Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Enkle sauser å lage selv

Anbefalte innlegg

Gjest Coarvi
Skrevet

Jeg prøver desperat å kvitte med meg tittelen min som Toro-kokk, og har de siste månedene vært bevisst på å prøve å lage mer mat fra bunne av. Som student blir det jo ikke så veldig fancy mat uansett siden budsjettet ikke når så langt...;)

Så nå er det posesausene som står for tur - jeg vil gjerne kvitte meg med de. Bearnaise har jeg hørt er så vanskelig at den tror jeg ikke at jeg erstatter med det første, men har dere noen andre tips (og oppskrifter) til helt enkle sauser som gjerne passer til hverdagsmat? Gjerne noe som er godt til laks, kylling og svin da det er dette jeg spiser mest av. Er de uten melk er det enda bedre.

Brun- og hvitsaus trenger jeg IKKE oppskrift til!;)

Det er forresten bare å pøse på med oppskrifter på mer avanserte sauser også altså, som jeg kan prøve meg på når jeg virkelig skal kose meg...:)

Skrevet

Hvitvinssaus:

2 sjalottløk

1 ss smør

2 dl hvitvin

3 dl kyllingkraft

salt og pepper

Fres finhakket løk i smør. Hell over vin og kraft. Kok inn til en tredel. Kjør sausen i mikser til helt glatt konsistens. Løken er med på å jevne sausen og å gi smak. Hvis du ønsker en helt glatt saus, må du sile den og evt. jevne med litt maisenna rystet med litt kaldt vann. Smak til med salt og pepper

Eplesaus:

2 sjalottløk

litt finhakket hvitløk (jeg bruker mye)

1 ss smør

2 dl eplejuice

2 dl buljong

1 dl fløte (kan sløyfes)

salt og pepper

urter etter smak (rosmarin er veldig godt i denne)

Fres finhakket løk og hvitløk i smøret. Hell over eplejuicen og la denne koke inn til den er tykk og nærmest sirupsaktig i konsistensen, hell i kraften og la det koke inn til det halve. Deretter har du i fløten og lar det koke inn igjen. Smak til med salt, pepper og urter. Denne er nydelig til svin og kylling.

Rødvinssaus:

sjalottløk

hvitløk

soltørket tomat

1 ss smør eller olje

2 dl rødvin

2 dl kraft/buljong

salt og pepper

Fres løk, hvitløk og soltørket tomat i olje eller smør. Hell over rødvinen og kok den inn til det halve, ha i kraft/buljong og kok inn på nytt. Smak til med salt og pepper.

Du kan bruke samme metoden som i de andre sausene med cognac eller whisky også, og spe på med fløte som i eplesausen.

Ellers kan du når du har stekt biff/kylling/svin/fisk koke ut panna med litt ekstra buljong, fløte/rømme/creme fraiche og soyasaus. Eller rett og slett en skvett vin/cognac/whisky og bare få en ordentlig god sjysaus.

Appelsin- og basilikumssaus:

Saus:

2 dl frisk presset appelsinsaft

1½ dl tørr hvitvin

1 dl finhakket sjalottløk

½ dl hvitvinseddik

8 persillekvaster

1½ ts frisk presset sitronsaft

1 gren frisk timian

2 grener frisk rosmarin

½ dl kremfløte (kan fint sløyfes, da blir den friskere)

100 g usaltet smør i små stykker

Ha frisk presset appelsinsaft, tørr hvitvin, finhakket sjalottløk, hvitvinseddik, persillekvaster, frisk presset sitronsaft og frisk timian i en kjele og kok forsiktig i ca 10 minutter. Tilsett rosmarin. Kok inn til det er ca 1 dl væske igjen.

Sil sausen over i en ren kjele, tilsett kremfløte og kok opp. Reduser varmen og rør inn smøret bit for bit, må ikke koke. Smak til med salt og pepper og la stå ved romtemperatur.

Gjest Coarvi
Skrevet

Takk for oppskriftene, høres gode ut!:)

Men jeg må komme med et litt dumt spørsmål... Når det står i oppskrifter at man skal ha så og så mange dl buljong, vil det si at man blander ut så mye buljong selv (med f.eks buljongpulver eller sånn flytende på lite glass) til den angitte mengden? Og hva slags buljong skal man bruke, finnes jo ørten typer (okse, grønnsaker, kylling osv...)?

Skrevet
Takk for oppskriftene, høres gode ut!:)

Men jeg må komme med et litt dumt spørsmål... Når det står i oppskrifter at man skal ha så og så mange dl buljong, vil det si at man blander ut så mye buljong selv (med f.eks buljongpulver eller sånn flytende på lite glass) til den angitte mengden? Og hva slags buljong skal man bruke, finnes jo ørten typer (okse, grønnsaker, kylling osv...)?

Jeg bruker flytende buljong, og 5 dl buljong er da flytende buljong blandet ut i vann ja. Hva slags type buljong jeg bruker varierer med hva jeg skal ha det til. Kyllingbuljong til kylling, skal jeg ha biff f.eks bruker jeg oksebuljong, fiskebuljong hvis jeg skal ha fisk, osv.

Skrevet

super fin oppskriftene dær, æ ska prøve :) takk !

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...