cilja Skrevet 12. juni 2009 #1 Skrevet 12. juni 2009 Mannen min er ufaglært sveiser og har jobbet en plass i ett år. På attesten fra arbeidsplassen står det at han var ansatt som "hjelpearbeider" hos dem. Mannen min har bedt dem endre dette til "medarbeider" eller "sveiser", men de sier at "hjelpearbeider" er vanlig for ufaglærte industriarbeidere... Jeg trodde hjelpearbeider var noen som jobbet for en hjelpeorganisasjon som f.ek Røde Kors. Noen synspunkter?
Gjest Marlo Skrevet 12. juni 2009 #2 Skrevet 12. juni 2009 Syns egentlig det er en fornuftig betegnelse siden han er ufaglärt. Når jeg jobbet på Dyreklinikk, så stod det Hjelpearbeider/Praksisplass på min kontrakt. Jeg er ikke utdannet, men fikk lönn og arbeidsoppgaver som en veterinärassistent.
cilja Skrevet 12. juni 2009 Forfatter #3 Skrevet 12. juni 2009 Legger til at min mann ikke har jobbet som assistent, og har mange års erfaring som sveiser. Han har jobbet selvstendig og helt alene (dvs uten medarbeidere eller overordnede til stede) på mange projekter.
Gjest Marlo Skrevet 12. juni 2009 #4 Skrevet 12. juni 2009 At jeg var assistent skal du ikke henge deg opp i. Dette er snakk om to forskjellige yrker, og jeg har ikke lov til å jobbe som veterinär om jeg ikke er utdannet. Litt anderledes når det gjelder sveising. Jeg jobbet også selvstendig som assistent, uten andre ved min side. Tok blodpröver, ga vaksiner m.m. slik en assistent skal gjöre.
Kamikatze Skrevet 12. juni 2009 #5 Skrevet 12. juni 2009 Hvis han ikke er utdannet sveiser, skrives det ikke "sveiser" på attesten. Men han kan spørre dem pent om de kan være snille å opplyse nærmere om hvilke arbeidsoppgaver han i hovedsak har utført. Hjelpearbeider er en hyppig brukt tittel på ufaglært arbeidskrafr innen bygg og anlegg. De er ikke nødhjelpsarbeidere eller u-hjelpsarbeidere. Også innen u-hjelp og nød- og katastrofehjelp brukes ufaglært arbeidskraft; hjelpearbeidere, til forefallende arbeid i leir, logistikk etc.
cilja Skrevet 12. juni 2009 Forfatter #6 Skrevet 12. juni 2009 Ok, bra. Da vet jeg det. Jeg syntes det hørtes så rart ut, men om det er en kjent benevnelse for ufaglært arbeidskraft, så må det være greit. Takk for svar.
Kamikatze Skrevet 12. juni 2009 #7 Skrevet 12. juni 2009 Ja, men folk tenker som regel på hjelpearbeidere som håndtlangere, som bærer ting til de faglærte, og som tar i et tak der det trengs. Dersom gubben har jobbet mye med spesielle ting, som sveising, vil det være en fordel om arbeidsoppgavene er tatt med i attesten, hvis han jakter liknende arbeid. Det kan også være lurt å utnytte tiden som ledig, med å ta i bruk tilbud fra NAV om for eksempel sveisekurs, sikkerhetskurs etc. som sammen med denne praksisen bidrar til å gjøre ham mer attraktiv for en arbeidsgiver, enn andre ufaglærte.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå