken i forholdet, er egentlig irrelevant. Det er ikke et forhold.

Yes, det er slik jeg har lært å kjenne menn i de senere årene.

Gjest Gjest
Skrevet
Før i tiden ble jo menn oppdratt til at følelser var en jenteting mens dagens menn er oppdratt til å være myke menn
Akkurat. Det bekrefter jo at "Brutal_mann" har rett, og "Leirbål" tar feil - generelt.

Det interessange er jo at døtrene til "moderne", "sterke" kvinner nå slår seg selv (og mamma) i hodet, og innser hvilken tabbe det var å gjøre alle små gutter til noen pysete, myke "menn".

Heldigvis finnes det noen noen utlendinger som ikke har fått den samme oppdragelsen, og tar kvinnene hardt - men dessverre både før og etter senga :)

Det var en gang noe som het at man ikke kan få i pose og sekk. Tror det gjelder fremdeles...

Gjest oppgitt
Skrevet

makan til generalisering!!

Man kan ikke si at menn ikke vil prate om følelser og forhold bare fordi det finnes noen som ikke vil det. Jeg har helt motsatte erfaringer med de tre siste kjærestene mine. Selvsagt ville de ikke sitte i timesvis og male om det samme om og om igjen, eller høre på "åh..er du ikke glad i meg lenger eller?" og sånt pjatt, men å snakke om følelser er mye mer enn å bare grave unødvendig i bagateller og overdrive og dramatisere følelser og å snakke om forholdet ekan man gjøre på så mang måter.

Kanskje er eg heldig, men jeg nekte å tro at det er noe i den generaliseringen som dere presenterer her!

Gjest Purple Haze
Skrevet

Veldig enig med siste innlegg her. En del menn er ikke gode på å snakke om følelser, men dette er jo veldig individuelt, så en kan ikke si at alle menn er dårlig på det.

Kjæresten min er veldig flink til det, ofte flinkere enn meg. Og det har et par andre ekser også vært.

Gjest brutal_mann
Skrevet

Så hvorfor uglesees menn som kan snakke om følelser? "Det er jo så lite maskulint som det kan bli." Sitat fra en eks...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...