mee mee Skrevet 12. juni 2009 #1 Skrevet 12. juni 2009 Jeg har i alle år vært veldig sløv med prevansjon i fast foshold, og aldri blitt gravid. vet også at moren min hadde veldig problemer med å bli gravid, og mistet to før hun fikk meg. Sambo har bevist tidligere i et forhold at han er fruktbar, men da ble det abort. Spørsmålet mitt er da: Hvordan kan man teste om man i det hele tatt er "fruktbar", eller hvor lett man kan få barn?
IrmaAdele Skrevet 12. juni 2009 #2 Skrevet 12. juni 2009 Man må ha prøvd å få barn i et år før man kan få videre utredning for fruktbarhet hos lege.
Strix Skrevet 12. juni 2009 #3 Skrevet 12. juni 2009 Jeg vil sitere IrmaAdele, forøvrig kan du kjøpe el-tester og teste, det kan gi deg en pekepinn og måle tempen naturligvis. Noen leger strekker seg lengre enn andre. Men de fleste syns det er unødvendig å undersøke friske kvinner for fertilitet.
LukaFrost Skrevet 15. juni 2009 #4 Skrevet 15. juni 2009 Jeg skulle også ønske at man kunne får sjekka om man er fruktbar før man setter i gang. Er jeg ikke fruktbar er det liksom ikke noen vits i å stresse med å prøve heller. 2
Gjest Gjest Skrevet 15. juni 2009 #5 Skrevet 15. juni 2009 Fastlegen min tok en prøve av slimhinnene i skjeden på dag 21 etter mens, sendte inn til laboratoriet og så fikk jeg beskjed etter en stund at jeg fortsatt var fruktbar (men de kunne ikke måle hvor "mye" fruktbar.) Nå skal det sies at jeg er 41, kanskje de er greiere med de som er "eldre"?
Gjest Gjest Skrevet 15. juni 2009 #6 Skrevet 15. juni 2009 Jeg skulle også ønske at man kunne får sjekka om man er fruktbar før man setter i gang. Er jeg ikke fruktbar er det liksom ikke noen vits i å stresse med å prøve heller. Det er både tidkrevende og dyrt og starte en utredning. Hvis man skulle utrede alle kvinner så ville det ha gått utover andre ting. De aller fleste er friske og har ikke problemer med å bli gravide. Man kan finne ut mye selv ved å måle temp og sjekke etter utflod og ta EL tester.
Gjest Gjest_Positiv_* Skrevet 15. juni 2009 #7 Skrevet 15. juni 2009 Legen kan sjekke livmorslimhinnen, som bør være på over 20 (tror jeg) mm for at egget skal kunne feste seg. En kan også måle størrelsen på eggsekkene, og utifra det forutsi når eggløsning vil skje. Men kvaliteten på eggene kan man ikke vite noe om - i alle fall ikke gjennom ultralyd. I tillegg til dette er det vel noen andre ting man også kan få påvist - av både fysisk og hormonell art- som kan si noe om hvor fruktbar en er?
Strix Skrevet 15. juni 2009 #8 Skrevet 15. juni 2009 Jeg skulle også ønske at man kunne får sjekka om man er fruktbar før man setter i gang. Er jeg ikke fruktbar er det liksom ikke noen vits i å stresse med å prøve heller. Ingen vits i å stress? Det er vel egentlig ingen vits i å stresse i det hele tatt. Men om man vil ha barn så må man jo prøve. Tror ikke man lar vær å prøve selv om en får påvist at en ikke er veldig fruktbar. Da må en vel bare forvente å måtte prøve lengre. Noen finner en aldri feil hos, men de må til med prøverør uansett. Andre får påvist både det ene og andre og får det allikevel til. Fastlegen min tok en prøve av slimhinnene i skjeden på dag 21 etter mens, sendte inn til laboratoriet og så fikk jeg beskjed etter en stund at jeg fortsatt var fruktbar (men de kunne ikke måle hvor "mye" fruktbar.) Nå skal det sies at jeg er 41, kanskje de er greiere med de som er "eldre"? Jeg kan også tenke meg at de gjerne gjør litt mer for de som er godt voksne. Samtidig er det stor forskjell på leger også. Jeg sa bare at de fleste ikke setter i gang med sånne undersøkelser uten videre. Det er både tidkrevende og dyrt og starte en utredning. Hvis man skulle utrede alle kvinner så ville det ha gått utover andre ting. De aller fleste er friske og har ikke problemer med å bli gravide. Man kan finne ut mye selv ved å måle temp og sjekke etter utflod og ta EL tester. Nettopp, å bruke tid på å utreder friske kvinner kan ikke helseNorge prioritere uten videre, tenk bare på hvor mye annet som allerede lider i budsjettet i dag. Men det fins jo mange private alternativer der en betaler for de tjenestene en vil ha En kan ta div. hormonprøver, ultralyd, måle tempen og teste om en har el.
LukaFrost Skrevet 15. juni 2009 #9 Skrevet 15. juni 2009 Ingen vits i å stress? Det er vel egentlig ingen vits i å stresse i det hele tatt. Jeg synes nå det virker utrolig stressende å stadig vekk sjekke temperatur, sekret og drive med såkalt tappetafsing. Det jeg egentlig mener er at hvis jeg kunne vite 100% (i en ideell verden) om jeg kunne få barn eller ikke, så hadde jeg inretta meg deretter. Hadde jeg vært steril hadde det ikke vært vits å tenke tanken om å få barn. Sånn er det for meg. Vet jo at legene ikke uten videre begynner å sjekke om man er fruktbar eller ikke.
IrmaAdele Skrevet 15. juni 2009 #10 Skrevet 15. juni 2009 Nå er det vel et fåtall av de som sliter med å få barn som faktisk er heeelt sterile.
Strix Skrevet 15. juni 2009 #11 Skrevet 15. juni 2009 Jeg synes nå det virker utrolig stressende å stadig vekk sjekke temperatur, sekret og drive med såkalt tappetafsing. Det jeg egentlig mener er at hvis jeg kunne vite 100% (i en ideell verden) om jeg kunne få barn eller ikke, så hadde jeg inretta meg deretter. Hadde jeg vært steril hadde det ikke vært vits å tenke tanken om å få barn. Sånn er det for meg. Vet jo at legene ikke uten videre begynner å sjekke om man er fruktbar eller ikke. Tja, for å ta utgangspunkt i meg selv og min situasjon; jeg måler tempen hver morgen og har aldri vært stresset av det, det er som å ta en vitaminpille om morgenen, en vane altså. Og på den måten vet jeg når jeg får mensen. Det er hovedgrunnen til at jeg temper nå etter p-pille slutt. Å ikke vite når mensen kommer hadde stresset meg! Vi prøvde i 1 år uten å styre med noe, og vi styrer enda ikke føler vi. Jeg temper, tester ikke for el, gjorde det i noen sykluser og det var bortkastet for min del. Sekretet skal det ikke så mye til å oppdage. Ja, i en ideell verden så kunne jeg tenkte meg å vite om vi noensinne kommer til å få barn eller ikke også, evt. hvor lenge vi må vente. Men sånn vil det neppe bli noensinne... Og jeg hadde nok ikke klart, som deg å bare innfinne meg med at jeg ikke kunne fått barn, det hadde blitt en tung prosess
Gjest Gjest Skrevet 15. juni 2009 #12 Skrevet 15. juni 2009 Livet er et usikkert prosjekt. Uansett hvor "utredet" du er, har du ingen garantert fruktbarhet. Uansett om "utredningen" har vist at du er lite fruktbar, har du heller ingen garanti for ikke å bli gravid når det passer som dårligst. Er det virkelig grunn til å bruke helsekroner på å "utrede" folk som ikke engang vet om de vil ha barn eller synes det er noen vits i å "stresse" med det??? Herregud...
Gjest Gjesti Skrevet 16. juni 2009 #13 Skrevet 16. juni 2009 Du kan gå til fastlegen din å få testet diverse hormoner på dag 2 eller 3 i syklus og ny prøve 7 dager før forventet mens. Dette vil si noe om din eggstokkapasitet, om du er i fertil fase av livet og om du har hatt eggløsning. Du må dog komplementere disse prøvesvarene med en ultralyd av eggstokkene. Det sier noe om hvor aktive de er og skal sees i sammenheng med blodprøveresultatene.. Dette kan gi deg en indikasjon på hvor fruktbar du er. Andre ting du kan gjøre er å få NaCl undersøkelse hos privat gynekolog (indikerer om egglederne er åpne eller ei) og dessuten få testet mannens soldater.
Gjest Gjest Skrevet 16. juni 2009 #14 Skrevet 16. juni 2009 Du kan gå til fastlegen din å få testet diverse hormoner på dag 2 eller 3 i syklus og ny prøve 7 dager før forventet mens. Dette vil si noe om din eggstokkapasitet, om du er i fertil fase av livet og om du har hatt eggløsning. Du må dog komplementere disse prøvesvarene med en ultralyd av eggstokkene. Det sier noe om hvor aktive de er og skal sees i sammenheng med blodprøveresultatene.. Dette kan gi deg en indikasjon på hvor fruktbar du er. Andre ting du kan gjøre er å få NaCl undersøkelse hos privat gynekolog (indikerer om egglederne er åpne eller ei) og dessuten få testet mannens soldater. Men alt dette må gjøres privat hvis det bare er for moro skyld. Man må ha prøvd i ett år før man får utredning av det offentlige, og blodprøver er utredning.
Strix Skrevet 17. juni 2009 #15 Skrevet 17. juni 2009 Livet er et usikkert prosjekt. Uansett hvor "utredet" du er, har du ingen garantert fruktbarhet. Uansett om "utredningen" har vist at du er lite fruktbar, har du heller ingen garanti for ikke å bli gravid når det passer som dårligst. Er det virkelig grunn til å bruke helsekroner på å "utrede" folk som ikke engang vet om de vil ha barn eller synes det er noen vits i å "stresse" med det??? Herregud... Ja, og selv om kvinnen og mannen er veldig fruktbare så er det ikke sikkert at de sammen vil klare å lage barn heller..
Gjest Gjest Skrevet 17. juni 2009 #16 Skrevet 17. juni 2009 Ja, og selv om kvinnen og mannen er veldig fruktbare så er det ikke sikkert at de sammen vil klare å lage barn heller.. I de aller fleste slike tilfeller er det mannen det er noe galt med, og det er mye vanskeligere å gjøre noe med.
Gjest Gjest Skrevet 17. juni 2009 #17 Skrevet 17. juni 2009 I de aller fleste slike tilfeller er det mannen det er noe galt med, og det er mye vanskeligere å gjøre noe med. Det er ikke sant. Det er 1/3 kvinnens feil, 1/3 mannens feil og ved 1/3 finner man ikke feil. Hvis mannen har dårlig sædkvalitet så er ICSI en god behandling. En del menn som har dårlig sædkvalitet så er det pga en infeksjon i testiklene som mannen ikke vet om, og han kan da gå på antibiotika og ofte blir kvaliteten mye bedre. Men mannen behandles dessverre sjelden ved norske fertilitetsklinikker. Har mannen ingen gode sædceller gjøres MESA/TESA, da tar man ut sædceller fra bistestiklene, ofte får man da noen gode sædceller.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå