Pityriasis Skrevet 11. juni 2009 #1 Skrevet 11. juni 2009 (endret) Jeg har "plutselig" fått skikkelig problemhud! Har aldri hatt særlig med kviser/urenheter tidligere, og aldri brukt noe annet enn vann til å rense ansiktet med og lite kremer. Har likevel alltid hatt en sunn og frisk hud. Da jeg sluttet på p-piller for noen måneder siden, fikk jeg derimot tidenes problemhud... Det er snakk om urenheter i form av komedoner, noduli og cyster. Det er tidvis smertefullt, og gir meg dårligere selvtillit og gjør meg unødvendig opphengt i utseende. Det er rett og slett kjempeplagsomt! Grunnen til at jeg sluttet på p-piller er jo det at vi ønsker oss barn om ikke så lenge, så det å begynne på pillene igjen er heller ikke en ønskesituasjon. Siden vi prøver litt allerede, vet jeg jo strengt tatt ikke om jeg alt er gravid eller om jeg blir det i morgen, for å si det sånn - så da våger jeg heller ikke starte med noen fosterskadelig behandling. Det meste av kurer som jeg vil få anbefalt av legen er jo fosterskadelig (aberela-krem, tetracycliner eller roacutan), og det er derfor lite poeng å gå den veien... I tillegg gifter vi oss i sommer, og jeg har ikke lyst å se ut som en pizza. Er så typisk - her lever jeg 25 år uten en kvise, men den dagen jeg gifter meg da POPPER de opp! Så jeg har gått til det steget og oppsøke en hudterapeut. Hun prakket på meg renseprodukter, kremer og tonere - alt i serien MD Formulations. Hun kunne ikke svare 100% på om de var fosterskadelige, og det virket egentlig ikke som hun hadde så veldig peiling når jeg begynte å spørre i dybden om ting... Har fått grundig instruks i hvordan det skal brukes, så tenker det skal gå bra. Det som likevel bekymrer meg litt er 2 ting: 1) Er MD Formulations-produktene på noen måte forsterskadelig? Har prøvd å søke opp virkestoffene, men ikke funnet noe svar på det egentlig. Kanskje noen vet? 2) Har blitt advart om at det kan bli verre før det blir bedre. Hvor lenge er det da snakk om at det blir verre? Om det fremdeles er "verre" på det tidspunktet jeg gifter meg, er jo poenget litt borte for min del... Om noen har noen andre tips til meg tar jeg imot alt! Er ganske desperat... Endret 11. juni 2009 av Pityriasis
Gjest SmallTalk Skrevet 11. juni 2009 #2 Skrevet 11. juni 2009 Hilde Christina her på forumet er utdannet hudpleier, og har blant annet skrevet litt om hudpleie for gravide i bloggen sin. Der står det litt om hva man skal unngå og hva som er trygt å bruke. Samt hva annet man skal være obs på rundt hud og graviditet. Angående det at det gjerne blir verre før det blir bedre, så er det nok en mulighet for at det kan ta noen uker med behandling fra huden blir verre til den snur og blir bedre. Men det er det kanskje noen hudpleiere her inne som kan svare bedre på enn meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå