Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal ha to sommerjobber i år, og vurderer å få en deltidsjobb i tillegg til studiene til høsten. Går det an å ha to skattefrikort i sommer, og evt få et vanlig skattekort til deltidsjobben om jeg ser jeg nærmer meg grensa?

Om jeg skaffer meg vanlig skattekort med en gang vil det da bli trekt skatt fra de første 40 000, eller blir disse automatisk skattefrie?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom du skal ha frikort på 39997 kr så kan dette kun være hos en arbeidsgiver. Alt utover dette blir trukket 50% skatt.

Dersom du får et vanlig skattekort med tabell eller prosent er all lønn skattepliktig. Så sant du tjener mer enn 1000 kr i året.

Det er bare om man har frikort at man får 40 000 kr skattefritt.

Skrevet

tjener du over frikortgrensen så må du skatte på alt

Skrevet
tjener du over frikortgrensen så må du skatte på alt

:jepp:

Derfor vil du få høgare skatteprosent dersom du venter med å skaffe skattekort til du har "brukt opp" frikortgrensa!

Og dersom du har fått vanleg skattekort i utgangspunktet, og det viser seg at du har tent under frikortgrensa - får du igjen på skatten neste år!

Dersom du veit du kjem til å tene over frikortgrensa, bør du få deg vanleg skattekort no. Då får du skatten fordelt jamt utover!

Skrevet

Du betaler like mye skatt uansett, det spørs bare når du betaler den og når du får pengene tilbake.

Skrevet

Du kan tjene inntil 39 997,- uten å betale skatt.

Hvis du tjener mer og IKKE ordner deg et vanlig skattekort så må du betale 50% skatt på alt du tjener over.

Det er ikke alltid man vet hvor mye man kommer til å tjene.

Min sønn var ikke helt sikker og søkte derfor om skattekort utifra en beregnet inntekt på 50.000,-. Han må betale ca 1.500,- i skatt. Viser det seg at han tjener under frikortgrensen så vil han jo få igjen det han har blitt trukket i forskuddskatt.

Husk at det arbeidsgiver trekker i skatt kun er forskuddsskatt. Den faktiske skatteoppgjøret skjer ved selvangivelsen neste år.

Skrevet

Jeg fikk et vanlig skattekort i begynnelsen av året. Så hvis jeg bruker det og tjener feks 35 000 tilsammen vil jeg få tilbake det jeg har skattet?

Hva er egentlig forskjellen på tabell og prosentkort? Når er det lurest å ha hva?

Skrevet
Jeg fikk et vanlig skattekort i begynnelsen av året. Så hvis jeg bruker det og tjener feks 35 000 tilsammen vil jeg få tilbake det jeg har skattet?

Hva er egentlig forskjellen på tabell og prosentkort? Når er det lurest å ha hva?

Se her for info om tabell og prosentkort.

Skrevet

Ja du vil få det tilbake.

Jeg har snakket med skatteetaten og de bekrefter at om du har vanlig skattekort og tjener under 39.997,- så vil du få igjen det du har blitt trukket i skatt i år.

Skrevet
Jeg skal ha to sommerjobber i år, og vurderer å få en deltidsjobb i tillegg til studiene til høsten. Går det an å ha to skattefrikort i sommer, og evt få et vanlig skattekort til deltidsjobben om jeg ser jeg nærmer meg grensa?

Om jeg skaffer meg vanlig skattekort med en gang vil det da bli trekt skatt fra de første 40 000, eller blir disse automatisk skattefrie?

Dersom du har frikort og har to jobber kan du ta med deg frikortet på ligningskontoret og få det delt opp i to. Dvs du kan f.eks få ett på 20.000 og ett på 19.997 kr. Dermed kan du leverer frikort til begge dine arbeidsgivere.

Deretter må du selv følge med på lønnslippene dine og se når du kommer til å passere fribeløpet. Da bør du gå på ligningskontoret igjen og få det ett vanlig skattekort. Ta da med lønnsslippene dine som viser hva du har tjent.

Skrevet
Dersom du har frikort og har to jobber kan du ta med deg frikortet på ligningskontoret og få det delt opp i to. Dvs du kan f.eks få ett på 20.000 og ett på 19.997 kr. Dermed kan du leverer frikort til begge dine arbeidsgivere.

Deretter må du selv følge med på lønnslippene dine og se når du kommer til å passere fribeløpet. Da bør du gå på ligningskontoret igjen og få det ett vanlig skattekort. Ta da med lønnsslippene dine som viser hva du har tjent.

Takk for svar! Så at jeg kunne gjøre det der selv på skatteetaten.no. Men lurer på å faktisk skatte selv om jeg ikke tror jeg kommer til å tjene over grensen, for å få litt i juni neste år siden det ikke er stipend/lån da :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...