rakianne Skrevet 11. juni 2009 #1 Skrevet 11. juni 2009 Hae en potte med velduftende basilikum stående. Men aner ikke egentlig hva jeg skal bruke den til. Noen som har noen fristende forslag til hva slags mat jeg kan bruke den til? Bortsett fra til tomatsaus, den kan jeg.
Gjest misa Skrevet 11. juni 2009 #3 Skrevet 11. juni 2009 Hae en potte med velduftende basilikum stående. Men aner ikke egentlig hva jeg skal bruke den til. Noen som har noen fristende forslag til hva slags mat jeg kan bruke den til? Bortsett fra til tomatsaus, den kan jeg. Jeg laget ut fra Nóttemannens tomatsalatoppskrift følgende: to bokser cherrytomater, en halv rødløk, 1 stor grønn chili, 2 fedd fersk hvitløk, nesten en hel potte fersk basilikum, urtesalt, nyknust pepper, extra virgin olivenolje og balsamico. Del cherrytomatene i to eller fire, strimle rødløken, del chilien (sånne paprikalignende, ikke veldig sterke) i biter, hakk hvitløken, riv eller skjær opp bladene til basilikumen. Bland alt med krydder og passelige dæsjer av olje og balsamico (jeg brukte en kremet variant), la stå på benken i tyve min - og enjoy! Ellers kan du lage kyllingpastasalat med basilikum, med en kyllingfilet, grønnsaker du liker, rucola, pastaskjell (gjerne fullkorn), cherrytomater og olje og balsamico. Synes også hakket kyllingfilet, evt. kyllingkjøttdeig, med masse rød chili og basilikum, og saus av soyaolje, er nydelig. Evt. lag pesto med pinjekjerner, parmesan, olivenolje, hvitløk og basilikum. -misa
-Englefjes- Skrevet 11. juni 2009 #5 Skrevet 11. juni 2009 JA!!! Pesto! Og aller helst i en litt chunky utgave, laget i morter. Jeg synes bruk av morter gir en langt fyldigere smak enn når man bruker kjøkkenmaskin.
Gjest Ludovie Skrevet 11. juni 2009 #6 Skrevet 11. juni 2009 Og aller helst i en litt chunky utgave, laget i morter. Jeg synes bruk av morter gir en langt fyldigere smak enn når man bruker kjøkkenmaskin. Totalt og fullstendig enig!
rakianne Skrevet 11. juni 2009 Forfatter #7 Skrevet 11. juni 2009 Pesto? Men da blir det ett nytt spørsmål... Hvis jeg lager pesto, hva skal jeg servere den til?
Lilith Skrevet 11. juni 2009 #8 Skrevet 11. juni 2009 Men da blir det ett nytt spørsmål... Hvis jeg lager pesto, hva skal jeg servere den til? Alt På brødskiva, til pasta, på pizza, som dip, til tapas ... Alt!
Gjest Ludovie Skrevet 11. juni 2009 #9 Skrevet 11. juni 2009 Men da blir det ett nytt spørsmål... Hvis jeg lager pesto, hva skal jeg servere den til? Det er utrolig godt som pastasaus. Og dessuten hvis du blander det i dampede nypoteter og serverer det til f.eks. stekt eller dampet fisk. Eller i diverse smørbrød/sandwicher. Og utrolig mange andre ting! Jeg er sikker på at det kommer til å komme veldig mange gode tips i denne tråden!
Stillest vann Skrevet 11. juni 2009 #10 Skrevet 11. juni 2009 Men da blir det ett nytt spørsmål... Hvis jeg lager pesto, hva skal jeg servere den til? Alt unntatt fårikål og... og..., hm, tja er det noe annet det ikke passer til? Jeg bruker pesto på ost/skinke/tomatpålegg på brødskiva, pasta, pizza, grønnsaker (ikke rotgrønnsaker), salater, fisk og kylling. Og sikkert flere ting...
Nemesis Skrevet 12. juni 2009 #11 Skrevet 12. juni 2009 Lage toast med pestoen. Smør et lag pesto på skiven, hiv på mozarella, tomat og skinke og eventuelt litt ruccola. Varm det i ovnen. Nam
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå