Gå til innhold

Til dere med kjøpt leilighet eller hus


Ruby

Anbefalte innlegg

Jeg og mannen vurderer å kjøpe hus/leilighet, men mistenker at det kan bli vannvittig dyrt, vi bor i Østfold.... Hva betaler dere i lån + evt. husleie og over hvor lang tid.....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har hus og betaler ca 12000 pr mnd i renter og avdrag over 25 år.

(1, 5 mill i lån)

Men vi har en utleieleilighet i kjelleren som betaler 8-9000 av dette, så vi slipper unna med max 5000 pr mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo sjekke prisene der dere bor og så bruke Boliglånskalkulatoren for å finne ut hvor mye det vil koste dere.

I de fleste tilfeller lønner det seg å kjøpe fremfor å leie.

Husk at avdragene går rett til dere selv og at det som er 1 million i dag vil være mye mindre om 25 år. Lønninger o.l. vil bli høyere, renta har jo tatt en fin vending (inntil videre) og dere får spart opp mye egenkapital.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest celine

3300 pr måned, husleie og lån inkludert. 2 roms leilighet i blokk. Dette er over 10 år, men betaler det raskere enn det, for å ha egenkapital til noe større ganske fort. Deilig å betale til seg selv og ikke alle andre :D

Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi betaler ca. 8600 i avdrag og renter per mnd., pluss ca. 4000 i husleie (nesten nytt borettslag). Tror lånet vårt er på ca. 1.075.000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi betaler 8800,- renter og avdrag på huslånet hver måned. Har to utleieleiligheter i kjelleren, tilsammen kommer det inn 6000,- på de to leilighetene.

Det lønner seg alltid å kjøpe!! Se på det som en form for langsiktig sparing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous
Jeg og mannen vurderer å kjøpe hus/leilighet' date=' men mistenker at det kan bli vannvittig dyrt, vi bor i Østfold.... Hva betaler dere i lån + evt. husleie og over hvor lang tid.....?[/quote']

Jeg bor alene i en enebolig(i rekke) , betalte 1mill, for 2 år siden , betaler 6600 i renter og avdrag pr mnd. noe jeg fint kan leve med. Har lånet på 22år, og har lånt 80% av kjøpesum. Men dette er i rogaland, kanskje litt billigere å bo her enn hos deg. Dersom dere er to stk, og begge to er i normal jobb så kan det ikke bli dyrt , iallfall ikke i mine øyne. Sett tilbakebetalings tiden litt høy i starten , og betal heller litt mer dersom dere klarer det med tiden , det er jo masse utgifter når man er nyinnflyttet, alltid noe man bare må ha..... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helenius

Da jeg kjøpte leilighet, regnet jeg med å måtte betale ca 1000 kr per måned per 100.000 jeg lånte. Da har du litt å gå på.

Jeg kjøpte her i Oslo for to år siden, og lånte 650.000, ca. 60% av kjøpesummen. Lånet går over 20 år, som visstnok er det mest vanlige. Jeg ble fortalt at det ikke er så lurt å dra lånet over enda flere år.

Til å begynne med, da renta lå på rundt 8%, betalte jeg 5600 i måneden i renter og avdrag. Nå betaler jeg i underkant av 5000 per måned. I tillegg kommer fellesutgifter på rundt 1200.

Jeg har aldri angret et øyeblikk på at jeg kjøpte leilighet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor i Østfold oxo.

Eier et hus som vi har lånt 1,2 mill på. Betaler ca 10 000 i mndn. Kommunale avgifter kommer i tillegg, men er mye lavere her enn i nabokommunen en kilometer unna, så det varierer veldig.

Tidligere i år eide vi en leilighet. Da hadde vi et lån på 600 000, og betalte 6500,- mndn. Husleie tilkom på kr 1700,-.

Det kommer velig an på om dere må fullfinansiere eller om dere kan komme under 80 eller 60%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har valgt å betale ned så mye som mulig på lånet, frem til økonomien tilsier noe annet (f.eks. pga. barn). Nå er vi begge i full jobb, og har derfor en OK inntekt.

Har pr. i dag 1.2mill. i lån, betaler 15.000 i mnd, og har nedbetaling på ca. 9 år. Vet at dette må endres etterhvert, men det føles godt å kvitte seg med en del av gjelden :D

Og nei, vi sitter ikke hjemme og spinker og sparer og ikke tar oss råd til noe utenom, har det faktisk veldig bra :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg og kjæresten min har kjøpt leilighet på Oslo vest. For oss blir det billigere å kjøpe enn å leie til tross for stive boligpriser. Særlig når man tar med rentefordelen man får. Dessuten betaler man til seg selv. Vi har renter på 5.5% og lånt mye over 2 mill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vi kjøpte leilighet for 9 år siden akkurat når de var på vei opp, og har ikke mer enn ca 3000 i mnd i avdrag og renter, og en husleie på 3000 kr utenom.

Vi var nå veldig heldig og synes synd på de som må ut på boligmarkedet med dagens priser.

Lånet vårt er totalt nedbetalt om ca 8 år, etter ett par refinasieringer, men da eier vi en leilighet som har verdi i dag på ca 900 000 kr.

Klart det er billigere på sikt å kjøpe sitt eget. Tenk om du skal leie og må betale 7000 kr i leie pr mnd det utgjør 84 000 kr på et år. Har du ditt eget betaler du ned til deg selv, og sparer ganske mye penger på sikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte en leilighet på 100 m2 for 3 år siden, og lånte 855000. Selve lånet betaler vi 5986,- på, og siden vi bor i borettslag har vi høy husleie ca 3500,- som er inkl varmt vann, kabel og garasje.

Vi har husbanklån og måtte låne 90% av kjøpesummen som skal betales i 25 år :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sambo kjøpte leiligheten for litt over millionen for 1.år siden. Han tok ikke opp lån.

Husleien er på 3000,- i mnd. (trappevask, garasje, utv.forsikring, etc)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde

Jeg har bygd hus og sitter med lån på 1.900.000,- (dette er inkludert billån på 200.000,-)

Jeg holder meg innenfor 60% av takst og renten er 5%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid

Vi var heldig for to år siden og kjøpte en fire roms leilighet i borettslag til 615 000 kr. Akkurat før prisene tok turen til himmels. Vi var begge uten egnekapital og fikk 100% finansiering fra banken. Lånet er dyrt ,4909kr - men var dyrere før pga renten (5600) og husleie i tillegg på 3100kr. Boutgifter på på ca 8000 pr mnd. er jo litt mye, men det koster å være fattig. Har vel en nedbetalingstid på litt over 20 år. I idag har vår leilighet en verdi på ca 900 000kr.

Dersom du skal regne litt på hva lån koster, er det greit å tenke på eventuelle rentefradrag, da vil du få et litt annet bilde over hva det virkelig koster deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Engel, ikke pålogget

Vi har en 4-roms i Oslo som vi kjøpte for to år siden. Lånte 100%(førstehjemslån), 1 300 000. Nå som renta er lav betaler vi ca 9000 i avdrag og renter i mnd (når vi ikke betaler inne noe ekstra). I tillegg har vi ei husleie på 3500 kr (inkl kabaltv, fellesvaskeri, varmtvann). I tillegg har vi bortimot 300 000 tilsammen i studielån, billån slipper vi siden sambo har firmabil (men han skatter jo litt ekstra pga det. Vi tjener heldigvis helt ok, og har i grunnen helt ok økonomi for tiden. Prøver derfor å spare inne litt på BSU.konto, og betale ned litt ekstra på lån nå som renta er så lav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte hus i Østfold for litt over et år siden, og betaler litt under 7000kr pr mnd. Lånte 1.000.000kr over 25 år.

Husprisene i Østfold variere en del, så det kan være økonomisk å se hva man får for pengene - og hvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...